طرح درس سالانه قرآن سوم راهنمايي

دسته بندي : دانش آموزی و دانشجویی » طرح درس
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 3 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏ 
‏ 
‏باسمه‌تعالي
‏مشخصات
‏كلي
‏شماره طرح درس: 5 ‏مجري: نام ‏الگو: ‏دريافت ‏مفهوم
‏نام درس: ‏قرآن ‏پايه: ‏سوم ‏راهنمايي ‏تاريخ اجرا: تعداد فراگير: ‏نفر
‏موضوع: ‏آموزش قاعده تمرين 4 (بخش مفاهيم) ‏مدت اجرا: 10 ‏الي 12 دقيقه
‏موقعيت يابي
‏از اين الگو در چه شرايطي مي توان استفاده ‏كرد؟
‏هنگامي كه بخواهيم نحوه‌ي تفكر دانش‌آموزان را بررسي كنيم و با دست ‏يافتن به مفاهيم، آن مفاهيم را توصيف كنند و به كارآمدي بيشتري با تغيير در شيوه‌ها ‏و آموختن با استفاده از شيوه‌هاي جديد و مقايسه دست‌ يابند و با تغيير نحوه‌ي ارايه ‏اطلاعات و با قدري تغيير در الگو مي‌توانيم بر نحوه‌ي پردازش اطلاعات دانش‌آموزان ‏اثر بگذاريم. استفاده از اين الگو به فعاليت‌هاي يادگيري خاص شكل مي‌دهد و به سرعت ‏بخواهيم عمق فهم دانش‌آموزان را آشكار سازيم و دانش قبلي آنان را تقويت كنيم و با ‏تفسيرهاي متعددي از نمونه‌ها و مثال‌ها آنان را تشويق به مباحثه كرده تا انگيزه‌اي ‏قوي براي كاوش‌گري بيشتر درباره‌ي هر موضوع درسي در آنان ايجاد شود.
‏گام اول: ارايه مثال‌هاي سازمان‌دهي شده توسط معلم و تنظيم آن در ‏يكي از دو ستون آري يا خير:
‏گام دوم: ارايه مثال‌ها توسط معلم و آوردن نشانه در ستون آري يا ‏خير توسط فراگيران:
‏گام سوم: ارايه مثال‌ها و نشانه‌ها توسط فراگيران: با توجه به درس 2 ‏صفحه دوم و درس 7 صفحه اول
‏آري
‏خير
‏آري
‏خير
‏آري
‏خير
‏وَ ما ارسلناك من قبلك
-
‏و ما كان لي عليكم من ‏سلطان
‏و ما كان عليهم من سلطان
-
‏ما علي المحسنين من سبيل
-
‏وَ النَّبيون من رَبِّهم
-
-
‏وَ منْهم مَن حقَّت عليه الضلالة
‏و ما اسئلَكُم عليه من اجر
‏و ما ارسلنا من رسول
-
-
‏هل مِن خالق غير الله
-
-
‏اَنّي اَخْلُقُ لكُم مِن الطين و منَ ‏المُقرَّبيِن
-
‏و ما لهم من ناصرين
‏و ما كان من المشركين
-
-
-
-
‏و هَو في‌الاخرةَ مِنَ الخاسِرين
‏گام چهارم: ارايه حدسيات و شرح و بسط آنها و ‏جمع‌بندي توسط معلم: چه نتيجه‌اي گرفتيم؟
‏فراگيران: من در جملاتي كه منفي باشد هيچ معني ‏مي‌شود و اين در ترجمه عبارات و تركيبات قرآني به ما كمك مي‌كند كه به ترجمه‌ي صحيح ‏برسيم.
‏معلم: پس از اين به بعد با فراگيري اين مطلب كه ‏در جملات منفي من (هيچ) معني مي‌شود، سعي بر اين شود كه در ترجمه‌ي عبارات و ‏تركيبات قرآني به اين روش و قاعده‌ي ترجمه توجه شود. اكنون تمرينات تمرين 4 صفحه‌ي 47 ‏را با توجه به اين قاعده ترجمه كنيد. اول به‌صورت فردي و بعد به‌صورت ‏گروهي
‏براي جلسه‌ي آينده علاوه بر حل انس با قرآن، ‏اگر مي‌توانيد از قرآن يك نمونه از اين قاعده ترجمه را پيدا كرده و بنويسيد.
‏سيستم اجتماعي
‏ميزان فعاليت معلم به دانش‌آموز (پرساخت، ‏ميان‌ساخت، كم‌ساخت)
‏اين الگو با توجه به اينكه معلم كنترل كننده‌ي ‏مراحل الگو است و با توجه به آزاد بود مكالمه در تمامي گام‌ها و تشويق فراگيران به ‏ابتكار عمل بيشتر براي تفكر استقرايي (از جزء به كل) از سيستم ميان‌ساخت برخوردار ‏است.
‏اصول واكنش
‏كارهايي كه معلم انجام مي‌دهد تا دانش‌آموزان ‏فعال شوند:
1- ‏با تأكيد بر ماهيت فرضيه‌2- اي مباحثات بايد ‏فراگيران را حمايت كرد.
3- ‏معلم بايد به فراگيران كمك كند تا تيك فرضيه (‏حدس) را با فرضيه‌4- اي ديگر موازنه كنند.
5- ‏توجه به نمودهاي خاص مثال‌6- ها متمركز شود.
7- ‏فراگيران را در مباحثه و ارزشيابي راهبردهاي ‏تفكر ياري كند.
‏سيستم حامي
‏وسايل آموزشي: كتاب درسي، گچ رنگي يا وايت‌برد ‏و ماژيك
‏ساير موارد: گزينش دقيق و سازمان‌دهي مطالب در ‏شكل واحدهاي جداگانه‌ي مثال‌ها و نمونه‌ها و اطلاعات قبلي ‏فراگيران
‏آثار آموزشي
1- ‏فراگيران؛
2- ‏با الگوي ترجمه تمرين 4 آشنا مي‌3- ‏شوند.
4- ‏الگوي يادگرفته را در ترجمه عبارات و ‏تركيبات قرآني به‌5- كار مي‌6- برند

 
دسته بندی: دانش آموزی و دانشجویی » طرح درس

تعداد مشاهده: 4976 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: .doc

تعداد صفحات: 3

حجم فایل:46 کیلوبایت

 قیمت: 5,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل