تحقیق تغذیه 20 ص ( ورد)
دسته بندي :
دانش آموزی و دانشجویی »
دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 18 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
16
تاریخچه تغذیه
تا اوایل قرن نوزدهم مفهوم غذاخوردن فقط پرکردن شکم بود و احساس گرسنگی بشر را وادار میکرد تا آنچه را در دسترس خود میدید بدون توجه به کمیت و کیفیت آن مصرف کند.
شهرنشینی و تشکیل اجتماعات باعث ایجاد تغییرات زیادی در طرز تغذیه بشر شده است. اولین اجتماعات و شهرها در بینالنهرین، آسیای باختری، مصر و یونان بوجود آمدند. شهرنشینهای اولیه کشاورزی و دامپروری را به خوبی میدانستند و برای تغذیه خود از محصولات متنوع استفاده میکردند.ایران نخستین کشور جهان است که انسان اولیه در آن به کشاورزی و پرورش دام پرداخته است. (دو تن از متخصصین به نامهای آرتور کیت و دکتر ارنست هرتسفیلد در کتابی به نام صنایع ایران ثابت کردهاند که کشاورزی و تمدن از فلات ایران شروع شده است). در حفاریهایی که در بعضی از نقاط ایران نظیر شوشتر، دامغان ، تخت جمشید و تپة سیلک کاشان به عمل آمده نشان می دهد که تاریخ کشاورزی در ایران متجاوز از 6000 هزار سال است .
تاریخچة تغذیه در یونان نشان میدهد که مردم یونان باستان برای تغذیه اهمیت زیادی قائل بودند و این جمله به آنان منسوب است که : " برای تقویت روح هرگز جسم را نباید فراموش کرد و باید مردم را با ورزش و غذای مناسب تربیت کرد ." شواهد نشان میدهد که در زمانهای قدیم مردم یونان بیشتر از گیاهان تغذیه میکردند و مصرف گوشت گوسفند، پرندگان، شکر، لبنیات و ماهی نیز در بین بعضی از طبقات اجتماع معمول بوده است. همچنین روغن زیتون را بسیار دوست داشته و مصرف میکردهاند.
در روم قدیم مردم کشاورزی میکردند و از غلات، بقولات و میوه و بعضی از انواع سبزیها تغذیه میکردند. غلات غذای اصلی آنها را تشکیل میداد و مصرف گوشت منحصر به طبقة اشراف بود.
در دورانهای بعد یعنی پس از استقرار امپراطوری در روم وضع تغذیة مردم تغییر کرد و رومیان بعد از فتوحات مختلف از تغذیة مردم سرزمینهای فتح شده تقلید کرده و در این راه جانب افراط میپیمودند. البته این طرز تغذیه مربوط به طبقات مرفه و اعیان بود درحالیکه مردم عادی تغذیة سادهای داشتند. در این زمان حتی کتب آشپزی نیز در روم منتشر شده که کتاب Deipnosphistae اثر Athenaeus در قرن دوم میلادی چاپ شده و طرز تهیه غذاهای گوشتی، سبزیها و اطلاعات دیگری در آن شرح داده شده است.
3
در مورد رژیمهای غذایی آغاز پیدایش آن به لوحه ای متعلق به سال 1900 قبل از میلاد مسیح در ناحیه سومر مربوط میشود که در آن برنامه غذایی یک کودک نوشته شده و در حال حاضر در موزه باستان شناسی استانبول نگهداری میشود .
طی دورانهای مختلف تاریخ و از دیدگاه مذاهب گوناگون، رژیمهای غذایی حائز اهمیت بسیار بوده و در بسیاری از کتب مذهبی مطالبی در زمینة تغذیه در دوران بارداری، شیردهی و روزه منعکس شده است. بقراط غالباً نصایح و توصیههایی در زمینة مصرف یا عدم مصرف بعضی از غذاها به بیماران خود میکرده است و اکثر پزشکان یونان باستان رژیم درمانی را به عنوان بخش مهمی از معالجة بیماریها بکار میبردند.
زکریای رازی که از دید عدة زیادی پدر علم تغذیه و رژیمهای غذایی کودک شناخته شده توصیههای مختلفی در زمینة رژیمهای غذایی دارد. همچنین در کتاب حفظ الصحه اثر اسرف بن محمد در زمینة تغذیه و رژیم در دوران مختلف زندگی مطالبی سودمند عنوان شده است.
با وجود اهمیت زیاد این رشته در حفظ سلامت انسان از گذشته تا حال داشته ، ولی تا سالهای پایان وضعیت زندگی استاد درجنگ جهانی اول هیچ سازمانی که رسما در این زمینه فعالیت کند وجود نداشت ، تا اینکه در سال 1917 نخستین انجمن مربوط به رژیم دانان توسط گروهی از کارشناسان تغذیه آمریکا تاسیس شد . این انجمن برای اولین بار مجله علمی رژیم شناسان را در سال 1925 منتشر کرد . و به تدریج دامنه فعالیت خود را در زمینه مدیریت خدمات غذایی مراکز تغذیه توسعه داد .
علوم تغذيه
هدف :
«علم تغذيه مجموعه وسيعي از اطلاعات و دانش بشري است كه به ارتباط بين غذا و سلامتي موجود زنده ميپردازد و با عواملي مانند بيولوژي، بيوشيمي، علوم رفتاري، علوم اجتماعي و بهداشت ارتباط دارد.
ماهيت:
به عبارت ديگر علم تغذيه يك علم چند بعدي است و به همين دليل دانشجوي اين رشته بايد اطلاعات جامع و گستردهاي در زمينه بيوشيمي ، بيولوژي، جامعهشناسي ، روانشناسي، بهداشت و شيمي مواد غذايي داشته باشد تا بتواند مهارتهاي لازم را كسب كند. مهارتهايي كه به دو بخش عمده رژيم درماني و تغذيه جامعه تقسيم ميشود. يعني كارشناس اين رشته هم بايد بتواند كه رژيم غذايي مناسب را براي درمان بيماري
3
هاي مختلف ارائه دهد و هم توانايي شناسايي مشكلات تغذيه جامعه را داشته باشد و سپس بر اساس مشكلات موجود، برنامههاي غذايي لازم را طراحي ، اجراء نظارت و ارزشيابي كند. همچنين ارتقاي ارزش غذايي مواد غذايي مانند كنسرو ، كمپوت و ... كه در صنايع غذايي ايجاد ميشود. بر عهده كارشناس اين رشته است»
«در رشته تغذيه به رژيم درماني ،اصول علم تغذيه، ارزش مواد غذايي و نحوه تغذيه مناسب براي حفظ سلامت بدن پرداخته ميشود. اصول علم تغذيه بررسي ميكند كه چه فرآيندي روي مواد غذايي خورده شده انجام ميگيرد تا جذب يا دفع شود و رژيم درماني نيز نوع رژيم غذايي لازم در بيماريهاي مختلف را مشخص ميكند، چون در برخي از بيماريها، بعضي از مواد غذايي بايد حذف شده و يا بيشتر مورد استفاده قرار گيرد مثل بيماري گواتر كه از كمبود يد ايجاد ميشود.»
بدون شك تشخيص بيماري مهمترين و اصليترين مسووليت يك پزشك است اما آيا پزشك وقت و يا حتي دانش لازم را براي تعيين يك برنامه غذايي مناسب دارد؟ آيا در زمينه احتمال تداخل دارو و غذا اطلاعات لازم را در اختيار بيمار قرار ميدهد؟
به اعتقاد كارشناسان تغذيه ، اين وظيفه يك متخصص تغذيه است كه اطلاعات فوق را در اختيار بيمار قرار دهد. به عبارت ديگر هر پزشكي پس از تشخيص بيماري بايد بيمار را به متخصص تغذيه ارجاع دهد تا او با توجه به نوع بيماري و داروهاي تجويز شده ، رژيم غذايي لازم را تعيين كند.
خانم رحماني با اشاره به همين مساله ميگويد:
«يك پزشك آشنايي كاملي با غذا و نيازهاي تغذيهاي ندارد چون در طي تحصيل فقط 2 واحد در اين زمينه ميگذراند. براي همين گاهي اوقات داروهايي كه تجويز ميشود تداخل غذا و دارو ايجاد ميكند براي مثال مصرف داروي ضدبارداري، روي اسيدفوليك كه يكي از ويتامينهاي گروه B است، تاثير ميگذارد و اگر به اين مساله توجه نشود و مواد غذايي لازم در برنامه غذايي زناني كه اين دارو را مصرف ميكنند،گنجانده نشود، فرد دچار نوعي كمخوني ميگردد.
گرايشهاي مقطع ليسانس:
«رشته تغذيه داراي دو گرايش عمده است كه عبارتند از : الف) تغذيه گروههاي مختلف جامعه مانند سالمندان ، معلولين و كودكان و نوجوانان ب) تغذيه باليني كه شامل تغذيه و مشاوره غذايي بيماران بستري و سرپايي ميشود.
5
آينده شغلي، بازار كار ، درآمد:
وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي به تازگي تصويب كرده است كه فارغالتحصيلان ليسانس تغذيه با 3 سال سابقه خدمت در بيمارستان ميتوانند مركز مشاوره تغذيه داير كنند.
همچنين فارغالتحصيل اين رشته ميتواند در بيمارستانها، مراكز بهداشت، مراكز تحقيقاتي مثل انستيتوي تحقيقات تغذيهاي و صنايع غذايي كشور فعاليت نمايد»
آزاده نجارزاده نيز در مورد فرصتهاي شغلي اين رشته ميگويد:
«تا چند سال پيش فارغالتحصيلان رشته تغذيه حتي در بيمارستانها جايگاه مشخص و تعيينشدهاي نداشتند اما در چند سال اخير بخصوص از زماني كه به كارشناسان تغذيه اجازه مطب داده شده، اين رشته در بيمارستانها هويت و جايگاه تازهاي پيدا كرده است. اما متاسفانه هنوز در بين پزشكان نقش و اهميت كارشناسان اين علم روشن نشده است. در حالي كه بايد همكاري تنگاتنگي بين پزشكان و متخصصان تغذيه وجود داشته باشد و در واقع هرجا كه يك پزشك متخصص غدد، قلب و عروق و يا كليه حضور دارد، بايد در كنارش يك متخصص تغذيه باشد. چون پزشك فقط ليست غذاها يا مواد غذايي كه بيمار نبايد بخورد، تعيين ميكند اما كارشناس تغذيه ميگويد كه يك بيمار چگونه و چقدر بايد بخورد تا هم مواد غذايي مورد نياز به بدنش برسد و هم رژيم غذايي را حفظ كند»
دكتر شاگر حسيني نيز در مورد اهميت مراكز مشاوره تغذيه ميگويد:
«معمولا يك پزشك فرصت لازم را براي ارائه برنامه غذايي مشخص به بيمار ندارد. برنامهاي كه تعيين كند در 24 ساعت يك بيمار چه غذاهايي را بايد مصرف نمايد تا پروتئين، كالري و ويتامين مورد نياز را دريافت كند. حتي بعضي از بيماريها را كه پزشك براي معالجه آنها به دارو متوسل ميشود، ميتوان با يك رژيم غذايي مناسب درمان كرد. براي مثال بعضي از آلرژيها فقط با حذف برخي از مواد غذايي كه بيمار به آنها حساسيت دارد، درمان ميشود. اما پزشك به جاي شناسايي مواد غذايي مورد نظر، با دادن كورتون يا آنتيهيستامين بيماري را مهار ميكند.»
وي همچنين در مورد عرصه كاري فارغالتحصيلان اين رشته ميگويد:
«فارغالتحصيلان اين رشته ميتوانند در شبكههاي بهداشتي جهت پيشگيري از بيماريها فعاليت كنند مثلا به مادران باردار برنامه غذايي مناسب را آموزش ميدهند تا فرزندان سالم به دنيا آورده و بتوانند آنها را به راحتي شير دهند. همچنين در بيمارستانها، هتلها ،مهدكودكها ، هواپيمايي و هرجاي ديگري كه به گروهي از افراد جامعه تغذيه داده ميشود ، حضور متخصص تغذيه ضروري است و حتي در مدارس بخصوص دبيرستانهاي دخترانه بايد يك مشاور تغذيه حضور داشته و جوابگوي مشكلات تغذيه