تحقیق جنگ روانی 28 ص ( ورد)

دسته بندي : دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 24 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏  
‏انديشمندان ديدگاه‌هاي متفاوتي درباره جنگ رواني (Psychological Warfare) ‏دارند و به همين دليل ارايه يك تعريف مشخص و يا يك حد معين براي اين جنگ كار ‏ساده‌اي نيست.
‏برخي معناي جنگ رواني را به فعاليت‌هايي كه به طور مشخص در قلمرو ‏صلاحيت نيروهاي مسلح قرار دارد، محدود مي‌كنند و بنابراين آن را تلاشي مي‌دانند كه ‏بر تبليغ براي مخاطبان خاص و پشتيباني از مأموريت‌هاي نظامي (Millitary Mission) ‏معين، متمركز است، پل لاينبرگر (Paul Linberger) ‏در كتاب معروف خود به نام جنگ ‏رواني كه در سال 1954 به چاپ رسيد، جنگ رواني را در معناي محدود آن تعريف مي‌كند. ‏وي بر اين باور است كه جنگ رواني استفاده از تبليغات بر ضد دشمن، همراه با اقدامات ‏عملي است كه داراي ماهيت نظامي، اقتصادي يا سياسي باشد .
‏برخي ديگر بر اين باورند ‏كه جنگ رواني عبارت از مجموعه اقدامات يك كشور براي اثرگذاري و نفوذ بر عقايد و ‏رفتار دولت‌ها و مردم خارجي در جهت مطلوب است كه با ابزارهايي غير از ابزار نظامي، ‏سياسي و اقتصادي صورت مي‌گيرد. طرفداران اين نگرش، اغلب بر اين باورند كه تبليغات، ‏جز اصلي و اساسي جنگ رواني است اما تمام آن را شامل نمي‌شود .‏ديويد آيزنهاور (David Eisenhower) ‏در سخنراني معروف خود براي انتخابات رياست جمهوري آمريكا در ‏هشتم اكتبر 1952، در سانفرانسيسكو گفته است:
‏«جنگ رواني يعني نبرد و نزاعي براي ‏دستيابي به افكار مردم و اراده آنها».
‏بر اين اساس، سياست خارجي آمريكا بايد به ‏گونه‌اي تنظيم شود كه با استراتژي واحد و منسجم جنگ سرد هماهنگ باشد. لازم است در ‏اين جنگ سرد و در ضمير و عزم خويش، جوياي فرصتي باشيم كه بدون خسارت‌هاي جاني در ‏نبرد …‏ به پيروزي برسيم.
‏ ‏وي جنگ رواني را مساوي با جنگ سرد به كار برده ‏است كه در زمان خود، از جمله مسايل بسيار مهم آمريكا بوده است . ‏برخي ديگر جنگ ‏رواني را عمليات از پيش طراحي شده براي ارايه اطلاعات گزينش شده (Selected Information) ‏به مخاطبان و تحت تأثير قرار دادن احساسات، افكار و دلايل منطقي آنان ‏مي‌دانند.‏در دو دهه پس از جنگ جهاني دوم، دكترين‌هاي ‏جنگ رواني (در مورد ماهيت، كاربرد و نقش آن در روابط بين‌المللي مدرن) در آمريكا و ‏اروپا، به سوي اجماع نظر حركت كردند.
‏بدين ترتيب، صاحبنظران پذيرفتند كه مفهوم ‏اساسي جنگ رواني عبارت از دستكاري عقايد از طريق به كارگيري يك يا چند رسانه ‏ارتباطي و به بيان ديگر، ناتوان كردن دشمن براي عمل و عكس‌العمل است.
‏بنابراين مي‌توان گفت كه جنگ رواني از جمله بدترين سلاح‌هاي جنگي ‏دوران معاصر عليه فكر، عقيده، شجاعت، اطمينان و ميل به جنگيدن است. اين جنگ در عين ‏حال كه نوعي دفاع به شمار مي‌رود حالت هجومي نيز دارد، چرا كه در عين تقويت روحيه ‏ملت و سربازان خودي، به تضعيف روحيه دشمن مي‌پردازند.
‏جنگ رواني قسمتي از جنگ همه ‏جانبه است كه پيش از نبرد آغاز مي‌شود و در حين و پس از آن ادامه مي‌يابد، چرا كه ‏اين نوع جنگ، از قوانين و شيوه‌هاي جنگ عادي تبعيت نمي‌كند و بر مبناي توصيفي كه از ‏صحنه نبرد يا سازماندهي عمليات جنگي ارايه مي‌شود قابل تعريف نيست.
‏هدف جنگ رواني ‏نيروهاي ائتلاف عليه عراق، تغيير نگرش جمعيت 24 ميليون نفري اين كشور بوده است. ‏آمريكا و انگليس پيش از حمله نظامي خود به عراق، عمليات رواني گسترده‌اي را در سطح ‏جهان آغاز كرده بودند كه بسياري معتقدند تأثير شگرفي بر افكار عمومي مردم جهان ‏داشته است.
‏اهداف جنگ رو ‏ا ‏ني
‏اهداف جنگ رواني عبارت است ‏از:
 1‏ـ از بين بردن اميد مخاطبان و يا جناح مقابل
 2‏ـ ايجاد بي‌اعتمادي نسبت ‏به رهبران جناح مقابل
 3‏ـ ايجاد شكاف در بين جامعه مخاطب.
‏جنگ رواني در واقع ‏نبرد عليه عقل د ‏شمن است نه نبرد براي در بند كشيدن ساختار فيزيكي او. براساس ‏ضرب‌المثلي كه به كلاوس ويتز (Kaluss Wetez) ‏نسبت داده شده است جنگ همان سياست است ‏كه با وسايل ديگري به اجرا گذاشته ميشود. اين تعبير جديد و ساده، گوياي واقعيتي است كه ‏از قديم مورد قبول بوده است. بدين ترتيب، جنگ وسيله‌اي از وسايل عمده اقناع به شمار ‏مي‌رود.‏
‏رسانه‌هاي ارتباطي مسيرهايي هستند كه از طريق ‏آنها پيامي به مخاطبان مي‌رسد. انتخاب رسانه ارتباطي براي ‏عمليات جنگ رواني به (عواملي همچون) مخاطبي كه مورد نظر پيام است و زماني كه پيام ‏بايد آماده و ارسال شود، بستگي دارد. در جبهه جنگ، اعلاميه‌اي چاپي، جزوه‌هايي كه ‏توسط هواپيما و يا توپخانه پخش مي‌شوند و اصواتي كه از طريق بلندگوي الكترونيكي ‏انتشار مي‌يابند، رايج‌ترين رسانه‌هاي مورد استفاده‌اند  .
‏براي ‏نمونه مي‌توان به پخش بيش از چهل ميليون اعلاميه براي مردم عراق اشاره كرد. در اين ‏خصوص، مخاطبان اين گونه اعلاميه‌ها به دو دسته نظامي و غيرنظامي تقسيم شده بودند كه ‏براي هر كدام اعلاميه‌هاي خاصي پخش مي‌شد. اعلاميه‌هايي كه در ميان مردم غيرنظامي ‏توزيع مي‌شد، آنان را تشويق به در خانه ماندن يا همكاري با نيروهاي متحد در پسته‌هاي ‏بازرسي مي‌كرد و از آنان مي‌خواست در صورت برخورد با نيروهاي مجروح و درمانده ‏نيروهاي متحد، به ياري آنان بشتابند تا به واحدهاي نظامي خود بازگردند.
‏اما ‏اعلاميه‌هايي كه براي نظاميان منتشر مي‌شد، آنان را به زنده ماندن تشويق مي‌كرد و ‏شيوه‌هاي تسليم را نشان مي‌داد .‏در عملياتي كه در مناطق دور از جبهه و يا براي ‏مخاطباني كه از صحنه رزم، بسيار فاصله دارند انجام مي‌شود از فرستنده‌هاي موج كوتاه ‏و موج بلند و يا امواج تلويزيوني، به طور همزمان استفاده مي‌شود
. ‏در اين خصوص، براي نمونه مي‌توان به پرواز هواپيماهايي كه اخبار جنگ را به زبان ‏عربي براي مردم عراق پخش مي‌كردند، اشاره كرد.
‏اين در حالي بود كه شبكه‌هاي ‏تلويزيوني نيز به عنوان ابزار جنگ رواني مورد استفاده مداوم دو طرف درگير جنگ ‏بودند. بايد توجه داشت كه هيچ رسانه‌اي بهتر از تلويزيون نمي‌تواند با احساسات ‏مخاطبان بازي كند چرا كه تلويزيون توانايي واكنش سريع نسبت به ‏رويدادها، ارايه اخبار از طريق تصوير و پخش تبليغات و آگهي‌هاي مؤثر را دارد. بنابراين، مي‌توان گفت تلويزيون وسيله ارتباطي نيرومندي است ‏كه تأثير عميقي بر افكار عمومي مردم جهان به جا مي‌گذارد.
‏در ‏تلويزيون به خصوص بايد توجه داشت كه آنچه به نمايش مي‌آيد از آنچه گفته مي‌شود با ‏اهميت‌تر است. در واقع كلمات و تصاوير بايد با يكديگر جفت شوند و هر كدام الگوي ‏ديگري را تقويت كنند .‏ما در طول جنگ نيروهاي متحد عليه عراق شاهد بوديم كه ‏شبكه‌هاي خبري چگونه از اين روش براي تأثيرگذاري بيشتر استفاده كردند. براي مثال، ‏شبكه Fax News ‏گاهي همزمان چهار ارتباط زنده را با نقاط مختلف نمايش مي‌داد.        BBC ‏برنامه‌اي داشت كه گوينده آن در استوديو، كنار صفحه‌اي بزرگ مي‌ايستاد و تحولات آن ‏روز جنگ را به كمك انيميشن‏ ‏ شرح مي‌داد. تصاوير كه با تخنيک هاي‏ ‏ پيشرفته، ‏بيننده را به قلب حادثه مي‌برد، بسيار دقيق ساخته مي‌شد و گوينده با تسلط فراوان، ‏شرح و تفسير آن روز جنگ را بيان مي‌كرد.
‏ ‏نكته بسيار مهم در اين برنامه هماهنگي كلام ‏و تصوير بود. گويي بارها و بارها با هم تمرين كرده بودند تا به خوبي و راحتي به ‏ارايه برنامه بپردازند.
‏نيازمندي‌هاي اطلاعاتي جنگ رواني
‏نيازمندي‌هاي ‏اطلاعاتي جنگ رواني، هم گسترده و هم متنوع است.
‏سه نوع اطلاعات اصلي در اين خصوص، ‏مورد نياز است.

 
دسته بندی: دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق

تعداد مشاهده: 3761 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: .doc

تعداد صفحات: 24

حجم فایل:155 کیلوبایت

 قیمت: 10,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل