تحقیق جواني و نوجواني ( ورد)
دسته بندي :
دانش آموزی و دانشجویی »
دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 33 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
مقدمه
از نيازهاي مهم دوران نوجواني و جواني نياز به گروه همسن و نياز به مصاحبت با آنها است. براساس هرم نيازهاي مازلو يكي از مهمترين نيازهاي رواني انسان كه بعد اجتماعي قوي نيز در بردارد نياز به تعلق و گروه همسن است. مازلو در توصيف انسان كامل معتقد است كه انسان كامل، انساني است كه همه نيازهاي مربوط به سطوح پائين تر هرم در او تأمين شده و نهايتاً به نياز «خود شكوفائي» نائل شده باشد. لذا انسان كامل از نظر مازلو انسان خود شكوفا است. نكته قابل توجه آن است كه انسان به مرز خود شكوفايي نمي رسد مگر آنكه نيازهاي ديگر خود را پشت سر گذاشته باشد. از جمله اين نيازها، نياز به تعلق و نياز به مصاحبت با گروه همسن است. به عبارت ديگر به هر ميزان كه انسان نتواند از نظر اجتماعي با همنوعان خود و به ويژه با گروه همسن خود ارتباط صحيح برقرار كند به همان نسبت از مرز كمال و كامل شدن و نيل به رشد اجتماعي به دور ميماند.
از وظايف اساسي والدين به ويژه در شرايط حاضر آن است كه به اين نياز جوانان و نوجوانان توجه لازم بنمايند. دوستيابي و حفظ دوستي يك هنر است. هر كس در هر مقام و موقعيتي كه باشد به اين هنر نيازمند است. پزشك، مهندس، حسابدار، معمار، سرمايه دار، بازرگان، مغازه دار، معلم، استاد دانشگاه، دانش آموز و دانشجو همانقدر به اين هنر نيازمند است كه مديران اجرائي، صاحبان شركتها و كارخانجات.
جالب توجه است كه به گفته ديل كارنگي (همو، آئين دوست يابي) حتي در كارها و حرفه هايي كه صرفاً علمي است نظير مهندسي، سهم اطلاعات فني در پيشرفت و موفقيت صاحبان آن حرفه ها تنها پانزده درصد بوده در حالي كه هشتاد و پنج درصد عامل پيشرفت و موفقيت آنها مربوط مي شود به شخصيت ، جذابيت و هنر آنان در ايجاد شوق در ديگران. اين بدان معنا است كه بهترين مشاغل و عاليترين مناصب از آن كساني مي شود كه علاوه بر دانش تخصصي قادر به نفوذ كردن در همكاران خود باشد. چنين افرادي در زندگي همواره موفق و سعادتمند مي باشند.
اينكه دوستي و دوستيابي يك هنر است در واقع چكيده اين گفتار علوي است كه:
«اعجز النّاس من عجز عن اكتساب الاخوان، واعجز منه من ضيّع من ظفر به منهم». (سيد رضي، نهج البلاغه، حكمت11)
عاجزترين مردم كسي است كه از پيدا كردن يك دوست خوب عاجز باشد و عاجزتر از او كسي است كه دوست خوبي را از دست بدهد.
تاثیر دوستان ناباب دربزهکاری:
اگر صفحههاي حوادث روزنامهها را ورق بزنيم، به اطلاعات حيرت انگيز و در عين حال ناراحتكنندهاي درباره افزايش ارتكاب جرم نوجوانان و جوانان پي ميبريم. افزايش 45درصدي دستگيري نوجوانان بزهكار آماري بود كه سردار احمدي مقدم، رئيس پليس كشور سال گذشته اعلام كرد. مطابق اين آمار بين سالهاي 84 تا 88 دستگيري نوجوانان بزهكار بين 40 تا 45درصد افزايش داشته است. اين آمار ميتواند به طور غيرمستقيم گوياي اين باشد كه ارتكاب جرم نوجوانان زير 18 سال به نسبت رشد جمعيت در سالهاي گذشته افزايش چشمگيري داشته.
امانالله قراييمقدم، جامعهشناس معتقد است: نخستين عامل موثر در بزهكاري نوجوانان، رابطه آنها با دوستان ناباب يا به بيان ديگر گروه همسالان است. همه جامعه شناسان از جمله كولي و سوروكين با بررسيهاي متعدد در تمام زمينههاي بروز آسيبهاي اجتماعي گروه، نشان دادهاند كه گروه دوستان و همسالان يا به قول جامعه شناسان گروههاي اوليه نقشي قاطع و تعيينكننده داشتهاند. كسي نميتواند اين تاثير را در وقوع جرايمي چون قاچاق مواد مخدر، سرقت، دزدي، روسپيگري، قتل و جرايم ديگر انكار كند.
اين جامعهشناس با بيان اينكه تحقيقات سوروكين بر 395 نوجوان به اين پرسش پاسخ ميدهد كه چرا نوجوانان از يكديگر تاثير ميپذيرند، توضيح ميدهد: پدر و مادر به فرزندان خود امر و نهي ميكنند. مدام ميگويند فلان كار را بكن يا فلان كار را نكن. اما دوستان همسال اينطور نيستند.
صحبت هايشان حالت امر و نهي و نصيحت ندارد. به همين خاطر ناخودآگاه بيشتر به حرفهاي همسال خود گوش ميدهند تا خانواده خود.
او درباره عكسالعمل خانوادهها به اين امر ميگويد: خانوادهها گاهي به اين مساله توجه نميكنند كه تاثير گروه همسالان در چه سطحي است. البته در بيشتر مواقع فرزند سالاري قدرت را از پدر و مادر گرفته و آنها نميتوانند كاري بكنند. اما آنها ميتوانند در مواردي كه شايد اهميتش به چشم نيايد نقش خود را ايفا كنند. مثلا پدر و مادر بايد بر روي كودكان خود كمي كنترل داشته باشند. اطمينان حاصل كنند اگر فرزندشان به يك مهماني شبانه ميرود، حتما بزرگتري آنجا حضور داشته باشد. وقتي همسالان يكجا هستند ممكن است دست به كارهاي خطرناكي بزنند. آموزش و پرورش بايد اين خلا را كه فرزند سالاري به وجود آورده و قدرت والدين را كم كرده پر كند. بايد مستقيما به فرزندان و خانوادهها آموزش دهد و آگاهي آنها را درباره مساله مهم گروه همسالان افزايش دهد.
حال تاثير گروه همسالان را از منظر روانشناسي بررسي ميكنيم. عليرضا كيهاننيا، روانشناس، گروه همسالان را معلم سوم انسانها ميداند: معلم اول بچهها تا سن 7 سالگي پدر و مادر هستند. بعد از آن تا سن 14 سالگي معلمان مدرسه بچهها را آموزش ميدهند. بعد از اين سن نوجوان به دنبال راهي ميگردد كه خود را اثبات كند. در مهمانيها دعوت شود. در بازيها يارگير داشته باشد و در واقع وارد گروه شود. اگر افراد اين گروه انسانهاي آلودهاي باشند فرد مجبور ميشود براي ماندن در اين گروه به خواستههاي غيرقانوني و نا مشروع آنها تن دهد. چون اگر اين كار را نكند از گروه طرد ميشود. در نتيجه مثلا وقتي يكي از دوستانش به او سيگار تعارف ميكند ناچار ميپذيرد. در مورد جرايم عمومي مانند خط كشيدن به اتومبيل و زنگ خانهها را زدن هم همين طور است. اين نقطهاي است كه همسالان آلوده طعمهها را جذب ميكنند.
مريم رامشت، روانشناس در اين باره چنين ميگويد: اينكه والدين خود چگونه تربيت شده و در روابط اجتماعي چه رفتاري دارند روي فرزند تاثير ميگذارد. خانوادهها مدلهاي تربيتي مختلف دارند. بعضي از خانوادهها مستبد و كنترل كننده هستند. در چنين خانوادههايي فرزندان احساس تحقير و خشم ميكنند اما اين خشم را بنا به دلايل مختلف فرو ميخورند. اين خشم فروخورده يا تبديل به افسردگي ميشود و يا در جاي ديگر مثلا در قالب بزه در جامعه بروز ميكند. بعضي خانوادهها كنترل لازم را روي فرزندان خود ندارند. مثلا اگر فرزندشان دستش كج است به او تذكر نميدهند و روي ارتباطات او با گروه همسالانش نظارت نميكنند. وقتي كنترل از سوي خانواده وجود ندارد توقعات فرد از جامعه بالا ميرود و فكر ميكند بايد هر كاري را انجام دهد بيآنكه كسي مانعش شود. و به اين ترتيب ممكن است كاري انجام دهد كه خلاف قانون و هنجارهاي جامعه باشد.
رامشت نيز بر نقش ساير نهادهاي اجتماعي بويژه معلمان مدرسه تاكيد ميكند: نهادهاي بزرگ جامعه مانند صدا و سيما، آموزش و پرورش، شهرداري، سازمان ملي جوانان و بهزيستي بايد طي برنامههاي مدوني به خانوادهها آموزش دهند كه چه رفتاري با فرزندان خود داشته باشند. متاسفانه در اين زمينه كاري جدي صورت نگرفته است.