تحقیق تعميرات و نگهداري خودروهاي بنزيني ( ورد)
دسته بندي :
دانش آموزی و دانشجویی »
دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 134 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
1
فصل اول
کليات مربوط به آزمايش هاي لازم
قبل از تعمير موتور
مقدمه
قبل از انجام هر تعميري يا باز کردن قسمتي از موتور، لازم است که از معيوب بودن آن قسمت کاملا مطمئن بوده زيرا باز کردن هر نقطه اي، سبب هزينه و صرف وقت زيادي است چه بسا که اصلا احتياجي به تعمير آن نبوده و يا در صورت، لزوم با اندک کاري مي شد عيب را برطرف نمود. مخصوصا تعمير اساسي موتور که مستلزم هزينه هاي زيادي از قبيل خريد لوازم يدکي، اجرت تراشکاري و بالاخره مزد تعمير آن مي باشد.
2
لازم به تذکر است که امروزه با کمبود لوازم يدکي و بالا بردن دستمزدها، بهتر است که قبل از هر اقدام، آزمايشات لازم را انجام داد تا عيب موتور معلوم گردد و هم چنين از وجود قطعه مورد نظر در بازار و يا امکان تعمير آن در محل خاطر جمع شد.
لذا در اين فصل آزمايش هاي لازم و عوامل موثر در عمر موتور و همچنين موقع تعمير موتور اتومبيل به طور اختصار ذکر شده است. بايد توجه داشت که هر تعميرکاري بايد به عيب يابي موتور به طور کامل آشنا باشد تا براي هر عيب جزئي، وقت و هزينه بيشتري را صرف نکند.
1. کاهش کشش موتور
هر موقع که احساس شود، سرعت و شتاب اتومبيل در جاده هاي مسطح کم شده و يا در جاده هائي با سراشيبي تند و کوهستاني کشش آن ضعيف و احتياج به تعويض دنده پايين داشته باشد (به فرض اينکه جعبه دنده کاملا سالم بوده و ترمزها به حالت آزاد و ساير قسمت هاي اصلي موتور نيز در حالت تنظيم باشد)، معلوم مي شود که قدرت کشش موتور کم شده و علت آن سائيده شدن سيلندرها و پيستون ها و رينگ هاي پيستون بوده و يا اينکه عيب از مکانيزم سوپاپ ها مي باشد.
2. افزايش مصرف روغن موتور
اگر موتور اتومبيل براي مدت طولاني روغن کم کند، در صورتي که از قسمت هاي مختلف آن از قبيل واشرها، کاسه نمدها، پيچ تخليه روغن کارتر، لوله هاي اتصال روغن، اطراف فيلتر، محفظه کلاچ (هاوزينگ کلاچ)، نشست روغن مشاهده نشود. دليل روغن سوزي موتور بوده و به اين معني که روغن ديواره سيلندرها، از اطراف رينگ هاي پيستون و سيلندر گذشته و به قسمت بالاي سيلندر يا محفظه احتراق مي رسد (در اثر سائيده شدن پيستون ها، رينگ ها، سيلندرها و زياد شدن فاصله دهانه رينگ ها). اين روغن در محفظه احتراق همراه با مخلوط هوا و بنزين سوخته و از اگزوز اتومبيل خارج مي شود. واضح است که از چنين موتوري هميشه دود غليظ از اگزوز آن خارج خواهد شد (به فرض اينکه روغن موتور بيش از اندازه لازم نباشد خط بالائي - خط بالائی میل اندازه گیر روغن (HIGH)H و خط پایین (LOW)L می باشد.
ميل اندازه گير روغن)
3
يکي ديگر از علل کم شدن روغن موتور و روغن سوزي، ورود روغن از فاصله بين ساقه سوپاپ و گايد سوپاپ (گيت) به اطاقک احتراق مي باشد. معمولا بوسيله کلاهک هاي لاستيکي فنردار که برروي ساقه سوپاپ قرار مي گيرد و يا اورينگ هاي - واشرهای لاستیکی گرد اورینگ (O) گفته می شود.
داخل گايد سوپاپ (گيت)، از ورود روغن به داخل محفظه احتراق جلوگيري مي شود. همچنين به علت خلاصي زياد (بين ساقه سوپاپ و گايد)، روغن در زمان مکش موتور از اين فاصله عبور نموده و به محفظه احتراق مي رسد، اين روغن پس از سوختن در سطح سوپاپ و ساقه سوپاپ به صورت دوده باقي مي ماند.
به طور کلي طرز تشخيص روغن سوزي بدين شرح است که موتور را روشن کرده و مدتي رد دور آرام کار مي کند، در ين حالت با فشار دادن پدال گاز، دودهاي آغشته به روغن از اگزوز آن خارج مي شود، که با گرفتن دست جلو اگزوز بوي روغن سوخته، استشمام مي گردد.
توجه: موتورهاي تازه تعمير که هنوز رينگ ها و سوپاپ هاي آن آب بندي نشده است از اگزوز آن دود آغشته به روغن خارج مي شود که به تدريج کم شده و از بين مي رود.
ضمنا براي تشخيص روغن سوزي موتورها، مي توان درب محل ريختن روغن را برداشته و در صورت مشاهده کمپرس و يا استشمام بوي روغن سوخته، روغن سوزي موتور را فهميد.
3. کم شدن کمپرس سيلندرهاي موتور
ساده ترين روش براي تشخيص وضعيت کمپرس سيلندرها، اين است که موتور را پس از مدتي کار خاموش نموده و به آرامي با هندل مي چرخانند، در صورتي که موتور براحتي برگردد، معلوم مي شود که کمپرس سيلندر از اطراف رينگ هاي پيستون و سيلندر و يا سوپاپ ها خارج مي شود. لذا بايد نسبت به تعمير موتور اقدام شود.
هم چنين با استفاده از دستگاه کمپرس سنج نيز مي توان مقدار دقيق کمپرس هر يک از سيلندرها را مشخص نموده و با رقمي که در کتابچه راهنماي تعميرات موتور نوشته شده مقايسه کرده و وضعيت کمپرس موتور ار معلوم نمود.
به طور کلي رقم 100-150 (پوند براينچ مربع) براي موتورهاي بنزيني قابل قبول است.
5
براي استفاده از کمپرس سنج، شمع هاي موتور را باز کرده و به ترتيب از سيلندر شماره يک شروع مي کنند، مقدار کمپرس هر سيلندر را برروي کاغذ يادداشت مي نمايند (توجه شود که لاستيک سر کمپرس سنج سالم بوده و به طور صحيح در جاي شمع قرار گفته باشد و همچنين موتور بايستي با استارت چرخانيده شود). در موقع خواندن اندازه کمپرس بايستي بيشترين رقمي را که برروي صفحه کمپرس سنج خوانده مي شود يادداشت گردد. اين عمل را مي توان براي کليه سيلندرهاي موتور انجام داد.
اگر مقدار کمپرس خوانده شده کمتر از مقدار اصلي (رقم مندرج در قسمت مشخصات فني موتور) باشد. علتش نفوذ کمپرس از اطراف رينگ هاي پيستون يا سوپاپ ها واشر سر سيلندر خواهد بود. لذا با اندازه يک قاشق سوپ خوري روغن موتور از محل شمع ها، بوسيله سرنگ در بالاي پيستوني که کمپرس کمي دارد مي ريزند.اين عمل سبب آب بندي موقت رينگ ها شده و کمپرس را نگه مي دارد. اگر در آزمايش بعدي مقدار کمپرس سيلندر مورد بحث افزايش پيدا کند، عيب هاي زير را مي توان پيش بيني نمود:
ساييده شدن رينگ هاي پيستون، ديواره سيلندر و پيستون ها، هم چنين شکستگي رينگ هاي پيستون يا چسبيدن رينگ در شيار مربوطه .
در صورتي که با اضافه کردن روغن، کمپرس سيلندر زياد شود، همانطوري که در پيش گفته شد عيب از مکانيزم سوپاپ ها بوده و ممکن است در قسمت هاي زير مشاهده شود:
شکستگي فنر سوپاپ، ميزان نبودن اندازه فيلر سوپاپ، چسبيدن سوپاپ ها، خوردگي با سوختن نشيمن سوپاپ، سائيدگي خيز بادامک ميل سوپاپ، سائيده شدن تاپت سوپاپ ها و بالاخره سوختگي واشر سرسيلندر.
اگر کمپرس دو سيلندر مجاور هم، اختلاف زاد داشته باشند، لازم است که ابتداء پيچ هاي سرسيلندر را سفت نموده و دوباره مقدار کمپرس سيلندرها را اندازه گرفت، در صورتي که باز هم کمپرس سيلندر کم باشد، بايستي واشر سرسيلندر را عوض نمود (معمولا 10% اختلاف کمپرس سيلندرها قابل قبول است)
توجه: آزمايش کمپرس سيلندرها بايستي موقعيت انجام گيرد که موتور گرم است، زيرا در غير اين صورت روغن موتور حالت چسبندگ