تحقیق تفسير آيات اخلاقي جزء 17 (سورههاي انبيا و حج) ( ورد)
دسته بندي :
دانش آموزی و دانشجویی »
دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 35 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
25
موضوع تحقيق:
تفسير آيات اخلاقي جزء 17 (سورههاي انبيا و حج)
مقدمه:
براساس آيات قراني تمام اعمال و نيات انسان در اين دنبا به وسيلة مأموران الهي ثبت و نگهداري ميشود هيچ عملي هر قدر هم كه كوچك باشد از قلم نميافتد و تمامي آنها در روز حساب برخود انسان عرضه ميشود به طوري كه مجرمين و بدكاران وقتي پروندة اعمال خود را مشاهده مينمايند در حالي كه از ديدن آن ترسان و هراسان گشتهاند اظهار ميدارند:
واي بر ما! اين چگونه پرونده اي است. هيچ ريز و درشتي را فرو نگذاشته و همه را بر شمردهاست. و آنچه را انجام دادهاند حاضر مييابند.
جزء17 شامل شوره انبياء و حج است. در سوره انبياء رسيدگي به حساب اعمال در قيامت و انذار درباره قيامت و عبادت تنها معبود هستي، خداوند اشاره شدهاست. انسان بايد حساب همة اعمال خود را از قبيل: رعايت حقوق ديگران، نماز و زكات و … بدهد. اينك به تفسير آيات اخلاقي اين سوره ميپردازيم:
رسيدگي به حساب اعمال
25
موضوع تحقيق:
تفسير آيات اخلاقي جزء 17 (سورههاي انبيا و حج)
مقدمه:
براساس آيات قراني تمام اعمال و نيات انسان در اين دنبا به وسيلة مأموران الهي ثبت و نگهداري ميشود هيچ عملي هر قدر هم كه كوچك باشد از قلم نميافتد و تمامي آنها در روز حساب برخود انسان عرضه ميشود به طوري كه مجرمين و بدكاران وقتي پروندة اعمال خود را مشاهده مينمايند در حالي كه از ديدن آن ترسان و هراسان گشتهاند اظهار ميدارند:
واي بر ما! اين چگونه پرونده اي است. هيچ ريز و درشتي را فرو نگذاشته و همه را بر شمردهاست. و آنچه را انجام دادهاند حاضر مييابند.
جزء17 شامل شوره انبياء و حج است. در سوره انبياء رسيدگي به حساب اعمال در قيامت و انذار درباره قيامت و عبادت تنها معبود هستي، خداوند اشاره شدهاست. انسان بايد حساب همة اعمال خود را از قبيل: رعايت حقوق ديگران، نماز و زكات و … بدهد. اينك به تفسير آيات اخلاقي اين سوره ميپردازيم:
رسيدگي به حساب اعمال
25
موضوع تحقيق:
تفسير آيات اخلاقي جزء 17 (سورههاي انبيا و حج)
مقدمه:
براساس آيات قراني تمام اعمال و نيات انسان در اين دنبا به وسيلة مأموران الهي ثبت و نگهداري ميشود هيچ عملي هر قدر هم كه كوچك باشد از قلم نميافتد و تمامي آنها در روز حساب برخود انسان عرضه ميشود به طوري كه مجرمين و بدكاران وقتي پروندة اعمال خود را مشاهده مينمايند در حالي كه از ديدن آن ترسان و هراسان گشتهاند اظهار ميدارند:
واي بر ما! اين چگونه پرونده اي است. هيچ ريز و درشتي را فرو نگذاشته و همه را بر شمردهاست. و آنچه را انجام دادهاند حاضر مييابند.
جزء17 شامل شوره انبياء و حج است. در سوره انبياء رسيدگي به حساب اعمال در قيامت و انذار درباره قيامت و عبادت تنها معبود هستي، خداوند اشاره شدهاست. انسان بايد حساب همة اعمال خود را از قبيل: رعايت حقوق ديگران، نماز و زكات و … بدهد. اينك به تفسير آيات اخلاقي اين سوره ميپردازيم:
رسيدگي به حساب اعمال
2
در ابتداي سوره انبيا هشداري تكاندهنده به همه داده ميشود كه حساب مردم به ايشان نزديك شده با اين حال مردم به كلي از آن غافلند در نتيجه از آن رو گرادانند. به عبارت ديگر انسان، حسابگري فوقالعاده را در پيش دارد اما به خاطر دلبستگي به دنيا از قيامت غافل ميشود و همين غفلت سبب ميشود تا از حقايق اعراض كند و از آيات حق روگردان شود انسانها چون از آخرت غافلند و از حقايق روگردان ميباشند لذا هر ذكر تازهاي كه از سوي پرودگارشان براي آنها بيايد (مانند آيات قرآن)، اصلاً برآنها اثر نميگذارد چون با شوخي و لعب به آن گوش ميدهند و كاملاً نسبت به آن بياعتنا هستند. لعب، آن كاريست كه به طور منظم انجام ميشود اما هدفي خيالي و غيرحقيقي دارد. قلوب اين قبيل انسانها در لهو و لعب فرورفته است. لهو، سرگرم شدن به هر كاريست كه انسان را از امر مهمي باز دارد. اين ستمكاران كه اين چنين در لهو و لعب فرورفتهاند و در باطل غوطهورند، براي مقابله با دعوت پيامبر مجالس سري برپا ميكردند تا با مشورت هم، بهترين راه را انتخاب كنند. آنها در نجوي و مجالس سري خود، روي دو مسأله انگشت گذاشتند: آيا جز اينست كه اين بشري همچون شماست؟ اگر واقعاً ادعايش درست باشد كه با علم غيب مرتبط است، ما نيز بايد مرتبط باشيم چون مثل او بشريم و چون ما اين ارتباط را نداريم معلوم ميشود كه او هم ندارد لذا پيغمبر نيست. وقتي اينطور باشد، قرآن نيز نه تنها معجزه نيست كه سحر است، آيا شما به سراغ سحر ميرويد و فريب قرآن را ميخوريد با اينكه چشم بينا داريد؟ پيامبر پاسخ دادند كه پروردگار من همة سخنان را چه در آسمان باشد و در چه در زمين، و چه سري باشد و چه علني، همه را ميداند چون او شنوا و داناست. وقتي اين چنين است و او از همة كارها باخبراست پس تدبير امور نيز به دست اوست و هيچ امري به دست من نيست و به من ترتيب پيامبر (ص) افرادي را كه نبوت و قرآن را تكذيب كردند به خدا حواله ميدهد.