تحقیق تهاجم فرهنگي و راه‌كارهاي مقابله با آن 14 ص ( ورد)

دسته بندي : دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 11 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏1
‏تهاجم فرهنگي و راه‏‌‏كارهاي مقابله با آن
‏تهاجم‏ ‏فرهنگی
‏تهاجم‏ ‏و‏ ‏هجوم‏ ‏یک‏ ‏ملت‏ ‏به‏ ‏ملتی‏ ‏دیگر‏ ‏به‏ ‏صورتهای‏ ‏مختلف‏ ‏اقتصادی،‏ ‏سیاسی،‏ ‏نظامی‏ ‏و‏ ‏فرهنگی‏ ‏صورت‏ ‏می‏‌‏پذیرد،‏ ‏اما‏ ‏در‏ ‏بین‏ ‏انواع‏ ‏یاد‏ ‏شده‏ ‏تهاجم‏ ‏فرهنگی،‏ ‏خطرناکتر‏ ‏از‏ ‏بقیه‏ ‏می‏‌‏باشد‏ ‏چون‏ ‏در‏ ‏تهاجمات‏ ‏نظامی،‏ ‏اقتصادی‏ ‏و‏ ‏سیاسی،‏ ‏ملت‏ ‏مورد‏ ‏تهاجم‏ ‏قرار‏ ‏گرفته،‏ ‏از‏ ‏عملکرد‏ ‏دشمن‏ ‏و‏ ‏نیت‏‌‏های‏ ‏وی‏ ‏آگاهی‏ ‏دارد،‏ ‏اما‏ ‏در‏ ‏تهاجم‏ ‏فرهنگی‏ ‏به‏ ‏دلیل‏ ‏ظرافتکاری‏ ‏دشمن،‏ ‏چنین‏ ‏تهاجمی‏ ‏آشکار‏ ‏نبوده‏ ‏و‏ ‏ممکن‏ ‏است‏ ‏ملتی‏ ‏سالهای‏ ‏خیلی‏ ‏زیادی‏ ‏تحت‏ ‏چنین‏ ‏تهاجمی‏ ‏گرفته‏ ‏باشند‏ ‏ولی‏ ‏خودشان‏ ‏متوجه‏ ‏تهاجم‏ ‏نبوده‏ ‏و‏ ‏بلکه‏ ‏حتی‏ ‏مظاهر‏ ‏تهاجم‏ ‏دشمن‏ ‏را‏ ‏با‏ ‏عنوان‏ ‏مد‏ ‏یا‏ ‏روشنفکری‏ ‏قبول‏ ‏کنند‏ ‏تا‏ ‏حدئیکه‏ ‏کسی‏ ‏اگر،‏ ‏آگاهی‏ ‏پیدا‏ ‏کرد‏ ‏و‏ ‏خواست‏ ‏با‏ ‏آن‏ ‏مقابله‏ ‏کند‏ ‏با‏ ‏وی‏ ‏به‏ ‏عنوان‏ ‏ضد‏ ‏مد‏ ‏یا‏ ‏انسان‏ ‏عصر‏ ‏حجری‏ ‏برخورد‏ ‏می‏‌‏کنند‏. ‏اما‏ ‏قبل‏ ‏از‏ ‏پرداختن‏ ‏به‏ ‏اصل‏ ‏مساله،‏ ‏لازم‏ ‏است‏ ‏تعریفی‏ ‏از‏ ‏فرهنگ‏ ‏داشته‏ ‏باشیم‏.
‏تعریف‏ ‏فرهنگ‏ ‏و‏ ‏تهاجم‏ ‏فرهنگی
‏برای‏ ‏فرهنگ‏ ‏تعریفهای‏ ‏زیادی‏ ‏گفته‏ ‏شده‏ ‏اما‏ ‏به‏ ‏طور‏ ‏خلاصه‏ ‏و‏ ‏خیلی‏ ‏ساده‏ ‏می‏‌‏توان‏ ‏گفت‏ ‏که‏ ‏فرهنگ‏ ‏مایه‏ ‏های‏ ‏فکری‏ ‏و‏ ‏ارزشی‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏رفتارهای‏ ‏اختیاری‏ ‏و‏ ‏اجتماعی‏ ‏انسان،‏ ‏تحت‏ ‏تاثیر‏ ‏آنها‏ ‏قرار‏ ‏می‏‌‏گیرد‏ ‏و‏ ‏شامل‏ ‏شناختها‏ ‏و‏ ‏باورهای‏ ‏انسان،‏ ‏ارزشها‏ ‏و‏ ‏گرایشها‏ ‏و‏ ‏رفتارها‏ ‏و‏ ‏کردارها‏ ‏می‏‌‏باشد‏ ‏بر‏ ‏این‏ ‏اساس‏ ‏تهاجم‏ ‏فرهنگی‏ ‏عبارت‏ ‏خواهد‏ ‏بود‏ ‏از‏ ‏هر‏ ‏گونه‏ ‏حرکتی‏ ‏از‏ ‏دشمن‏ ‏که‏ ‏در‏ ‏صدد‏ ‏تغییر‏ ‏یا‏ ‏تحریف‏ ‏ارزشها‏ ‏و‏ ‏رفتار‏ ‏و‏ ‏کردارهای‏ ‏انسانی‏ ‏و‏ ‏ملتی‏ ‏می‏‌‏باشد‏. ‏به‏ ‏عبارت‏ ‏دیگر‏ ‏تهاجم‏ ‏فرهنگی‏ ‏یعنی‏ ‏اینکه‏ ‏ملتی،‏ ‏بخواهد‏ ‏فرهنگ‏ ‏رایج‏ ‏و‏ ‏غالب‏ ‏یک‏ ‏ملتی‏ ‏را‏ ‏از‏ ‏دستش‏ ‏گرفته‏ ‏و‏ ‏فرهنگ‏ ‏خود‏ ‏را‏ ‏به‏ ‏آنها‏ ‏تحمیل‏ ‏کند‏ ‏تا‏ ‏ملت‏ ‏مورد‏ ‏تهاجم‏ ‏گرفته‏ ‏تحت‏ ‏سلطه‏ ‏این‏ ‏ملت‏ ‏در‏ ‏آمده‏ ‏تا‏ ‏از‏ ‏این‏ ‏وسیله‏ ‏به‏ ‏این‏ ‏ملت‏ ‏تسلط‏ ‏یافته‏ ‏و‏ ‏ضربان‏ ‏اقتصادی‏ ‏و‏ ‏سیاسی‏ ‏و‏ ‏نظامی‏ ‏آن‏ ‏را‏ ‏در‏ ‏دست‏ ‏خود‏ ‏بگیرند،‏ ‏و‏ ‏برای‏ ‏اینکار‏ ‏آسانترین‏ ‏راه‏ ‏کم‏ ‏و‏ ‏هزینه‏ ‏ترین‏ ‏راهها،‏ ‏همان‏ ‏تغییر‏ ‏فکر‏ ‏و‏ ‏خط‏ ‏مشی‏ ‏ملتی‏ ‏است‏ ‏اینکه‏ ‏فرهنگ‏ ‏شما،‏ ‏فرهنگ‏ ‏خوبی‏ ‏نیست‏ ‏اینگونه‏ ‏فکر‏ ‏کرده‏‌‏اید‏ ‏که‏ ‏به‏ ‏اینجا‏ ‏رسیده‏‌‏اید،‏ ‏شما‏ ‏متحجرید،‏ ‏و‏ ‏انواع‏ ‏شعارهای‏ ‏به‏ ‏ظاهر‏ ‏زیبا،‏ ‏همچنانکه‏ ‏یکی‏ ‏از‏ ‏ماموران‏ ‏سیا‏ ‏نیز‏ ‏در‏ ‏گزارشهایش‏ ‏نوشته‏ ‏که‏ ‏اتحاد‏ ‏جماهیر‏ ‏شوروی‏ ‏به‏ ‏این‏ ‏دلیل‏ ‏شکست‏ ‏خورد‏ ‏که‏ ‏متوجه‏ ‏نشد‏ ‏که‏ ‏اگر‏ ‏چهارچوب‏ ‏فکریش‏ ‏را‏ ‏عوض‏ ‏کند،‏ ‏خود‏ ‏به‏ ‏خود‏ ‏همه‏ ‏چیز‏ ‏اعم‏ ‏از‏ ‏نظامات‏ ‏سیاسی‏ ‏و‏ ‏اقتصادی‏ ‏نیز‏ ‏عوض‏ ‏خواهد‏ ‏شد‏. ‏بر‏ ‏این‏ ‏اساس‏ ‏همیشه،‏ ‏قبل‏ ‏از‏ ‏تهاجمات‏ ‏نظامی،‏ ‏تهاجمات‏ ‏فرهنگی‏ ‏صورت‏ ‏می‏‌‏گیرد‏.
‏هدف‏ ‏از‏ ‏تهاجمات‏ ‏فرهنگی
‏تهاجم‏ ‏فرهنگی‏ ‏دو‏ ‏هدف‏ ‏در‏ ‏ضد‏ ‏هم‏ ‏می‏‌‏تواند‏ ‏داشته‏ ‏باشد،‏ ‏یعنی‏ ‏زمانی‏ ‏تهاجم‏ ‏فرهنگی‏ ‏به‏ ‏علیه‏ ‏یک‏ ‏ملتی‏ ‏به‏ ‏خاطر‏ ‏این‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏آنها‏ ‏فرهنگ‏ ‏متعالی‏ ‏ندارند‏ ‏و‏ ‏از‏ ‏نظر‏ ‏فرهنگی‏ ‏و‏ ‏علمی‏ ‏و‏ ‏اجتماعی‏ ‏در‏ ‏انحطاط‏ ‏به‏ ‏سر‏ ‏می‏‌‏برند‏ ‏در‏ ‏چنینی‏ ‏شرایطی‏ ‏اگر‏ ‏یک‏ ‏فرهنگی‏ ‏علیه‏ ‏چنین‏ ‏فرهنگی،‏ ‏قیام‏ ‏کند،‏ ‏چنینی‏
‏2
‏تهاجمی‏ ‏خوب‏ ‏است؛‏ ‏به‏ ‏عنوان‏ ‏مثال‏ ‏اگر‏ ‏فرهنگی‏ ‏آمد‏ ‏و‏ ‏فرهنگ‏ ‏مصرف‏ ‏گرایانه‏ ‏یک‏ ‏ملت‏ ‏را‏ ‏که‏ ‏به‏ ‏تولید‏ ‏ارزش‏ ‏چندانی‏ ‏نمی‏‌‏دهند‏ ‏را‏ ‏تغییر‏ ‏داد‏ ‏و‏ ‏فرهنگ‏ ‏آنها‏ ‏را‏ ‏به‏ ‏فرهنگ‏ ‏تولیدی‏ ‏تبدیل‏ ‏کرد،‏ ‏چنین‏ ‏تهاجم‏ ‏فرهنگی‏ ‏نه‏ ‏تنها‏ ‏بد‏ ‏نیست‏ ‏بلکه‏ ‏واجب‏ ‏نیز‏ ‏می‏ ‏باشد‏.
‏اما‏ ‏در‏ ‏مقابل،‏ ‏تهاجم‏ ‏فرهنگی‏ ‏یک‏ ‏هدفی‏ ‏نیز‏ ‏دارد‏ ‏و‏ ‏آن‏ ‏اینکه‏ ‏باورهای‏ ‏صحیح‏ ‏را‏ ‏از‏ ‏مردم‏ ‏بگیرند‏ ‏و‏ ‏در‏ ‏مقابل‏ ‏باورهای‏ ‏دروغین‏ ‏و‏ ‏ارزشهای‏ ‏غلط‏ ‏را‏ ‏به‏ ‏آنها‏ ‏تلقین‏ ‏دهند،‏ ‏که‏ ‏چنین‏ ‏تهاجمی‏ ‏بد‏ ‏می‏‌‏باشد‏ ‏و‏ ‏باید‏ ‏در‏ ‏مقابلش‏ ‏ایستاد،‏ ‏امروزه‏ ‏یکی‏ ‏از‏ ‏اهداف‏ ‏تهاجمات‏ ‏فرهنگی،‏ ‏تامین‏ ‏منافع‏ ‏اقتصادی‏ ‏کشور‏ ‏حمله‏ ‏کننده‏ ‏می‏‌‏باشد‏ ‏بویژه‏ ‏در‏ ‏ملتهایی‏ ‏که‏ ‏مادیگرا‏ ‏بوده‏ ‏و‏ ‏چیزی‏ ‏غیر‏ ‏از‏ ‏مادیات‏ ‏را‏ ‏قبول‏ ‏ندارند،‏ ‏این‏ ‏دسته‏ ‏از‏ ‏افراد،‏ ‏از‏ ‏فرهنگ‏ ‏به‏ ‏عنوان‏ ‏ابزاری‏ ‏برای‏ ‏رسیدن‏ ‏به‏ ‏هدفهای‏ ‏اقتصادی‏ ‏خود‏ ‏بهره‏ ‏می‏‌‏برند،‏ ‏چرا‏ ‏که‏ ‏برای‏ ‏چنین‏ ‏افرادی‏ ‏ارضای‏ ‏شهوات‏ ‏و‏ ‏مال‏ ‏اندوزی‏ ‏و‏ ‏ثروت،‏ ‏فقط‏ ‏مطرح‏ ‏بوده‏ ‏و‏ ‏چنین‏ ‏دیگری‏ ‏مطرح‏ ‏نیست‏ ‏و‏ ‏چون‏ ‏به‏ ‏این‏ ‏نتیجه‏ ‏رسیده‏‌‏اند‏ ‏که‏ ‏با‏ ‏اسلحه‏ ‏فرهنگ‏ ‏به‏ ‏دلخواه‏ ‏خود‏ ‏می‏‌‏رسند‏ ‏بر‏ ‏این‏ ‏اساس،‏ ‏از‏ ‏تهاجم‏ ‏فرهنگی‏ ‏استفاده‏ ‏می‏‌‏کنند‏. ‏یعنی‏ ‏برای‏ ‏چنین‏ ‏افرادی‏ ‏مطرح‏ ‏نیست‏ ‏که‏ ‏کشور‏ ‏مورد‏ ‏حمله‏ ‏شونده‏ ‏آیا‏ ‏دارای‏ ‏فرهنگ‏ ‏صحیح‏ ‏است‏ ‏یا‏ ‏غلط‏ ‏و‏ ‏اصلا‏ ‏در‏ ‏فکر‏ ‏اصلاح‏ ‏آن‏ ‏فرهنگ‏ ‏نمی‏‌‏باشند‏ ‏بلکه‏ ‏به‏ ‏عنوان‏ ‏وسیله‏‌‏ای‏ ‏استفاده‏ ‏می‏‌‏کنند‏ ‏تا‏ ‏جائیکه‏ ‏اگر‏ ‏دیدند‏ ‏این‏ ‏ابزار‏ ‏قدیمی‏ ‏شده،‏ ‏آنرا‏ ‏رها‏ ‏کرده‏ ‏و‏ ‏دست‏ ‏به‏ ‏دامان‏ ‏ابزارهای‏ ‏دیگری‏ ‏می‏‌‏شوند‏.
‏اولین‏ ‏و‏ ‏آخرین‏ ‏قدم‏ ‏تهاجم‏ ‏فرهنگی
‏براساس‏ ‏تعریف‏ ‏فرهنگ‏ ‏که‏ ‏گفتیم‏ ‏که‏ ‏همان‏ ‏مایه‏‌‏های‏ ‏فکری‏ ‏یک‏ ‏ملتهای‏ ‏می‏‌‏باشد،‏ ‏اولین‏ ‏قدم‏ ‏در‏ ‏تهاجم‏ ‏فرهنگی‏ ‏تغییر‏ ‏اساس‏ ‏و‏ ‏پشتوانه‏ ‏فکری‏ ‏و‏ ‏ارزش‏ ‏یک‏ ‏ملت‏ ‏می‏‌‏باشد‏ ‏چون‏ ‏هر‏ ‏ملتی‏ ‏بر‏ ‏اساس‏ ‏نوع‏ ‏فکر‏ ‏و‏ ‏اندیشه‏‌‏اش،‏ ‏اقدام‏ ‏به‏ ‏کاری‏ ‏می‏‌‏کند‏ ‏چون‏ ‏اگر‏ ‏در‏ ‏ملتی‏ ‏روحیه‏ ‏صرفه‏ ‏جوئی‏ ‏هست،‏ ‏الگو‏ ‏در‏ ‏ملتی‏ ‏روحیه‏ ‏تولیدی‏ ‏است،‏ ‏اگر‏ ‏در‏ ‏ملتی‏ ‏غیرت،‏ ‏تعصبات‏ ‏صحیح،‏ ‏جوانمردی،‏ ‏احترام‏ ‏به‏ ‏بزرگان،‏ ‏حقوق‏ ‏دیگران‏ ‏مطرح‏ ‏است‏ ‏به‏ ‏این‏ ‏دلیل‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏پشتوانه‏ ‏فکری‏ ‏آنها‏ ‏است‏ ‏بر‏ ‏این‏ ‏اساس‏ ‏برای‏ ‏اینکه‏ ‏برای‏ ‏چنین‏ ‏ملتی‏ ‏تسلط‏ ‏یابند‏ ‏باید‏ ‏این‏ ‏باورها‏ ‏و‏ ‏مایه‏‌‏های‏ ‏فکری‏ ‏عملی‏ ‏آنها‏ ‏را‏ ‏بگیرند‏ ‏به‏ ‏جای‏ ‏روحیه‏ ‏صرفه‏ ‏جوئی،‏ ‏رویحه‏ ‏چشم‏ ‏و‏ ‏هم‏ ‏چشمی‏ ‏و‏ ‏مد‏ ‏را‏ ‏بدهند،‏ ‏به‏ ‏جای‏ ‏غیرت‏ ‏و‏ ‏تعصب‏ ‏در‏ ‏ملتی‏ ‏روحیه‏ ‏بی‏ ‏بندوباری‏ ‏و‏ ‏فحشا‏ ‏را‏ ‏تزریق‏ ‏کنند‏ ‏و‏ ‏چنین‏ ‏تبلیغ‏ ‏کنند‏ ‏که‏ ‏اینها‏ ‏مظاهر‏ ‏فرهنگی‏ ‏است‏ ‏و‏ ‏هر‏ ‏کس‏ ‏خودش‏ ‏را‏ ‏مطابق‏ ‏این‏ ‏کارها‏ ‏نکند‏ ‏یا‏ ‏بر‏ ‏علیه‏ ‏آنها‏ ‏قدم‏ ‏بردارد‏ ‏افرادی‏ ‏متجر‏ ‏و‏ ‏بی‏ ‏عقل‏ ‏می‏‌‏باشند‏ ‏و‏ ... ‏که‏ ‏اگر‏ ‏دشمن‏ ‏به‏ ‏چنین‏ ‏کاری‏ ‏پیروز‏ ‏شد،‏ ‏آغازگر‏ ‏بدبختی‏ ‏این‏ ‏ملت‏ ‏خواهد‏ ‏گردید‏.
‏نمونه‏ ‏تهاجم‏ ‏فرهنگی
‏پس‏ ‏مهمترین‏ ‏کار‏ ‏دشمن‏ ‏در‏ ‏تهاجم‏ ‏فرهنگی‏ ‏گرفتن‏ ‏روحیّه‏ ‏خود‏ ‏باوری‏ ‏و‏ ‏ایمان‏ ‏از‏ ‏یک‏ ‏ملتی‏ ‏می‏‌‏باشد،‏ ‏در‏ ‏این‏ ‏زمینه‏ ‏بد‏ ‏نیست‏ ‏سخن‏ ‏یکی‏ ‏از‏ ‏معاونان‏ ‏سابق‏ ‏سیا‏ ‏را‏ ‏از‏ ‏نظر‏ ‏بگذارانیم‏ ‏ایشان‏ ‏می‏‌‏گوید‏: ‏بعد‏ ‏از‏ ‏مدتها‏ ‏تحقیقی‏ ‏به‏ ‏این‏ ‏نتیجه‏ ‏رسیدیم‏ ‏که‏ ‏قدرت‏ ‏رهبر‏ ‏مذهبی‏ ‏ایران‏ ‏و‏ ‏استفاده‏ ‏از‏ ‏فرهنگ‏ ‏شهادت‏ ‏در‏ ‏انقلاب‏ ‏ایران‏ ‏تاثیر‏ ‏گذار‏ ‏بوده،‏ ‏ما‏ ‏هم‏ ‏چنین‏ ‏به‏ ‏این‏ ‏نتیجه‏ ‏رسیدیم‏ ‏که‏ ‏شیعیان‏ ‏بیشتر‏ ‏از‏ ‏دیگر‏ ‏مذاهب
‏3
‏ ‏اسلامی‏ ‏فعال‏ ‏و‏ ‏پویا‏ ‏هستند‏ ... ‏به‏ ‏همین‏ ‏منظور‏ ‏چهل‏ ‏میلیون‏ ‏بودجه‏ ‏برای‏ ‏آن‏ ‏اختصاص‏ ‏دادیم‏ ... ‏و‏ ‏تا‏ ‏سال‏ 1389 ‏مرجعیت‏ ‏را‏ ‏که‏ ‏سد‏ ‏اصلی‏ ‏اهداف‏ ‏ما‏ ‏می‏‌‏باشند‏ ‏تضعیف‏ ‏کرده‏ ‏و‏ ‏آنان‏ ‏را‏ ‏بدست‏ ‏خود‏ ‏شیعیان‏ ‏و‏ ‏دیگر‏ ‏مذاهب‏ ‏نابود‏ ‏کنیم‏ ‏و‏ ‏در‏ ‏نهایت‏ ‏تیر‏ ‏خلاص‏ ‏را‏ ‏بر‏ ‏این‏ ‏فرهنگ‏ ‏و‏ ‏مذهب‏ ‏بزنیم‏.
‏جمع‏ ‏بندی
‏پس‏ ‏با‏ ‏توجه‏ ‏به‏ ‏مطالب‏ ‏گفته‏ ‏شده،‏ ‏از‏ ‏میان‏ ‏انواع‏ ‏تهاجمات؛‏ ‏تهاجمات‏ ‏فرهنگی‏ ‏با‏ ‏نظر‏ ‏بر‏ ‏اینکه‏ ‏اساس‏ ‏رفتار‏ ‏و‏ ‏اندیشه‏ ‏هر‏ ‏ملتی‏ ‏را‏ ‏هدف‏ ‏قرار‏ ‏داده‏ ‏خطرناکتر‏ ‏بوده‏ ‏زیرا‏ ‏ملتی‏ ‏که‏ ‏از‏ ‏نظر‏ ‏فرهنگی،‏ ‏جیره‏ ‏خوار‏ ‏ملتی‏ ‏دیگر‏ ‏باشد‏ ‏صد‏ ‏در‏ ‏صد‏ ‏از‏ ‏نظر‏ ‏نظامی،‏ ‏سیاسی،‏ ‏اقتصادی‏ ‏نیز‏ ‏جیره‏ ‏خوار‏ ‏همان‏ ‏ملت‏ ‏خواهد‏ ‏شد،‏ ‏پس‏ ‏مهمترین‏ ‏وظیفه‏ ‏ما‏ ‏شناخت‏ ‏فرهنگ‏ ‏مذهبی‏ ‏،‏ ‏ملی،‏ ‏منطقه‏‌‏مان‏ ‏می‏‌‏باشد‏ ‏تا‏ ‏با‏ ‏مظاهر‏ ‏تهاجم‏ ‏فرهنگی‏ ‏دشمن‏ ‏آشنا‏ ‏گردیم‏ ‏و‏ ‏به‏ ‏حراست‏ ‏از‏ ‏فرهنگ‏ ‏خودمان‏ ‏بپردازیم‏ ‏که‏ ‏در‏ ‏این‏ ‏صورت‏ ‏اگر‏ ‏کار‏ ‏از‏ ‏کار‏ ‏بگذرد‏ ‏و‏ ‏ما‏ ‏دیر‏ ‏متوجه‏ ‏باشیم،‏ ‏نوشداروی‏ ‏روی‏ ‏بعد‏ ‏از‏ ‏مرگ‏ ‏سهراب‏ ‏خواهد‏ ‏شده‏ ‏و‏ ‏بیش‏ ‏از‏ ‏حسرت‏ ‏خوردن‏ ‏نخواهد‏ ‏داشت‏.
‏بهترین راه حل برای مبارزه با تهاجم فرهنگی‏
‏تهاجم‏ ‏فرهنگی‏ ‏به‏ ‏این‏ ‏معنی‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏یک‏ ‏ملتی،‏ ‏بخواهد‏ ‏به‏ ‏بهانه‏ ‏پیشرفته‏ ‏نشان‏ ‏دادن‏ ‏خودش،‏ ‏طرز‏ ‏تفکر‏ ‏خود‏ ‏را‏ ‏به‏ ‏ملتی‏ ‏دیگر‏ ‏تحمیل‏ ‏کند‏ ‏تا‏ ‏در‏ ‏پرتو‏ ‏آن،‏ ‏آنها‏ ‏را‏ ‏مطیع‏ ‏خود‏ ‏گردانده‏ ‏و‏ ‏جیره‏ ‏خوار‏ ‏خود‏ ‏گرداند‏. ‏البته‏ ‏در‏ ‏این‏ ‏نوع‏ ‏تهاجم،‏ ‏خوبی‏ ‏یا‏ ‏بد‏ ‏بودن‏ ‏فرهنگ‏ ‏یک‏ ‏ملتی‏ ‏مدنظر‏ ‏نمی‏‌‏باشد‏ ‏بلکه‏ ‏آنچه‏ ‏مهم‏ ‏است،‏ ‏استفاده‏ ‏کردن‏ ‏از‏ ‏منابع‏ ‏مالی‏ ‏و‏ ‏انسانی‏ ‏کشور‏ ‏مورد‏ ‏حمله‏ ‏می‏‌‏باشد‏ ‏که‏ ‏با‏ ‏بهانه‏ ‏الگوهای‏ ‏بهتر‏ ‏زندگی‏ ‏و‏ ‏اصلاح‏ ‏فرهنگی‏ ‏اقدام‏ ‏به‏ ‏این‏ ‏کار‏ ‏می‏‌‏گردد‏.
‏شاه‏ ‏کلید‏ ‏تهاجم‏ ‏فرهنگی
‏آنچه‏ ‏که‏ ‏در‏ ‏این‏ ‏نوع‏ ‏تهاجم‏ ‏نقش‏ ‏اصلی‏ ‏را‏ ‏بازی‏ ‏می‏‌‏کند‏ ‏باورها‏ ‏و‏ ‏مایه‏‌‏های‏ ‏رفتاری‏ ‏مردم‏ ‏است،‏ ‏یعنی‏ ‏اگر‏ ‏ملتی‏ ‏روحیه‏ ‏صرفه‏ ‏جویی‏ ‏دارند،‏ ‏اگر‏ ‏ملتی‏ ‏روحیه‏ ‏قناعت‏ ‏دارند،‏ ‏اگر‏ ‏مردمی‏ ‏دارای‏ ‏روحیه‏ ‏تولید‏ ‏می‏‌‏باشند‏ ‏نه‏ ‏مردمی‏ ‏صرفا‏ ‏مصرف‏ ‏گرا،‏ ‏اینها‏ ‏برگرفته‏ ‏از‏ ‏نوع‏ ‏باورهایی‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏همین‏ ‏ملت‏ ‏در‏ ‏زندگی‏ ‏دارند‏ ‏مثلا‏ ‏باور‏ ‏اینکه‏ ‏قناعت‏ ‏ثروتی‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏هرگز‏ ‏تمام‏ ‏نمی‏‌‏شود‏. ‏حال‏ ‏اگر‏ ‏ملتی‏ ‏بخواهند‏ ‏از‏ ‏بین‏ ‏چنین‏ ‏مردمانی،‏ ‏بازار‏ ‏فروش‏ ‏پیدا‏ ‏کنند‏ ‏ناچار‏ ‏هستند‏ ‏تا‏ ‏این‏ ‏قناعت‏ ‏و‏ ‏صرفه‏ ‏جویی‏ ‏را‏ ‏از‏ ‏بین‏ ‏برده‏ ‏و‏ ‏در‏ ‏مقابل‏ ‏فرهنگ‏ ‏مصرف‏ ‏را‏ ‏جایگزین‏ ‏آن‏ ‏کنند،‏ ‏برای‏ ‏اینکار‏ ‏مثلا‏ ‏بحث‏ ‏مد‏ ‏را‏ ‏پیش‏ ‏کشیده‏ ‏و‏ ‏در‏ ‏مقابل،‏ ‏مخالفان‏ ‏این‏ ‏کار‏ ‏را‏ ‏افرادی‏ ‏متحجر‏ ‏و‏ ‏عصر‏ ‏حجری‏ ‏نشان‏ ‏می‏‌‏دهند‏ ‏و‏ ‏در‏ ‏آخر‏ ‏اینکار‏ ‏را‏ ‏به‏ ‏جائی‏ ‏می‏‌‏رسد‏ ‏که‏ ‏یک‏ ‏فرد‏ ‏به‏ ‏جای‏ ‏اینکه‏ ‏مثلا‏ ‏دو‏ ‏دست‏ ‏کت‏ ‏و‏ ‏شلوار‏ ‏داشته‏ ‏باشد،‏ ‏شاید‏ ‏نزدیک‏ ‏به‏ ‏ده‏ ‏دست‏ ‏کت‏ ‏و‏ ‏شلوار‏ ‏در‏ ‏کمدش‏ ‏باشد‏ ‏که‏ ‏از‏ ‏هر‏ ‏کدام‏ ‏به‏ ‏طور‏ ‏میانگین‏ ‏شاید‏ ‏در‏ ‏طول‏ ‏مدت‏ ‏خریدشان‏ ‏دو‏ ‏بار‏ ‏استفاده‏ ‏نکرده‏ ‏است،‏ ‏چرا‏ ‏که‏ ‏مد‏ ‏جدیدی‏ ‏به‏ ‏بازار‏ ‏آمده‏ ‏و‏ ‏باید‏ ‏به‏ ‏فکر‏ ‏تهیه‏ ‏مدل‏ ‏جدیدی‏ ‏بود‏ ‏که‏ ‏این‏ ‏مسئله‏ ‏در‏ ‏بین‏ ‏زنان‏ ‏بسیار‏ ‏رواج‏ ‏دارد‏.
‏4
‏شناخت،‏ ‏واکسیناسیون‏ ‏فرهنگ
‏البته،‏ ‏بر‏ ‏کسی‏ ‏پشویده‏ ‏نیست‏ ‏که‏ ‏در‏ ‏شرایط‏ ‏کنونی،‏ ‏با‏ ‏توجه‏ ‏به‏ ‏پیشرفت‏ ‏ارتباطات‏ ‏که‏ ‏زندگی‏ ‏بدون‏ ‏آن‏ ‏قابل‏ ‏تصور‏ ‏نیست‏ ‏کمتر‏ ‏ملتی‏ ‏توان‏ ‏مقابله‏ ‏با‏ ‏این‏ ‏نوع‏ ‏تهاجم‏ ‏را‏ ‏می‏‌‏تواند‏ ‏داشته‏ ‏باشد‏ ‏و‏ ‏همگان‏ ‏در‏ ‏معرض‏ ‏چنین‏ ‏تهاجمی‏ ‏هستند،‏ ‏اما‏ ‏آنچه‏ ‏که‏ ‏می‏‌‏تواند‏ ‏اصالت‏ ‏و‏ ‏فرهنگ‏ ‏یک‏ ‏ملتی‏ ‏را‏ ‏در‏ ‏برخورد‏ ‏با‏ ‏فرهنگهای‏ ‏بیگانه‏ ‏حفظ‏ ‏کند‏ ‏همان‏ ‏شناخت‏ ‏یک‏ ‏ملت‏ ‏از‏ ‏آداب‏ ‏و‏ ‏رسوم‏ ‏و‏ ‏فرهنگ‏ ‏و‏ ‏دینش‏ ‏می‏‌‏باشد،‏ ‏زیرا‏ ‏یک‏ ‏ملت‏ ‏به‏ ‏هر‏ ‏مقدار‏ ‏که‏ ‏از‏ ‏باروهای‏ ‏خود‏ ‏و‏ ‏از‏ ‏پیشینه‏ ‏و‏ ‏سابقه‏ ‏تاریخی‏ ‏و‏ ‏آداب‏ ‏و‏ ‏رسومش‏ ‏اطلاع‏ ‏دقیقی‏ ‏داشته‏ ‏باشد‏ ‏به‏ ‏همان‏ ‏اندازه‏ ‏می‏‌‏تواند‏ ‏در‏ ‏این‏ ‏برخورد‏ ‏فرهنگها،‏ ‏همان‏ ‏مقدار‏ ‏هم‏ ‏فرهنگش‏ ‏را‏ ‏حفظ‏ ‏کند‏ ‏و‏ ‏علاوه‏ ‏بر‏ ‏آن،‏ ‏چیزهای‏ ‏مفید‏ ‏و‏ ‏خوب‏ ‏فرهنگهای‏ ‏دیگر‏ ‏را‏ ‏نیز‏ ‏به‏ ‏فرهنگش‏ ‏ضمیمه‏ ‏کند‏.
‏مراحل‏ ‏دفاع‏ ‏از‏ ‏فرهنگ
‏بر‏ ‏این‏ ‏اساس‏ ‏هر‏ ‏ملتی‏ ‏که‏ ‏اصالتی‏ ‏برای‏ ‏خودش‏ ‏قائل‏ ‏است‏ ‏باید‏ ‏در‏ ‏یک‏ ‏اقدام‏ ‏سه‏ ‏مرحله‏‌‏ای‏ ‏به‏ ‏دفاع‏ ‏از‏ ‏فرهنگ‏ ‏خود‏ ‏که‏ ‏آن‏ ‏نیز‏ ‏هویت‏ ‏خودش‏ ‏می‏‌‏باشد‏ ‏بپردازد‏ ‏که‏ ‏آن‏ ‏سه‏ ‏مرحله‏ ‏به‏ ‏ترتیب‏ ‏زیر‏ ‏است‏:
‏بینشها‏ ‏و‏ ‏باورها
‏هر‏ ‏ملتی‏ ‏یک‏ ‏سری‏ ‏اعتقاداتی‏ ‏دارد‏ ‏که‏ ‏بر‏ ‏اساس‏ ‏آن‏ ‏اعتقاد‏ ‏به‏ ‏زندگی‏ ‏خود‏ ‏معنا‏ ‏می‏‌‏بخشد،‏ ‏زیرا‏ ‏جامعه‏‌‏ای‏ ‏که‏ ‏معتقد‏ ‏به‏ ‏خدا‏ ‏می‏‌‏باشد‏ ‏و‏ ‏ایمان‏ ‏به‏ ‏غیب‏ ‏و‏ ‏فرشته‏ ‏و‏ ‏جهنم‏ ‏و‏ ‏بهشت‏ ‏یکی‏ ‏از‏ ‏اعتقادات‏ ‏آنهاباشد‏ ‏و‏ ‏اینکه‏ ‏یک‏ ‏روزی‏ ‏باید‏ ‏پاسخگوی‏ ‏همه‏ ‏رفتارها‏ ‏و‏ ‏گفتارهای‏ ‏خود‏ ‏باشند،‏ ‏معلوم‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏در‏ ‏مقابل‏ ‏جامعه‏‌‏ای‏ ‏که‏ ‏به‏ ‏خدا‏ ‏اعتقاد‏ ‏ندارد‏ ‏و‏ ‏اعتقاد‏ ‏به‏ ‏خدا‏ ‏را‏ ‏ناشی‏ ‏از‏ ‏ضعیف‏ ‏بودن‏ ‏و‏ ‏ترس‏ ‏انسان‏ ‏می‏‌‏داند،‏ ‏ملتی‏ ‏که‏ ‏هر‏ ‏چه‏ ‏را‏ ‏به‏ ‏چشم‏ ‏نبینند‏ ‏باور‏ ‏نمی‏‌‏کنند،‏ ‏اگر‏ ‏چنینی‏ ‏ملتی‏ ‏مادی‏ ‏پرست‏ ‏به‏ ‏چنان‏ ‏ملت‏ ‏الهی‏ ‏تسلط‏ ‏و‏ ‏نفوذ‏ ‏پیدا‏ ‏کند‏ ‏در‏ ‏مرحله‏ ‏اول،‏ ‏تنها‏ ‏کاری‏ ‏که‏ ‏می‏‌‏کند‏ ‏همان‏ ‏حمله‏ ‏به‏ ‏اعتقادات‏ ‏وی‏ ‏می‏‌‏باشد‏ ‏اینکه‏ ‏خدا‏ ‏و‏ ‏غیب‏ ‏افسانه‏ ‏می‏‌‏باشند‏ ‏و‏ ‏علاوه‏ ‏بر‏ ‏آن‏ ‏با‏ ‏یک‏ ‏حالت‏ ‏دلسوزانه‏ ‏ترحم‏ ‏می‏‌‏کنند‏ ‏که‏ ‏انسان‏ ‏باید‏ ‏واقع‏ ‏بین‏ ‏باشد‏ ‏و‏ ‏اعتقاد‏ ‏به‏ ‏چنین‏ ‏چیزهایی‏ ‏را‏ ‏از‏ ‏عوامل‏ ‏عقب‏ ‏ماندگی‏ ‏به‏ ‏حساب‏ ‏می‏‌‏آوردند،‏ ‏نمونه‏‌‏هایی‏ ‏از‏ ‏به‏ ‏هجوم‏ ‏ریشه‏ ‏اعتقادات‏ ‏است‏.‏بر‏ ‏این‏ ‏اساس‏ ‏ما،‏ ‏باید‏ ‏قبل‏ ‏از‏ ‏هر‏ ‏کاری،‏ ‏مسائل‏ ‏اعتقادی‏ ‏خود‏ ‏را‏ ‏درست‏ ‏یاد‏ ‏بگیریم‏ ‏تا‏ ‏بتوانیم‏ ‏بر‏ ‏اساس‏ ‏منطق‏ ‏و‏ ‏برهان‏ ‏در‏ ‏مقابل‏ ‏اعتراضات،‏ ‏ایمان‏ ‏خود‏ ‏را‏ ‏حفظ‏ ‏کنیم‏.
‏ارزشها‏ ‏و‏ ‏گرایشها
‏در‏ ‏مرحله‏ ‏دوم‏ ‏باید‏ ‏بدانیم‏ ‏در‏ ‏این‏ ‏فرهنگ‏ ‏ما‏ ‏چه‏ ‏چیزی‏ ‏ارزش‏ ‏است‏ ‏و‏ ‏چه‏ ‏چیزی‏ ‏ضد‏ ‏ارزش‏ ‏،‏ ‏اینکه‏ ‏تعریف‏ ‏صحیحی‏ ‏از‏ ‏ارزش‏ ‏داشته‏ ‏باشیم‏ ‏و‏ ‏بدانیم‏ ‏که‏ ‏ارزشها‏ ‏اعتباری‏ ‏نیستند‏ ‏بلکه‏ ‏یک‏ ‏دارای‏ ‏ارزش‏ ‏ذاتی‏ ‏می‏‌‏باشند،‏ ‏به‏ ‏عنوان‏ ‏مثال‏ ‏دزدی‏ ‏چیزی‏ ‏نیست‏ ‏که‏ ‏در‏ ‏زمانی‏ ‏ارزش‏ ‏حساب‏ ‏شود‏ ‏و‏ ‏در‏ ‏زمانی‏ ‏ضد‏ ‏ارزش‏ ‏یا‏ ‏احترام‏ ‏و‏ ‏رعایت‏ ‏دیگران‏ ‏یک‏ ‏ارزشی‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏همیشه‏ ‏بوده‏ ‏و‏ ‏ذاتی‏ ‏است‏ ‏نه‏ ‏اینکه‏ ‏در‏ ‏میان‏ ‏ملتی‏ ‏ضد‏ ‏ارزش‏ ‏باشد،‏ ‏یا‏ ‏احترام‏ ‏به‏ ‏پدر‏ ‏و‏ ‏مادر‏ ‏و‏ ‏بزرگسالان‏ ‏و‏ ‏همچنین‏ ‏ایثار،‏ ‏جوانمردی،‏ ‏وجدان‏ ‏کاری‏)‏،‏ ((‏انضباط‏ ‏اجتماعی،‏ ‏دفاع‏ ‏از‏ ‏مملکت‏ ‏در‏ ‏مقابل‏ ‏بیگانه‏ ‏حتی‏ ‏به‏ ‏قیمت‏ ‏جان،‏ ‏همه‏ ‏اینها‏ ‏دارای‏ ‏ارزش‏ ‏ذاتی‏ ‏می‏‌‏باشند،‏ ‏اما‏ ‏اگر‏ ‏ما‏ ‏یک‏ ‏دید‏ ‏اعتباری

 
دسته بندی: دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق

تعداد مشاهده: 4431 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: .doc

تعداد صفحات: 11

حجم فایل:134 کیلوبایت

 قیمت: رایگان
برای دانلود رایگان فایل روی لینک دانلود کلیک کنید.   دریافت فایل