تحقیق تاريخچه حفاظت وشكل گيري پاركهاي ملي ومناطق حفاظت شده و حسابداري آن 13ص
دسته بندي :
دانش آموزی و دانشجویی »
دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 17 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
2
وضعيت حفاظت در ايران از گذشته تا به امروز
تاريخچه حفاظت وشكل گيري پاركهاي ملي ومناطق حفاظت شده
- در سال 1956 نخستين قانون حفاظت با تشكيل كانون شكار ايران به تصويب رسيد وزير بناي برنامه هدف داري را براي حفاظت از حيات وحش فراهم ساخت. ولي بزودي معلوم شد كه امكان حفظ حيات وحش بدون حفاظت زيستگاها عملي نيست وپيش شرط حفاظت حيات وحش ، حفظ زيستگاهاي آنها است . در نتيجه مفهوم حفاظت زيستگاه با كنار گذاردن اكوسيستم هائي تحت عنوان مناطق حفاظت شده عينيب پيدا كرد.
- در سال 1967 سازمان شكارباني ونظارت بر صيد به عنوان يك سازمان دولتي مسئول جايگزين شكار ايران گرديد ومفاهيم حقوقي زيستگاه هاي حفاظت شده را تحت عناوين پاركهاي حيات وحش و مناطق حفاظت شده روشن كرده وبه تصويب رساند .
- در سال 1972 سازمان شكارباني ونظارت بر صيد در تشكيلات جديدي تحت عنوان سازمان محيط زيست ادغام شد.
- تا سال (1973) هشت پارك وحش و37 منطقه حفاظت شده ايجاد شده بود .
- تحول تشكيلاتي سازمان از محور عمده فعاليتهاي خود يعني حيات وحش وزيستگاه به كل محيط زيست كشور را مي توان همگامي كشور با دگرگوني ها وضرورتهاي زمان خود تلقي نمود . سازمان محيط زيست در پي استاندارد كردن تعاريف ، معيارهاي انتخاب ومديريت مناطق با IUCN وتصويب قوانين مناسب براي آنها ، ويژگيهاي مناطق را در چهار طبقه كلي زير توصيف كرده ودر سال 1974 به كليه پاركهاي حيات وحش تقسيم كرده است .
سازمان محيط زيست در سال 1/1/54 هجري شمسي در ايران تاسيس شده است. در ايران قبلا محيط زيست به نام اداره شكار باني فعاليت كرده است وبا توجه به اينكه جنگل ها از جمله جنگل گلستان در غرق خانواده سلطنتي بوده است وكسي جزء افراد بخصوص حق نداشتند به آن مرز راه پيدا كنند . حتي براي عبور حيوانات اهلي سعي مي كردند از كنار آن بگذرند. البته اين اداره با زحمات برادر
2
شاه عبدالرضا پهلوي وارد ايران شد.
بعد از انقلاب اسلامي ايران طبق اصل 50 قانون اساسي اداره شكارباني به محيط زيست تغيير نام دادند . سازمان كل محيط زيست در تهران وادارات كل در مراكز استان ها ودر شهرستان ها فقط ادارات فعاليت مي كنند . در حال حاضر رئیس سازمان محيط زيست خانم دكتر جواهري که با توجه به اين كه رئيس جمهور دو تا معاون دارند.معاون اول رئیس جمهور می باشند. معاون دیگر رئیس جمعهور رئیس سازمان تربیت بدنی می باشند.
در سال 60 محيط زيست و منابع طبيعي با هم ادقام شدند البته 6 ماه بيشتر با هم فعاليت نداشتند.
محیط زیست وزارت خانه نیست بلکه سازمانی است که مستقیما زیر نظر رئیس جمهور فعالیت خویش را در راستای ایران سبز ادامه می دهد.
وظايف محيط زيست :
سازمان محيط زيست وظايفي دارد از جمله : 1) جنبه انساني 2) جنبه طبيعي
1) جنبه انساني كه شامل آلودگي هوا،خاك،گياه،آزمايشگاه ونمونه برداري كارخانه مورد بررسي قرار مي دهد در رستورانها وفاضلاب های اطراف شهر آلودگي آب را محاسبه مي كند ونيز آلودگي ناشي از مسائل صوتي محيط زيست ، مشاغل مزاحم مانند كارگاهها ونجاریها و غیره . زير نظر كارشناسي خويش بررسي مي كند البته در اين
راستا شهرداري همكاري لازم را با محيط زيست باید داشته باشد وهيچ كمكي دريغ نكند.
2) جنبه طبيعي شامل : زيستگاههاي امور مناطق - حيات وحش آبزيان
بایگانی امور اداری
3
دبیرخانه کارشناس امور اداری معاونت اداری و مالی
کارگزینی امور مالی
کارپردازی معاونت محیط طبیعی مدیریت
آزمایشگاهی
کارشناس مسئول معاونت محیط انسانی ذیحساب
کارشناسی
کارشناسی نظارت و بازرسی کارشناسی مسئول
نظارت بازرسی
مسئول حراست
بخش آموزش و
روابط عمومی
سیتم خرید
5
برای سیستم خرید باید اعتبارات فصل را مشخص کنیم هزینه مورد نظر باید از کدام فصل تامین شود و بعد سند را تنظیم می کنیم اگر بالای 000/000/1تومان باشد باید ضمیمه آن فرم دارایی باشد ( تایید هزینه ها و کسورات) قبلا کد اقتصادی بود اولی در حال حاضر فرم دارایی استفاده می شود . برای خرید از قسمت های مختلف درخواست آن برای رسیدگی به کارپردازی می رود. برای خرید مثلا (اجرت ، تعمیر کامپیوتر و ... ) مبلغ بالاتر از 000/160 تومان باید 5 % مالیات به اداره دارایی بدهند که برای این منظور فرم مخصوص به خودش را دارد که به ازای مبلغ بیشتر که در فرم مخصوص درج می شود به اداره دارایی می برند ( برای پرداخت مالیات تعریف شده ) طبق مصوبه سال 85 خرید دولتی اگر مبلغ آن بیشتر از 000/ 2500 تومان باشد باید از طریق روزنامه کثیر الانتشار آگهی مناقصه بشود که بعد از مناقصه به کمترین مبلغ پروژه خرید داده می شود که البته این مورد موضوعات مربوط به خودش را دارد. در مناقصه تنها مبلغ کم دارای اهمیت نیست مثلا اگر در پروژه های قبلی با شخص واجد شرایطی فعالیت داشتیم کار و کیفیت کارش را مشاهده نمودیم حتی اگر مبلغ پیشنهاد وی برای مناقصه بیشتر باشد باز هم اولویت قرار دارد تا با آن است تا با فردی که از فعالیت اش اطلاع چندانی نداریم.
برای خرید دولتی طبق ماده ای که در سال 85 توسط مجلس تصویب شده است که رقم آن بیشتر از 000/00/20 ریال باشد به 3 نوع معاملات تقسیم می شود:
- معاملات کوچک مبلغ 000/830/ 25 ریال که فرم استهلام بهاء نیاز دارد.
- معاملات متوسط از مبلغ 000/830/25 تا 000/300/258 ریال
- معاملات بزرگ مبلغ آن از 000/300/258 ریال به بالا که از طریق مناقصه منتشر می شود که کمترین پیشنهاد مورد قبول واقع می شود برای خرید دولتی ابتدا بهای کالا را برآورد می کنیم ولی در این جا بهاء کالا 100% دقیق نیست به صورت پیش بینی می باشد قسمتی که کالا نیاز داشته باشد تقاضا می کند مسئول تدارکات یا کارپردازی تقاضای مورد نظر را بررسی می کند بعد فرم مخصوص توسط کارپردازی به انبار فرستاده می شود