پاورپوینت زیباشناختی و زیبایی (⭐⭐⭐)

دسته بندي : علوم پایه » دانلود پاورپوینت های علمی
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : پاورپوینت
نوع فایل :  powerpoint (..ppt) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد اسلاید : 18 اسلاید

 قسمتی از متن powerpoint (..ppt) : 
 

بنام خدا
زیباشناختی و زیبایی
رفتار زیباشناختی عبارت است از قابلیت آنکه از اشیا چیزی درک کنیم بیش از آنچه که اشیا هستند(تئودور آدورنو ۱۹۷۴ ).
لغت زیبایی‌شناختی (استتيك) در اصل يوناني است و به معني ادراك است. علم زيباشناختي به معني وسيع كلمه به بررسي و روشهاي احساس محيط و موقعيت فرد در داخل آن می‌پردازد (گروتر١٣٨٦).
ازقرن هجدهم مفهوم زيبايي بيشتر جنبه روانشناسانه به خود گرفت. زيبايي در ارتباط با ادراك ديده شد و بيننده جزئی از اين مجموعه به‌حساب آمد. الكساندر گوتليب باومگارتنر .(گروتر، 1386)
- Alexander gottlieb baumgartner
ازمفهوم زیبایی‌شناختی به‌عنوان مفهومي به موازات علم الاخلاق و منطق استفاده نمود. نقشي را كه عقل در علم الاخلاق داشت سليقه در زيباشناختي به دست آورد. سليقه، احساس و ادراك بار ديگر در علم زيبايي شناسي راه يافتند. به‌این‌ترتیب زیبایی‌شناختی در قرن بيستم به‌صورت فلسفه و دانش تمامي نمودهاي زيبايي شد. پيتر اسميتمعتقد به سه سطح براي ارزشهاي زیبایی‌شناختی است: ((تغييرات در زيباشناختي بر اساس بافتي خاص انجام می‌شود كه قابل قياس با تغييرات آب در اقيانوس ها است. در سطح آب امواج بسياري وجود دارد با بسامد زياد و دامنه كم و در زير اين امواج، امواج بزرگ و عمیق‌تري وجود دارد كه درواقع امواج بالايي را بر روي خود حمل می‌کند. در زير همه اين امواج در عمق اقيانوس جريانهاي دريايي وجود دارند كه توده هاي بسيار عظيم آب در آن‌ها جريان دارند و تمام آنچه در سطح مي گذرد کوچک‌ترین اثري بر آن‌ها ندارند. در قياس ما امواج ريز سطحي و نمايان مد هستند و امواج بزرگتري كه حمل كننده امواج بالايي هستند نمايانگر سبكها در دوره هاي مختلف فرهنگي و در زير تمامي اين امواج ارزشهاي بنيادي زيبا شناختي هستند كه به آرامش در تغيير هستند)). .(گروتر، 1386)
- Peter f. Smit
  شناخت زيبايي
دسته اي از عوامل رواني- اجتماعي كه بر ادراك ما اثرات مهمي به جا مي گذارد، به زبان رياضي اطلاعات سمانتيك يك پيام ذهن انسان را مشغول می‌کند كه شانزده بيت در ثانيه باشد. احساس زيبايي و نوآوري در ارتباط با يكديگرند و از طرف ديگر نوآوري در ارتباط مستقيم يا غير قابل پيش بيني بودن است.
زيبايي شناسي فلسفي
زيگموند فرويد در كتاب ((نا آرامي در فرهنگ))(١٩٣٠) حاصل زيبايي را چنين وصف می‌کند: زندگي چنانكه به ما داده شده است براي ما خيلي سخت است و رنجها و مشكلات غير قابل حل به همراه دارد. براي تحمل اين زندگي ما نيازمند تسكين دهنده اي هستيم. .(گروتر، 1386)
- Sigmund freud
زيبايي شناسي در معماري:
هلما فرانك از بنيان گذاران نظريه اطلاعات چهار شرط لازم براي زيبايي شناسي ذكر می‌کند:
يكم؛ نماي يك ساختمان بايستي حداقل دو سطح از سطوح ادراكي را مخاطب قرار دهد در حالي كه اطلاعات يكي از آن‌ها كمتر و ديگري بيشتر از مقدار حداكثر ظرفيت دريافت ذهن باشند( گروتر، ص٣٠).
دوم؛ اينكه احتمال پيش آمدن مجموعه علائم مختلف عرضه شده ازنظر محاسبه با يكديگر مساوي نباشد چون در چنين صورتي تشكيل طرح‌واره ممكن نيست.
سوم؛ مقدار اطلاعات بالاترين طرح‌واره نبايد بيش از ١٦٠بايت باشد چه در اين حالت ديگر ذهن نمی‌تواند تمامي اطلاعات را به‌عنوان يك پيام واحد تلقي كند.
چهارم؛ نيز بايستي براي تشكيل طرح‌واره امكانات مختلف وجود داشته باشند. اگر این‌طور نباشد پرت اطلاعاتي برابر ١ خواهد بود و در نتيجه تازگي برابر صفر و پيام فاقد اطلاعات است و جايي براي احساس زيبايي باقي نمي ماند.
- frank helma

 
دسته بندی: علوم پایه » دانلود پاورپوینت های علمی

تعداد مشاهده: 4009 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: .ppt

تعداد صفحات: 18

حجم فایل:564 کیلوبایت

 قیمت: 15,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل