پرسشنامه خودارزيابي توانير
دسته بندي :
دانش آموزی و دانشجویی »
دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 112 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
108
شركت توانير
پرسشنامه خودارزيابي توانير
براساس مدل تعالي EFQM
معاونت منابع انساني و تحقيقات ـ دفتر توسعه مديريت و بهرهوري (گروه مطالعات راهبردي)
حوزه معاونت: ..............................................................................................
دفتر/ امور: ...................................................................................................
1
معرفي پرسشنامه
اين پرسشنامه بر مبناي يك روش تجربي و به منظور كمك به سازمانها براي تعيين موقعيت خود در مدل تعالي سازماني، طراحي شده است و با ارزيابي وجوه مختلف سازماني، تعالي سازمان را برحسب توانمنديهاي و دستاوردهاي سازماني به نمايش ميگذارد.
در پرسشنامه حاضر، تعالي در بعدي وسيع در نظر گرفته شده و صرفاً به وجوه سيستمهاي مديريت كيفيت (مانند ISO 9000) محدود نميشود. نكته ديگري كه در اين پرشسنامه در نظر گرفته ميشود زمينههايي مانند اثربخشي روشهاي اجرايي، دستيابي به بهبود مستمر در محصولات و خدمات و همچنين نحوه استفاده و توسعه كاركنان سازمان در راستاي حصول اهداف و نتايج متعالي است.
اين پرشسنامه شامل 90 سوال هم وزن است. اما بديهي است كه اكتفا كردن به اين 90 سوال هرگز تصوير كاملي از دستاوردها و قابليتهاي سازمان ارائه نخواهد داد، با اين وجود، استفاده از اين پرسشنامه نقطه شروع خيلي خوبي براي خودارزيابي به حساب ميآيد و شاخصهاي خوبي براي فعاليتهاي بعدي سازمان فراهم ميكند.
خصوصيت اصلي و منحصر به فرد پرسشنامه حاضر اين است كه هريك از 90 سوال اثري يكسان بر امتياز سازمان دارند. اين ويژگي پرسشنامه يعني داشتن 90 سوال هم وزن، به مديران كمك مي كند تا به راحتي مشخص نمايند كه تلاشهايشان در زمينه كدام يك از سوالات، بيشترين اثربخشي را خواهد داشت، چرا كه زمينه هريك از سوالات كه جهت اجراي بهبود انتخاب ميشود، اثري يكسان در بهبود كلي و امتياز اكتسابي سازمان دارد. (البته نكته قابل توجه اين است كه هر سازمان اولويتهاي خاص خود را براي زمينههاي قابل بهبود قايل است و اين اولويتها لزوماً برگرفته از اثر امتيازشان نخواهد بود).
مدل تعالي سازماني و مزاياي بكارگيري پرشسنامه
مدل تعالي سازماني از 9 معيار و 32 زيرمعيار توسط بنياد مديريت كيفيت اروپا ايجاد و توسعه يافته است و درحال حاضر در اكثر كشورها و از جمله كشورمان جهت شناسايي و تشويق سازمانهاي برتر به كار ميرود. تكميل پرسشنامه مزاياي ذيل را در برخواهد داشت:
تعيين موقعيت فعلي و نيز تعيين جهتها و اولويتهاي آتي سازمان
3
فراهمسازي امكان مقايسه با دستاوردهاي سازمانهاي ديگر
تشويق سازمان به پايش منظم پيشرفت خود
يكسانسازي ديدگاههاي اعضاء تيم مديريت در ارتباط با موفقيتها و زمينههاي قابل بهبود سازمان
ايجاد تمركز جهت توافق بر سر اولويتهاي بهبود
اطمينان از اينكه برنامههاي بهبود متعدد، فشار مضاعفي بر سازمان اعمال نميكند
سهولت اجرا و نقطة شروعي مناسب براي حركت به سمت تعالي
مناسب براي مقايسه عملكرد داخلي هر سازمان
به دست آوردن بازخور مناسب از وضعيت حوزه ها و سطوح مختلف سازماني
شيوه تكميل پرسشنامه
تكميل پرشسنامه خودارزيابي به طرق متعدد ميتواند صورت پذيرد:
توسط تك تك افراد جهت كمك به درك مدل تعالي EFQM و انجام ارزيابي شخصي از سازمان
توسط تك تك افراد و سپس مقايسه و تلفيق آنها جهت تعيين ميانگين امتيازات و نيز تعيين زمينههاي داراي بيشترين واگرايي و تنوع آراء
به شكل كار گروهي به نحوي كه در مورد نقاط قوت و زمينههاي قابل بهبود سازمان بحث و بررسي شود و سپس امتيازدهي به صورت گروهي صورت پذيرد. (جهت درج مشاهدات و نظرات، در هر صفحه فضاي خاصي در نظر گرفته شده است)
روش هاي تركيبي ديگر بر مبناي نكات عنوان شده در بالا
مباني امتيازدهي
امتيازدهي به پرشسنامه براي اكثر سازمانها يك وظيفه چالش برانگيز به نظر ميآيد ولي اين موضوع به علت پيچيدگي پرسشنامه نيست، بلكه مسأله، درك كامل مفهوم هر سوال و امتيازدهي صادقانه و واقع گرايانه به سازمان است.
البته، همه افراد مايلند تا بهترين تصور خود را در مورد سازمانشان ارائه نمايند و گاهي اوقات بيطرف بودن نسبت به سازماني كه فرد به آن افتخار ميكند و مشاركت همه جانبه در آن دارد، مشكل به نظر ميرسد. با اين اوصاف، تاكيد ما بر اين است كه امتيازدهي تا حد امكان بي
3
طرفانه و مستقل باشد. با تكميل پرسشنامه، همزمان با مشخص شدن توانمنديهاي آتي، دستاوردهاي گذشته نيز شناسايي ميشود.
هدف پرسشنامه اين است كه موقعيت فعلي سازمان را در ابعاد 90 سوال موجود مورد ارزيابي قرار دهد. تمام پرسشها از اهميت يكسان برخوردار بوده و سهمي برابر در امتياز كل دارند.
هر پرسش، اثربخشي تلاشهاي سازمان را در برآورده كردن ملزومات همان پرسش مورد ارزيابي قرار ميدهد.
كارآيي تلاشهاي سازمان به دو طريق تعريف ميشود، ابتدا با ارزيابي مناسب بودن و اثربخشي رويكرد و سپس با ارزيابي گستردگي جاريسازي رويكرد در مقايسه با سطح كاربرد بالقوه و كامل آن.
رويكرد مناسب (يكپارچه و منطقي) داراي ويژگيهاي ذيل است:
سيستماتيك است. به عنوان مثال، رويدادها در آن قاعدهمند و برنامهريزي شده است نه مقطعي.
به طور منظم و مانند يك بخش عادي و اساسي عمليات كسب و كار مورد استفاده قرار ميگيرد.
پيشگيرانه است، يعني فعال و آينده نگر است، نه منفعل.
استقرار و جاريسازي خوب به معناي پيادهسازي رويكرد با شرايط ذيل است:
در كليه زمينههاي مرتبط شامل فعاليتهاي پشتيباني، تامين كنندگان و مشتريان به نحو مناسب و مطلوب جاري ميشود.
در كليه زمينهها و فعاليتهاي مرتبط با محصولات و خدمات به نحو مناسب و مطلوب جاري ميشود.
دركليه سطوح كاركنان به طور يكسان و مناسب جاري ميشود.
با قدرت و تمام توان در زمينههاي مرتبط و مناسب جاري ميشود.
رويكرد اثربخش رويكردي است كه استقرار آن داراي خصوصيات ذيل باشد:
به منظور ارتقاء، بازنگري و چرخههاي منظم اعتبارسنجي همراه است.
مناسب بودن و قابليت جاريسازي آن برمبناي شاخصها و دادههاي واقعي، به طور منظم مورد ارزيابي قرار ميگيرد.