تحقیق اخلاق و حقوق پزشکی
دسته بندي :
دانش آموزی و دانشجویی »
دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..DOC) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 28 صفحه
قسمتی از متن word (..DOC) :
19
اخلاق و حقوق پزشکی
(وجود جرم سقط جنین جنین آزمایشگاهی)
صفحه
عنوان
فهرست مطالب
چکیده مطالب.............................................................................................................................2
مقدمه..........................................................................................................................................3
کلیات.........................................................................................................................................4
طرح مسئله..................................................................................................................................5
اهداف تحقیق.............................................................................................................................5
فصل اول
1- جنین........................................................................................................................5
2
2-سقط جنین................................................................................................................6
تعریف فقهی سقط جنین...................................................................................6
تعریف حقوقی سقط جنین................................................................................6
تعریف سقط جنین از نظر پزشکی.....................................................................7
تعریف پیشنهادی سقط جنین و مزایای آن.........................................................7
فصل دوم: دلایل وجود جرم سقط جنین در مورد جنین آزمایشگاهی
1. ملاک های فقهی، حقوقی و پزشکی.............................................................8
2. ملاک های اخلاقی.....................................................................................10
الف- تئوری حق حیات.....................................................................10
ب- تئوری تقدس حیات...................................................................11
فصل سوم
مخالفین این عمل و معایب این نظر.............................................................................12
پاسخ موافقان ............................................................................................................13
بررسی استفتاء مرکز مجمع فقه اهل بیت در مورد تلقیح مصنوعی................................14
نظریه ادیان مختلف در مورد انهدام نطفه بارور شده.....................................................15
فصل چهارم
نتیجه گیری و پیشنهاد.................................................................................................15
منابع و ماخذ...........................................................................................................................18
ضمایم...................................................................................................................................20
چكيده مطالب
يكي از پديدههاي دانش جديد نوزاداني هستند كه جنين آزمايشگاهي نام گرفتهاند به خاطر اينكه قسمتي از راه پيدايش خود را در خارج از مسير طبيعي پيمودهاند و از تركيب اسپرم مرد و تخمك زن در خارج رحم و پرورش آن تا مدت معيني در لوله آزمايشگاهي و سپس انتقال آن به رحم مادر پا به عرصه هستي گذارده اند.
2
اين حادثه مانند ديگر رهآوردهاي علمي مسائل حقوقي خاصي را بر ميانگيزد كه طرح آن مستلزم بررسيهاي اخلاقي، فقهي و پزشكي خاصي است. از آن جهت كه اداره و تنظيم اين پديدهها به وسيله مقررات براي پايداري نظم جامعه ضروري است. دانش حقوق ناگزير است پا به پاي اين مسايل پيش رود در اين مقاله ما به مقوله سقط جنين، جنين آزمايشگاهي در دوراني كه در لولههاي آزمايشگاهي براي چندين روز يا هفته كه اين زمان در آيندهاي بسيار نزديك تا آخرين مرحلهي تكامل جنيني ميرسد ميپردازيم.
در اين تحقيق ما به بررسي موافقان و مخالفان وجود سقط چنين در دوران جنيني در لولههاي آزمايشگاهي ميپردازيم.
كليد واژگان:
جنين- سقط جنين- جنين آزمايشگاهي- تلقيح مصنوعي- تئوري تقدس حيات- جنين حمايتي- جنين غير حمايتي.
مقدمه:
«من نهايت احترام را از زمان تشكيل نطفه براي حيات بشري قائلم»
از بيانيه انجمن جهاني پزشكان 1948 ژنو
سقط جنين يكي از مسائلي است كه در تمام جوامع بشري با توجه به تنوع و گستردگي و ميزان نفوذ باورهاي ديني و اعتقادي و اخلاقي ميان طبقات مختلف جامعه مطرح ميباشد.
طبيعي است كه نظامهاي حقوقي با داعيه حفاظت و حمايت از ارزشها و اعتقادات شهروندان جامعه مواجهه جديتر و عينيتري با اين مسئله داشته باشند. در يك بررسي كلي به سه گونه مواجهه در نظامهاي حقوقي مختلف جهان ميرسيم. Motgomery، Johnathan، HELTH CARE LAW، 1994، Abortion، p373
پارهاي از نظامها اين پديدهي اجتماعي را به طور مطلق پذيرفته و حكم جواز آن را صادر ميكنند، ظاهراً چنين عملي براي اين نظامهاي حقوقي قبيح و نكوهيده شمرده نميشود. در مقابل بسياري از نظامهاي حقوقي دنيا بيشتر متأثر از حقوق مذهبياند به عدم جواز چنين رفتاري قائلند و گاه ضمانت اجراهاي كيفري بسيار شديدي نيز براي آن در نظر ميگيرند. در اين ميان برخي نظامهاي حقوقي هم ديده ميشوند كه راه متعادلتري را انتخاب كردهاند و سقط جنين را در برخي از موارد مجاز در برخي موارد غير مجاز مي
3
دانند و سعي در محدود كردن آن دارند. Ibid، p 373
براي اطلاع بيشتر از وضعيت آماري مطالب بيان شده در كشورهاي مختلف رجوع كنيد به:
اميري فاطمه، آنها هرگز بدنيا نميآيند(سقط جنين در ايران و جهان)، نشريه ايران، شماره 9- 11/4/1382
بلالي اسماعيل، زنان و پيامدهاي سقط جنين، نشريه كتاب زنان، سال ششم، شماره 22- زمستان 1382
طبيبي جبلي مرتضي، بررسي و نقد جواز سقط جنين از منظر فقهاي اماميه، نامه مفيد، شماره 37- مرداد و شهريور 1382، صص 87- 85
به هر حال سقط جنين از قديم الايام يكي از موضوعات اساسي نظامهاي حقوق كيفري را تشكيل ميداده است و در طول تاريخ توجه بسياري از انديشمندان به خصوص علماي حقوق جزا و بسياري از مكاتب و حكومتها را به خود معطوف داشته است.
«در ايران نخستين قوانين سقط جنين مربوط به قوانين حمورابي ميباشد حدود 1800 سال قبل از ميلاد مسيح تدوين شدهاند. مواد 209-211-213 قانون حمورابي نيز براي افرادي كه دختر كنيز يا كسي كه آزار و اذيت شده و باعث سقط جنين وي شوند مجازات در نظر گرفته است».3 خاتمي آزيتا، جنبههاي قانوني سقط جنين، نشريه دارو و درمان، شماره 33، خرداد 1383
ترديدي نيست كه سقط جنين يكي از رهاوردهاي ناميمون دنياي مدرن است و اگرچه اين عمل در تمام اعصار و قرون كم و بيش انجام ميگرفته اما در دوران بروز و ظهور پيشرفت تمدن جديد روند افزايشي نگران كنندهاي دارد. از نقطه نظر تاريخي در اقوام اوليه كه پدر حق كشتن فرزند خود را داشته بديهي است حق سقط جنين نيز براي وي محفوظ است. در دوران قبل از اسلام نيز دختر را زنده به گور ميكردند. طبيعي است كه براي جنين اهميت و حرمتي قايل نبودهاند تا زمان حال كه جنين را در شرايط آزمايشگاهي پرورش ميدهند و تا چندي ديگر ميتوانند يك انسان كامل را در شرايط آزمايشگاهي بوجود آورند.4 جهاني فرحزاد، سقط جنين در حقوق ايران،نشريه ايران شماره 2675دوشنبه، 25/10/1382
لازم به توضيح است كه منظور ما از جنين وسقط جنين معناي اعم آن نيست، بلكه منظور ما ازسقط جنين،سقط جنين آزمايشگاهي استو منظور از جنين ، جنين هايي است كهدر لوله هاي آزمايشگاهي بوجود مي آيند و به حيات خود ادامه ميدهند. هر چند كه اين مدت در حال حاضر چندماه بيشتر نيست اما به گفته محققين ودانشمندان در آينده نه چندان دور مي توانند اين مدت را تا زمان تولد افزايش دهند كه تكليف جنين آزمايشگاهي در اين مدت نياز به بررسي دقيق حقوقي و اخلاقي دارد.پس منظور ما از جنينآزمايشگاهي ،جنيني است كه از اسپرم يك پدر مشخص و تخمك يك مادر مشخص تحت حمايت پدر و مادر ميباشد و اين اسپرم و تخمك از بانك اسپرم و تخمك تهيه نشده و پدر و مادر قصد بچهدار شدن را دارند.5 توضيح اينكه مطلب فوق از اين جهت بيان شده كه در اسلام انعقاد تخمك زن با فرد ثالث در شرايط آزمايشگاهي ممنوع است. لذا بوجود آمدن اشتباهي و اتفاقي جنين آزمايشگاهي ممكن است و حتي در چنين شرايطي نيز قابل تصور است كه پرداختن به آن مجالي ديگر ميطلبد.
كليات