تحقیق استفاده از الياف در آسفالت 20 ص
دسته بندي :
دانش آموزی و دانشجویی »
دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 20 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
1
استفاده از الياف در آسفالت
1.مقدمه
امروزه راه يكي از عوامل مهم در ارتباط و انتقال مسافران و بارها ميباشد و از عوامل مهم روز است كه بحث هاي بسياري دارد و كنفرانسهاي مختلفي در رابطه با آن برگزار مي شود.
در راه هاي با آمد وشد زياد ،در رويه راه از مصالح قيري يا سيماني استفاده مي شود .كه در اثر اعمال بار اين نوع رويه ها دچار تغيير شكلهايي مي شود كه باعث ايجاد تنشهاي كششي افقي در لايه روسازي مي شود كه اگر اين تنشها از ميزان استقامت كششي مصالح بيشتر باشد باعث ايجاد ترك مي گردد.
يكي از روشهاي مهم براي كاهش و كنترل عرض تركهاي حاصل از كشش مستقيم استفاده از الياف است.
به منظور ايجاد شرايط ايزوتروپ و به منظور ايجاد سيستمي كه بتواند در تمام جهات به طور تقريبا يكنواخت سبب افزايش نرمي شده و مقاومت كششي را نيز حفظ كند ،استفاده از رشته هاي نازك و كوتاه كه به صورت تصادفي در تمام جهات در آسفالت توزيع شود .روش مناسبي به نظر مي رسد .اين رشته نازك ،الياف ناميده مي شوند كه داراي انواع و شكلهاي مختلف بوده و كاربردهاي متعددي دارند. ازچمله آنها الياف فولادي ،پليمري ،شيشهاي و … مي باشد .
2.تركها در آسفالت:
الف )ترك موزاييكي ( پوست ماري – سوسماري ):
اين ترك به علت داشتن شباهت به پوست بدن سوسمار به اين نام شناخته شده است .
اين خرابي با ترك خوردن تمام و يا قسمتي از سطح رويه آسفالتي به شكل نسبتأ كوچك چند ضلعي ظاهر ميشود كه با تكرار بار گذاري بر وسعت آن افزوده مي شود .
3
علت به وجود آمدن اين نوع تركها تغيير شكل يا خستگي بيش از حد در اثر بار گذاري بر روي لايه ها مي باشد و معمولا در روسازيهاي كه بر روي لايه هاي اساس و زير اساس كه تراكم كافي نداشته و يا خاكهايي كه داراي تغيير شكل زياد و مقاومت كم مي باشند ايجاد مي شوند .
ب) ترك برشي (كناري ):
اين تركها به موازات محور طولي راه و به فاصله كمي از روسازي بوجود مي آيند اين نوع تركها ممكن است علاوه بر تركهاي طولي داراي تركهاي عرضي نيز باشند كه معمولا يك يا چند ترك طولي را قطع كرده و به روسازي منتهي مي گردد.
علت بوجود آمدن اين تركها ميتواند فقدان پايداري و استقامت برشي خاك يا مصالح كناره هاي روسازي باشد كه عدم تراكم محل كنده شده و عبور وسايل نقليه به فاصله كم از محل كنده شده باعث تغيير شكل جانبي خاك و ايجاد ترك مي شود .
ج)تركهاي انقباضي :
اين ترك در اثر تغيير حجم و جمع شدن رويه در اثر افت دماي محيط مي باشد كه معمولا عرضي بوده و گاهي به شكل مجموعه اي از تركهاي به هم پيوسته كه قطعات بزرگي را تشكيل مي دهند وجود دارند تفاوت بين اين ترك و ترك موزاييكي اين است كه در اين ترك سطح رويه به قسمتهاي بزرگتري تقسيم شده و در گوشه ها تيزتر مي باشد .
علت بوجود آمدن اين تركها استفاده قير سفت در منطقه آب و هوايي خاص مي باشد .
د)تركهاي بين دو خط:
اين تركها همان درزهاي طولي بين خطوط راه هستند كه به دليل اجراي غير هم زمان رويه آسفالتي خطوط مجاور بوجود مي آيند كه به علت اجراي نادرست رويه درز آنها باز مانده و با ورود آب شاهد خرابي بيشتري خواهيم بود همچنين اين خرابي بين خط كناري و شانه آسفالتي راه ممكن است بوجود آيد.
3
و)تركهاي انعكاسي :
اين تركها در سطح روكش آسفالتي و در محل تركهايي كه در سطح روسازي قديمي بوده بوجود مي آيد، كه علت آن حركات قائم و افقي لايه واقع در زير روكش آسفالتي است .
ي)تركهاي هلالي :
اين تركها در مسير حركت وسايل نقليه به علت وارد شدن نيروهاي شديد افقي (ترمز كردن )در سطح رويه آسفالتي بوجود مي آيد كه علت آن ميتوان فقدان چسبندگي بين لايه رويه آسفالتي و لايه زيرين آن باشد .
3.مواد افزودني و تأثير آن در آسفالت:
مهمترين فوايد مواد افزودني :
1)كاهش قيمت 2)كم شدن ضخامت لايه هاي آسفالتي 3)كم شدن مرمت هاي روزمره و طولاني شدن فواصل بين بهسازي رويه هاي آسفالتي 4)بالا رفتن فشار مجاز آسفالت 5)بكار گرفتن توليدات جديد صنعتي و وسايل جديد در توليد و اجراء 6)بكار گرفتن ضايعات صنايع و بهداشت محيط زيست
4
تقسيم بندي مواد افزودني :
1- پركننده ها (Fillers) 2- مواد جايگزين شونده (Extenders) 3-مواد رشته اي يا الياف (Fibers) 4- اكسيد كنندهها Oxidants)) و اكسيد شوندهها Anti oxidants)) 5- مشتقات نفتي يا هيدروكربنها Hydrocarbons)) 6- اتصال دهندهها (Anti strips) 7- لاستيكها و پلاستيكها يا پليمرها (Polymers)
(شكل 1 )چگونگي تنش در ترك4
آسفالت اليافي:
توليد آسفالت اليافي :
افزايش نسبت ظاهري ( l/d )موجب تجمع و درگيري رشته هاي اليافي در يكديگر مي گردد براي مخلوط يكنواخت ،نسبت ظاهري حداكثر به عدد 100 محدود مي شود .
چنانچه درصد حجمي الياف از 2 درصد افزايش يابد مشكلاتي در كيفيت آسفالت پديد مي آيد .
خصوصيات فيزيكي مصالح
0.35 =υ آسفالت
0.35 =υ خاك