تحقیق «قانون برگزاری مناقصات»

دسته بندي : دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 24 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

1
‏«‏قانون برگزاری مناقصات‏»
‏مقدمه:‏
‏ ‏همیشه برای انجام هر کاری ‏ابتدا باید هدف از انجام آن کار ‏مشخص‏ شود. ‏انجام معامله و ‏انعقاد قرارداد خود هدف ‏نیست بلکه یک وسیله ‏است. ‏هدف کلی این است ‏که یک مشکل یا یک مسئله‏‌‏ای ‏وجود دارد که می‏‌‏خواهیم ‏این مشکل را حل کنیم‏.‏ ‏بنابراین دنبال یک راه‏‌‏حل می‏‌‏گردیم ‏که کاری انجام دهیم تا این ‏مشکل حل بشود برای انجام این کار قرارداد می بندیم‏.‏ ‏در نتیجه هدف‏،‏ انجام ‏کار است. ‏اغلب ماها فکر می‏‌‏کنیم ‏که ‏انجام معامله یا انعقاد ‏قرارداد هدف نهایی است‏.‏ به خاطر این که ‏آنقدر در کارهایمان غرق شده‏‌‏ایم. ‏به همین دلیل طرفین قرارداد ‏می‏‌‏خواهند در این مبارزه ‏برنده شوند. ‏قرارداد را یک جنگ و میدان مبارزه می‏‌‏دانند در حالی که این اشتباه است و قرارداد ‏فقط یک وسیله برای ‏رسیدن به هدف ‏که همان انجام کار ‏برای رفع یک مشکل است‏، میباشد‏. معمولاً قرارداد ‏از طریق انجام ‏مناقصه و در نهایت پس از انتخاب فروشنده یا پیمانکار با انجام ‏مذاکره صورت می‏‌‏گیرد. مذاکره ‏ممکن است شفاهی (یعنی رو در رو) ‏یا کتبی (یعنی مکاتبه‏‌‏ای) ‏باشد. ‏در مذاکرات کسی امتیازی می‏‌‏دهد و دیگری امتیازی می‏‌‏گیرد‏ و این دادن امتیاز و گرفتن ‏امتیاز ‏بستگی کامل به ‏شرایط قبل از ورود به ‏مناقصه و ‏مذاکره دارد. ‏بنابراین صرف‏اً‏ انجام مذاکره ‏تکلیف مذاکره ‏را معین نمی‏‌‏کند.‏ بلکه ‏دو عامل اساسی ‏شرایط قبل از ‏ورود ‏به ‏مناقصه و ‏مذاکره را تعیین ‏م‏ی‏‌‏کند:
‏الف‏) میزان رقابت ‏-‏ هر چقدر میزان رقابت ‏بیشتر باشد‏ و‏ ‏به نحوی وارد مذاکره شویم ‏که زمینة رقابت وجود داشته باشد، ‏شرایط ما قبل از ورود ‏به مذاکره ‏مطلوب‏‌‏تر خواهد بود‏. ‏دست‏‏های‏مان پر است ‏و کارت‏‌‏های برندة بیشتری را در ‏دست داریم و در نتیجه ‏قرارداد را طوری تنظیم می‏‌‏کنیم ‏که منفعت بیشتری برایمان داشته باشد‏. ‏در شرایط رقابت ‏کامل قیمت‏‌‏ها ‏مساوی هزینه ‏تولید آخرین ‏واحد‏ ‏(هزینه‏‌‏ ن‏هایی) است. ‏(Marginal Cost‏)‏ ‏ ®‏ P=MC‏ ‏در شرایط رقابت ‏ک‏امل فروشندگان ‏و تولیدکنندگان ‏نا‏گ‏زیر هستند قیمت را در حداقل ممکن ‏که همان هزینه‏‌‏ ‏نهایی ‏تولید ‏است نگه دارند‏. ‏مثلاً می‏‌‏خواهیم ‏از بازار جهانی ‏گندم خریداری کنیم ‏که تقریباً ‏در رقابت کامل ‏است. قیمت‏ این کالا‏ را بورس تعیین می‏‌‏کند.‏ ‏رقابت ‏بر دو‏ ‏نوع است: ‏1-‏ ‏رقابت کامل‏ ‏ Perfect competition‏ ‏ ‏یا‏ رقابت خالص‏ Pure competition ‏ ‏.‏ ‏2- رقابت ناقص (monoplostic competition)‏.
2
‏در شرایط رقابت ‏کامل پنج شرط‏ اساسی‏ ‏وجود دارد: 1) ‏یکسان بودن کالاها ‏2) ‏کوچک بودن هر خریدار‏ یا فروشنده نیست به حجم بازار‏ ‏3) ‏عدم وجود محدودیت‏‌‏های ‏مصنوعی‏ ‏ 4) ‏قابلیت انتقال کالا ‏و خدمات و منابع تولیدی‏ ‏از یک صنعت به صنعت دیگر ‏5) ‏وجود اطلاعات کافی، کامل و شفاف از جزئیات ‏شرایط ‏اقتصادی‏ بازار‏.‏ ‏اما در شرایط ‏رقابت ناقص‏ (monoplostic competition)‏ فقط چند ‏فروشنده یا تولیدکننده با همدیگر در بازار رقابت می‏‌‏کنند. رقابت این تولیدکنندگان ‏در حدی نیست ‏که قیمت‏‌‏ها مساوی ‏هزینه‏‌‏های تولید باشد در اینجا ‏رقابت کامل ‏وجود ندارد ‏مثلاً اگر بخواهیم ‏از بازار جهانی ‏هواپیما خریداری کنیم ‏با رقابت ناقص ‏در بازار جهانی ‏روبرو خواهیم شد و قطعاً ‏قیمت بالاتر از MC‏ ‏هزینه‏‌‏های تولید است.
‏اما در شرایط انحصار(monopoly)‏ ‏فقط یک فروشنده وجود دارد. ‏در این صورت فروشنده ‏انحصارگر برای اعلام قیمت، ‏بیشترین منفعت ‏را برای خودش در نظر می‏‌‏گیرد ‏و‏ هیچ نیازی احساس نمی‏‌‏کند‏ که قیمت را ‏به حداقل برساند. ‏مثلاً می‏‌‏خواهیم ‏از بازار جهانی ‏هواپیمای بوئینگ خریداری کنیم‏. در اینجا ‏فقط ‏شرکت بوئینگ ‏است که این ‏کالا را ارائه می‏‌‏کند.
‏مرحله نخست کار بسیار مهم است ‏اگر از ابتدا کار به سمت ایجاد شرایط ‏رقابتی حرکت کنیم ‏نتیجة ‏مناقصه و نهایتاً ‏مذاکره ‏مناسب و منصفانه ‏خواهد بود‏ و کارمان به خوبی ‏انجام خواهد شد‏ و برعکس ‏اگر از لحظه‏‌‏ای که شروع ‏به تنظیم مشخصات فنی ‏یا تدوین شرایط ‏پیمانکاری کنیم ‏شرایط رقابتی ایجاد نکرده ‏باشیم نتیجه ‏مناقصه و ‏مذاکره ‏نامطلوب و غیرمنصفانه ‏خواهد بود. ‏نتیجة ‏مناقصه و ‏مذاکره قطعاً به ‏نفع ‏ما نخواهد بود و ‏کار برای ما بسیار گران ‏تمام خواهد شد. ‏وقتی می‏‌‏گوئیم هواپیمای بوئینگ ‏می‏‌‏خواهیم و فقط شرکت ‏بوئینگ این هواپیما را تولید می‏‌‏کند، یعنی رقابت مرده است ما در شرایط نامطلوب هستیم ‏لذا‏ ‏مناقصه و‏ مذاکره در اینجا معنی ندارد ‏فق‏ط یک ا‏مر تشریفانی و توص‏ی‏ف‏ی است ما ‏تکلیف قر‏ارداد را از همان اول مشخص کردیم‏.
‏ب - ‏میزان اطلاعاتی که طرفین ‏از شرایط و وضعیت همدیگر دارند‏. ‏میزان اطلاعاتی که ما ‏از نحوة کار ‏فروشندگان، ‏حجم تولیدات ‏و مشتریان بالقوه ‏آنها داریم ‏و همچنین میزان ‏اطلاعاتی که ‏فروشندگان ‏از فعالیت‏‌‏ها و میزان نیازمندی ‏ما دارند، خیلی می‏‌‏تواند ‏در قیمت‏‌‏ها تأثیر بگذارد‏. ‏بنابراین در نحوة دادن اطلاعات باید بسیار دقت کنیم.‏
‏این دو مورد ‏مقدمات ‏و شرایط قبل ا‏ز ورود ‏به ‏مناقصه و ‏مذاکره است ‏که اگر خوب مدیریت کنیم‏، ‏مناقصه و ‏مذاکره خوبی خواهیم داشت
4
‏. در این صورت ‏میتوان ‏امتیاز گرفت و امتیاز داد ‏و ‏مذاکره معنی پیدا می‏‌‏کند.‏ مراحل کار بشرح ذیل است:
‏تعریف صورت مسئله و ارائه راه حل‏ ‏- ‏قبلاً ‏گفتیم که قرارداد خودش هدف نیست بلکه یک مشکل یا مسئله ‏وجود دارد‏ که می‏‌‏خواهیم این مشکل را حل کنیم ‏برای حل مشکل باید ‏کاری انجام دهیم ‏برای انجام کار باید ‏قرارداد ببندیم ‏بنابراین هدف نهایی ‏انجام کار است. ‏این مشکل یا مسئله ‏را باید ‏بتوانیم ‏درست تعریف ‏کنیم. ‏فرض کنید وزارت نیرو ‏مشکلی به نام ‏نوسانات شدید برق دارد که مردم را خیلی اذیت می‏‌‏کند. ‏این موضوع به عنوان صورت مسئله ‏باید طوری تعریف شود ‏که امکان ارائه راه حل منطقی ‏برای آن وجود داشته باشد‏. ‏راه حل این مشکل‏ ‏نصب ترانسفورماتور ‏مناسب می‏‌‏باشد.
‏تعریف نیازها‏ -‏ ما باید بتوانیم نیازهای فنی خودمان ‏را درست تعریف کنیم. نیازمندی را هیچ وقت نباید ‏به صورت تجرید اندازه‏‌‏گیری ‏نمود بلکه نیازمندی همیشه بایستی ‏با توجه به توانمندی خودمان ‏اندازه‏‌‏گیری شود، ‏مثلاً نیازمندی ما چه نوع ترانسفورماتور است. ‏ابتدا باید مشخصات فنی ترانسفورماتور ‏را دقیقاً تعریف کنیم. ‏ثانیاً توانمندی ما در ‏تأمین این ترا‏نسفورماتور ‏مورد نیاز از خارج کشور چقدر است‏. ‏آیا توانمندی این را داریم ‏که خودمان این ترانسفورماتور ‏را از خارج خریداری کنیم. ‏آیا توانمندی ترتیبات حمل و ترخیص آن را داریم. ‏آیا توانمندی نصب و راه‏‌‏اندازی ‏این ترانسفورماتور را داریم‏. یا این که توان چنین کاری ‏را نداریم و کس دیگر باید این ‏کارها را انجام بدهد.‏ ‏(‏مثلاً ‏کلید در دست ®‏ Turn-key‏)‏. ‏اگر توانمندی و ‏مدیریت ‏لازم را در خودمان می‏‌‏بینیم، ‏با افراد مختلف ‏قراردادهای مختلف ‏می‏‌‏بندیم‏. مثلاً‏ ‏با یکی قرارداد ‏خرید، با یکی قرارداد حمل و ترخیص‏ و ‏ب‏ا دیگری قرارداد نصب و راه‏‌‏اندازی می‏‌‏بندیم‏.‏ مهم این است که نیازمندی‏‌‏هایمان را ‏با توانمندی‏‌‏هایمان بسنجیم.‏ ‏در مثال قبل‏ از یک مهندس مشاور می‏‌‏خواهیم ‏که مشخصات فنی ترانسفورماتور ‏مورد نیاز ما را دقیقاً تعریف کند این مهندس مشاور ‏دو ‏تا کار می‏‌‏تواند انجام دهد.‏ 1) ‏مشخصات فنی ‏دقیق ‏و محدودکننده ‏تدوین کند‏.‏ 2) ‏مشخصات فنی ‏به صورت کلی ارائه بدهد.
‏در نوع اول مشخصات دقیق ‏ا‏ست اما محدودکننده می‏‌‏باشد. مثلاً فقط از کمپانی ‏زیمنس ‏می‏‌‏توان ‏خریداری کرد‏. ‏در این صورت از همین ‏جا رقابت ‏کشته ‏شد و ‏بقیه مراح‏ل‏ مناقصه و مذاکره بی‏‌‏معنی است دیگر‏ ارزیابی فنی مع‏ن‏ا ‏ندارد. ‏ارزیابی مالی هم بی‏‌‏معنی است‏ چون فقط یک قیمت داریم.
5
‏بنابراین اگر در تعیین مشخصات فنی ‏دقت نداشته باشیم ‏و به صورت کلی مطرح نکنیم ‏و محدود کرده باش‏د‏، ‏بقیه مراحل ‏مناقصه ‏نمایشی است. ‏یعنی از ابتدای ک‏ار مشخص است که برنده چه کسی است. ‏تا ‏آنجایی که می‏‌‏توانیم باید شرایط ‏محدودکننده را حذف نماییم. ‏این مسئله بسیار ظ‏ر‏یف است‏ یعنی‏ ‏وقتی مشاورین مشخصات ‏فنی را تعریف می‏‌‏کنند، ‏در حقیقت برنده را مشخص می‏‌‏کنند‏.
‏در اینجا 3 ‏علت می‏‌‏توانند ‏وجود داشته باشد ‏که مهندسین مشاور ‏مشخصات فنی را ‏محدودکننده ‏تعیین نمایند:
‏این که مهندسین مشاور ‏به این نتیجه رسیده باشند ‏که تولیدات ‏فلان کارخانه ‏(زیمنس‏) ‏از کیفیت ‏بسیار بالایی برخوردار است و غیر از آن را نمی‏‌‏پذیرند.
‏در اثر بی‏‌‏سوادی مهندسین مشاور، ‏مشخصات فنی محدودکننده ‏مطرح می‏‌‏گردد. در این حالت متأسفانه ‏مشاورین به جز این تولیدات، ‏مشخصات فنی دیگری ‏را ندیده و نمی‏‌‏شناسند.
‏در اثر سوء نیت مهندسین مشاور، مش‏خصات فنی محدودکننده مطرح می‏‌‏شود. ‏قبلاً فروشندگان ‏با مهندسین مشاور ‏تماس گرفته و توافق آنان را با ‏پرداخت ‏رشوه و غیره ‏ج‏لب نمود‏ها‏ند.
‏از طرف دیگر مشخصات فنی نباید ‏زیاد پراکنده باشد که در این صورت ‏پیشنهادات واصله ‏قابل مقایسه نخواهند بود. ‏یعنی مشخصات ‏گیج‏‌‏کننده ‏و سردرگم‏‌‏کننده ‏نباید ‏باشند.‏ ‏در این زمینه از کلمه Equivalent ‏ ‏نیز نباید استفاده کرد چون این کلمه به معنای‏ ‏معادل و برابر است ‏که باز هم درست نیست. ‏بهترین کاری که در این گونه مواقع می‏‌‏توانیم انجام دهیم ‏مشخصات فنی ‏کالای مورد نیاز‏ ‏را ‏به صورت ‏کاربردی ‏(function‏)‏ ‏ت‏عریف کنیم. ‏مثلاً بگوئیم ‏ماشین‏‌‏حسابی می‏‌‏خواهیم که چهار عمل اصلی را انجام دهد‏،‏ جذر بگیرد ‏و انتگرال ‏را ‏هم حل کند.‏ ‏تعریف دقیق مشخصات فنی ‏سه‏ حسن اصلی دارد‏.
‏1‏) ‏باعث ایجاد رقابت می‏‌‏شود.‏ 2‏) باعث تسهیل در مقایسه می‏‌‏شود.‏ 3‏) از اتلاف وقت جلوگیری می‏‌‏نماید.
‏بنابراین ‏تعریف مشخصات ‏فنی اولاً ‏باید اجازة رقابت ‏بدهد ثانیاً ‏طوری ‏نباشد ‏که امکان مقایسه پیشنهادات واصله را از ما ‏بگیرد.
‏پیدا کردن تولیدکنندگان، ف‏ر‏وشندگان‏ و کنندگان واقعی کار Sourcing
‏هدف ما در این مرحله ‏معی‏ّ‏ن کردن تولیدکنندگان ‏و کنندگان واقعی کار است. بسیاری از مواقع متأسفانه در این مرحله با حذف عم‏د‏ی ‏یا سهوی ‏تعداد زیادی ‏از تولیدکنندگان ‏و کنندگان واقعی کار، ‏رقابت را از بین می‏‌‏بریم. در بسیاری از مواقع ‏به خاطر جهل بازرگانی‏، ‏خودمان را به همان چهار و پنج کمپانی ‏که قبلاً با آن کار می

 
دسته بندی: دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق

تعداد مشاهده: 4206 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: .doc

تعداد صفحات: 24

حجم فایل:61 کیلوبایت

 قیمت: 8,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل