تحقیق انديشه سياسي جديد در تفكر هابز 50 ص
دسته بندي :
دانش آموزی و دانشجویی »
دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 78 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
فصــل چهار
انديشه سياسي جديد در تفكر هابز
4-1- مقدمه
«علوم انساني از تشبيه به علوم طبيعي آغاز كردند و جز اين افقي نميديدند و چارهاي نداشتند. پيروزي و كاميابي علوم طبيعي و در صدر آنها علم فيزيك، در فتح عرصههاي طبيعت چندان كوبنده و دلربا بود كه هيچ كس را دو دل نمينهاد كه علم اگر هست همان علم روشمند طبيعت است و معيار علميت را اگر از جايي بايد وام كرد، آنجا عرصة علوم طبيعي است. جايي كه زانوان كانت در برابر علم نيوتوني لرزيد، و متافيزيك را به خاطر «زايندگي ملعونش» طعن زد و طرد كرد» - عبدالكريم سروش: مقدمهي كتاب تبيين در علوم اجتماعي از دانيل ليتل، صراط چاپ اول، 1373، ص هفده.
و ديگر نميشد با عينك متافيزيك به طبيعت نگاه كرد. زيرا كه طبيعت رياضي گونه ديده ميشد.
گسترش غيرمذهبي در عصر ما كه معروف به انفجار شناخت يا پيروزي عقلانيت علمي يا تكنولوژي است، - Fred R. Dellmayr and thomes A. Mccarthy: Understanding and social inquiry, university of Notre Dame press, p1.
مولود اين انقلاب علمي بود. ذهن انسان قادر است كه عمق و ژرفاي عالم طبيعي را با علم و تكنولوژي يعني با شناخت عملكرد داخلي ملكول و وضعيت فضاي بيروني فيزيك و شيمي بدست بياورد.
- Ibid, p.1.
بينش علمي مدرن با فروپاشي جهان ميانه همراه شد. به عبارت ديگر، فروپاشي جهان عصر ميانه نه تنها طرز برخورد جديدي از طبيعت بنيادي نهاد، بلكه تلاشها و كوششهاي جديدي را براي فهم از خود نيز مهيا و آماده كرد. از هنگامي كه خداوند ديگر بيواسطه در آفرينش درك نميشد، براي متكلمين و معتقدان ضروري ميباشد، كه به طور كلي تأكيد بيش از اندازهاي بر وحي خداوندي كنند كه كلامش حاوي كتاب مقدس است، وحياي كه تنها براي انسان در ميان همه مخلوقات بدليل توانايي در زبان قابل فهم است. اين گرايش منجر به اين شد تا براي درك آن نگاه هرمنوتيكي يا تفسيري از كتاب مقدس به عمل آورند، اين مسئله در طول رفورم و پست رفورم بوده است. - Ibid, p-2.
پس، بينش علمي، در قلمروي تحقيق تجربي است و آن ناشي از تلاشي است تا جهان را چنانچه ما آن را دريافت ميكنيم، بفهميم، پيشبيني كنيم و رويدادهاي قابل مشاهده را تبيين كنيم و قوانين طبيعت را صورتبندي كنيم.
- Rojer scruton: Ashort history of modern philosophy, from descartes to wittjensfeing Routledge, p3.
در اينجا به انديشه سياسي قديم ميپردازيم. زيرا كه انديشه سياسي مدرن در برابر آن معنا پيدا ميكند.
4-2- انديشه سياسي قديم
به نظر افلاطون و ارسطو، قدرت سياسي جدا از جامعه نيست. قدرت سياسي يعني جامعه، قدرت سياسي عبارت از كل قدرت جامعه است و تنها به دليل فنوني كه در آن به كار ميرود از ديگر مناسبات ممتاز ميشود. بر طبق اين نظر، بين دولت و جامعه يا اقتصاد و سياست يا اخلاق و سياست يا دين و سياست يا فرهنگ و سياست، فرقي نيست. انسان يعني شهروند، هر فعاليت جامعه يا شهروندان جامعه داراي ماهيت سياسي است. شهروند فقط از راه فعاليت سياسي به اشعه ادعاي خويش تحقق ميبخشد و تنها به بركت سياسي به مرتبه انساني دست مييابد.