تحقیق انواع تجارت الکترونیکی و مدلهای کسب و کار 32 ص
دسته بندي :
دانش آموزی و دانشجویی »
دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 31 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
موضوع: انواع تجارت الکترونیکی و مدلهای کسب و کار
تجارت الکترونیکی یکی از پدیده های نوین و در حال گسترش دنیای کسب و کار در عصر اطلاعات است و سازمانهای آینده نگر برای حفظ و یا کسب رهبری بازار باید از آن بهره بگیرند.
یکی از ابعاد تجارت الکترونیکی طبقه بندی انواع آن است که بر مبناهای متفاوتی انجام پذیرفته و در نتیجه طبقه بندیهای متفاوتی از آن ارائه شده است که در این فصل به آنها اشاره و فرایند منطقی برای تقسیم بندیهای تجارت الکترونیکی مطرح میگردد. یکی دیگر از ابعاد تجارت الکترونیکی مدلهای کسب و کار است که چگونگی تولید درآمدها را در سازمان نشان میدهد. بعضی از سازمانها مدل کسب و کار را به صورت آگاهانه و منطقی و براساس شرایط خاص خود انتخاب میکنند، بعضی دیگر نیز به این مسئله توجه ندارند اما ناخودآگاه از یک نوع مدل کسب و کار تبعیت میکنند. با توجه به اینکه انتخاب آگاهانه نتایج بهتری دارد، در این فصل مدلهای کسب و کار به تفصیل بررسی میشود.
انواع تجارت الکترونیکی
در فصل اول پدیده تجارت الکترونیکی از دیدگاههای مختلف طبقه بندی گردید. در این طبقه بندیها مبنای منطقی کلی برای رده بندی انواع EC وجود ندارد. در این قسمت سعی میشود تا دیدگاه های مختلف در خصوص طبقه بندی EC ارائه و مسائل مربوط به آن بیان گردد و در نهایت یک مدل کلی برای طبقه بندی EC ارائه شود. در یک نگاه گذرا رایج ترین طبقه بندی از تجارت الکترونیکی بر مبنای دو مؤلفه شرکت و مصرف کننده نهایی است. در واقع تجارت الکترونیکی براساس ماهیت خریدار و فروشنده به چهار نوع تقسیم میشود:
1. شرکت با شرکت: در این حالت هر دو طرف مبادله الکترونیکی ماهیت حقوقی دارند و معمولاً با حجم مبادلات و ارزش آنها بسیار زیاد است. داد و ستد مواد خام، قطعات یدکی و سایر دروندادهای تولیدی معمولاً از طریق این نوع روابط انجام میپذیرد.
2. شرکت با مصرف کننده. در این حالت یک طرف شرکت و طرف دیگر مصرف کننده است؛ فروشنده ماهیت حقوقی دارد (شرکت) و خریدار ماهیت حقیقی (مصرف کننده نهایی).
3. مصرف کننده با مصرف کننده: در این حالت هر دو طرف ماهیت حقیقی دارند، یعنی هر دو طرف مصرف کنندهاند.
4. مصرف کننده با شرکت. در این حالت افراد خدمات خود را به شرکت میفروشند یا اینکه پیشنهاد خرید میدهند؛ برای مثال وکلا و حسابداران با فروش خدمات خود به شرکتها درآمد کسب میکنند. تفاوت B2C با C2B در این است که در B2C عامل شروع کننده معامله شرکت است ولی در C2B این عامل مشتری است.
تمرکز اصلی تجارت الکترونیکی بر دو بخش B2B و B2C و به طور اخص بر B2B است. B2C, B2B از چند بعد با هم تفاوت میکنند که در جدول 1-3 نمایش داده شده است.
خریدار
شرکت
مصرف کننده
فروشنده
شرکت
B2B
Plasticnet.com
Covisint.com
B2C
Dell.com
GM.com
Amazon.com
مصرف کننده
C2B
Speakout.com
C2C
Wbay.com
Heat.net
شکل 1-3 انواع تجارت الکترونیکی
جدول 1-3 تفاوتهای B2B, B2C
ویژگی
B2B
B2C
سهم به کارگیرندگان
متوسط تا زیاد
کم تا متوسط
پیچیدگی تصمیمات خرید
پیچیده
نسبتا ساده
کانال توزیع
پیچیده- مستقیم از تولید کننده و یا از طریق عمده فروش تا عامل و توزیع کننده
ساده- مستقیم و یا از طریق خرده فروش
ویژگی های خرید
حجم بالا، ارزش بالا
حجم پایین، ارزش کم
ویژگی های محصول
اقلام استاندارد یا خاص
اقلام استاندارد
بخش B2B به سه دلیل اهمیت خاصی در EC دارد:
1. شرکتها معمولاً نسبت به مصرفکنندگان از امکانات و زیرساختارهای مناسب و کافی برای به کارگیری EC برخوردارند. به همین دلیل حجم عظیمی از EC (حدود 80-90 درصد) در B2B واقع میشود.
2. به دلیل حجم گسترده و کلان فعالیتهای تجاری در شرکتها نسبت به مصرفکنندگان، صرفهجوییهای ناشی از EC برای B2B، بهرهوری کل سیستم تجاری و اقتصادی را بالا میبرد.
3. به دلیل گستردگی فعالیتهای اقتصادی و تجاری در B2B حجم مبادلات پولی بسیار بیشتر از B2C است.
برای درک بهتر انواع B2B، کاپلان و ساونی بر اساس دو مولفه نوع خرید شرکت (چه چیزی میخرد؟) و چگونگی انجام خرید توسط شرکت (چگونه میخرد؟) انواع مختلف B2B را بررسی کردهاند. اینکه شرکت چه چیزی میخرد در دو طبقه تقسیم میشود:
الف) دروندادهای تولید. دروندادهای تولید، مواد خام، قطعات و اجزایی هستند که مستقیماً در یک محصول یا فرایند به کار میروند. این دروندادها به دلیل نوع کاربرد خاص آنها ویژه صنعت میباشند. برای مثال یک موسسه تبلیغاتی هیچ وقت فولاد خام یا سیستمهای ترمز خودرو نمیخرد چرا که به دروندادهای خاصی نیاز دارد که فقط در آن صنعت کاربرد دارد.
ب) دروندادهای عملیاتی. این دروندادها، جزئی از کالای ساخته شده نیستند و اغلب، آنها را خدمات و کالاهای نگهداری، تعمیر و عملیات مینامند؛ مانند دستگاههای کپی، تلفن، فاکس، و امور خدماتی از قبیل نظافت.
مولفه دوم یعنی چگونگی خرید به دو نوع تقسیم میشود:
الف) خرید سیستماتیک. در این نوع خرید انعقاد قراردادهای بلندمدت بین شرکت و عرضه کننده باعث ایجاد روابط نزدیک بین طرفین میگردد. در این نوع خرید، طرفین همدیگر را کاملاً
میشناسند و به هم اعتماد دارند و خریدار معمولاً کل خرید یا بیشتر خریدهای خود را جز در موارد خاص از یک عرضه کننده انجام میدهد.
ب) خرید مقطعی. در این نوع خرید، هدف خریدار برآورده کردن یک نیاز فوری با حداقل هزینه است و ممکن است طرف فروش خود را اصلاً نشناسد.
اکنون به شرح انواع B2B براساس شکل 2-3 میپردازیم.
شرکت چه چیزی میخرد؟
دروندادهای عملیاتی
دروندادهای تولیدی
شرکت چگونه میخرد؟
خرید سیستماتیک
بازارهای MRO
Ariba
Grainger
Bizbuyer.com
بازارهای کاتالوگی
Chemdex
Sciquest.com
Plasticenet.com
خرید مقطعی
مدیران بازده
Employees
Adauction.com
Capacity web.com
مبادلات
e-steel
Paperechange.com
Altra Energy
IMX Exchange
شکل 2-3 انواع B2B
بازارهای MRO. بازارهای افقیای هستند که خرید سیستماتیک دروندادهای عملیاتی را ممکن میسازند. در این حالت کالاها و خدمات خریداری شده معمولا کم ارزشاند و هزینه مبادلاتی، بالایی دارند. این بازارها از طریق افزایش کارایی در فرایند تدارکات ارزش افزوده ایجاد میکنند. سایتهای MRO.com و Ariba جزء این دستهاند.
مدیران بازده. این نوع B2B، بازارهای مقطعی و موقتی را برای منابع عملیاتی مشترک مثل ظرفیت تولیدی، نیروی کار و تبلیغات ایجاد میکند. این بازارها به شرکت اجازه میدهند تا عملیات خود را از طریق یک اعلان مختصر گسترش دهد یا اینکه قراردادی را منعقد سازد. سایتهای Imark.com و Adauction.com از این دسته اند.