تحقیق بازار بزرگ‌ تهران‌ 45 ص

دسته بندي : دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 45 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

1
1
‏دانشگاه‌ علامه‌ طباطبايي‌
‏دانشكده‌ علوم‌ اجتماعي‌
‏عنوان‌:
‏بازار بزرگ‌ تهران‌
‏مقدمه‌
‏يكي‌ از مهمترين‌ عناصر در شكل‌گيري‌ و رشد و توسعه‌ و حيات‌ هر شهر، بازار ومركز تجاري‌ ان‌ مي‌باشد كه‌ سبب‌ پويايي‌ خود شهر مي‌گردد. اين‌ عامل‌ در شهرهاي‌ ايراني‌و اسلامي‌ بازار آن‌ شهر بوده‌ و در ساير نقاط‌ جهان‌ در مراكز عمده‌ خريد متبلور مي‌گرددبازار در همة‌ شهرهاي‌ ايران‌ فقط‌ جايگاه‌ توليد و تجارت‌ و داد و ستد نبوده‌ است‌ از يك‌ سوبه‌ علت‌ پيوند مذهب‌ و بازار با يكديگر، پايگاه‌ فرهنگي‌ جامعه‌ به‌ شمار رفته‌ است‌ و از سوي‌ديگر به‌ دليل‌ تقابل‌ نهادهاي‌ ياد شده‌ با حكومت‌ به‌ نوعي‌ كانون‌ سياست‌ و مبارزه‌ مردمي‌مبدل‌ گرديده‌ است‌.
‏از بزرگترين‌ بازارهاي‌ ايران‌، بازار بزرگ‌ تهران‌ مي‌باشد كه‌ به‌ علت‌ تمركز تمامي‌فعاليت‌هاي‌ اجتماعي‌ و اقتصادي‌ در اين‌ مركز و عدم‌ تطبيق‌ آن‌ با كالبد شرايط‌ جديدافزايش‌ تقاضاها، تراكم‌ و اين‌ بخش‌ از شهر دچار لطمات‌ زيادي‌ شده‌ است‌. در ميان‌ اين‌بخش‌ از شهر وجود فضاي‌ باز شهري‌ بخصوص‌ براي‌ بازاري‌ مانند بازار تهران‌ داراي‌بافتي‌ فشرده‌ است‌. به‌ منظور ايجاد فضاهايي‌ براي‌ تنفس‌ اين‌ بافت‌ و همچنين‌ گشودگيهاي‌فضاي‌ موردنياز براي‌ مقابله‌ با سوانحي‌ از جمله‌ آتش‌ سوزي‌ و زلزله‌ بسيار لازم‌ مي‌باشد.اصلي‌تري‌ مشكل‌ فضايي‌ - كالبدي‌ اين‌ قسمت‌ از شهر تهران‌ نيز مانند بقيه‌ نقاط‌، فقرفضايي‌ به‌ معناي‌ فضاي‌ باز آراسته‌ و واجد نظم‌ مي‌باشد. در اين‌ تحقيق‌ به‌ بررسي‌ پيشينه‌،وضع‌ حاضر و مشكلات‌ بازار پرداخته‌ شده‌ است‌.
1
2
‏موقعيت‌ محدوده‌ در منطقه‌ 12:
‏نظام‌ تقسيمات‌ شهري‌ ملاك‌ عمل‌ شهرداري‌ تهران‌ الگوي‌ سه‌ سطحي‌ شامل‌ شهرتهران‌، مناطق‌ ونواحي‌ شهرداري‌ است‌. بر اين‌ اساس‌ محدوده‌ مطالعاتي‌ بخشي‌ از منطقة‌12 شهرداري‌ و دربرگيرندة‌ نواحي‌ 2 و 3 آن‌ مي‌باشد. منطقة‌ 12 دربرگيرندة‌ هسته‌ تاريخ‌تهران‌ و بخش‌ عمده‌اي‌ از مركز كلانشهر است‌. مهمترين‌ عناصر، كانون‌ها و محورهاي‌قديم‌ ارزشمند و يادمان‌هاي‌ گذشته‌ تهران‌ در اين‌ منطقه‌ قرار گرفته‌اند. ويژگي‌ اصلي‌استفاده‌ از زمين‌ در منطقه‌ وجود كاربري‌هاي‌ فرامنطقه‌اي‌ در آناست‌ كه‌ در اين‌ ميان‌ سهم‌كاربري‌ تجاري‌ با 37 درصد بيشترين‌ است‌ و پس‌ از آن‌ حمل‌ و نقل‌ و نبار با 20 درصدمساحت‌ در مرتبه‌ بعدي‌ قرار دارد. محدودة‌ مطالعاتي‌ با ماما هكتار كاربري‌ تجاري‌ 40درصد سطح‌ كاربري‌هاي‌ تجاري‌ منطقه‌ را در خود جاي‌ داده‌ است‌ كه‌ اين‌ موضوع‌ خودنمايانگر اهميت‌ اين‌ محدوده‌ در منطقه‌ مي‌باشد.
‏ويژگي‌ بازار:
‏بازار داراي‌ ويژگي‌هايي‌ از جمله‌:
‏1) داشتن‌ هويت‌ و موقعيت‌ شهري‌ ويژه‌ به‌ طور كلي‌ و نسبت‌ به‌ بقيه‌ مناطق‌ شهر
‏2) دارا بودن‌ ارزشهاي‌ تاريخي‌ و محيطي‌ مناسب‌
‏3) داشتن‌ پشتوانه‌هاي‌ فرهنگي‌ و اقتصادي‌ از نظر موقعيت‌ شهري‌
‏4) فرسوده‌ بودن‌ بافت‌ و داشتن‌ قابليت‌ بهسازي‌
‏5) وجود فضاهاي‌ داراي‌ پتانسيل‌ تبديل‌ شدن‌ به‌ فضاي‌ شهري‌
‏6) بهره‌مندي‌ از عناصر و اجزاء واحد ارزش‌ معماري‌ و شهري‌ براي‌ ايجاد هويت‌
‏7) وجود ناهماهنگي‌ بين‌ ساخت‌ و سازهاي‌ ديد و بافت‌ سنتي‌ آن‌
‏8) عدم‌ وجود امكانات‌ و خدمات‌ رفاهي‌
‏9) وجود مشكلاتي‌ از قبيل‌ بلاتكليفي‌ عابرين‌ پياده‌ در بين‌ موتور سواران‌ و گاريهاي‌باربري‌
‏10) تبديل‌ بافت‌هاي‌ مسكوني‌ به‌ بخشهاي‌ انبار و تجاري‌
1
4
‏11) عدم‌ وجود قوانين‌ و ضوابط‌ اجراي‌ قوي‌ در جهت‌ كنترول‌ ساخت‌ و سازهاي‌جديد
‏مشخصات‌ تاريخي‌ بازار
‏بازار در گذشته‌ در مجموعه‌ ساخت‌ شهر مركز عمده‌ اقتصادي‌ و مالي‌ به‌ شمارمي‌رفته‌ كه‌ در آن‌ سيستم‌ عمده‌ فروشي‌، خرده‌ فروشي‌ و مؤسسات‌ مختلف‌ از جمله‌مؤسسات‌ مالي‌ مستقر بوده‌ است‌ اين‌ مركز در واقع‌ مركز كنترول‌ سيستم‌ اقتصادي‌ ومالي‌ به‌ حساب‌ آمده‌ است‌ و عناصر عملكردي‌ ويژه‌اي‌ مانند منزلگاه‌ها، كاروانسراها،تيمچه‌ها، قيصريه‌ها را در خود جاي‌ مي‌داده‌ كا خاص‌ سيستم‌ اقتصادي‌ ويژة‌ بار بوده‌است‌ از نظر كالبدي‌ تقسيم‌بندي‌ فضاي‌ مشاغل‌ مختلف‌ در راسته‌ها در رابطه‌ بامسجد شاه‌صورت‌ گرفته‌ است‌.
‏عملكرد اجتماعي‌ بازار:
‏بازار محل‌ برخورد آراء و عقايد و مركز كليه‌ فعاليت‌هاي‌ اجتماعي‌ بوده‌ است‌. روابط‌اجتماعي‌ در بازار بسيار پيچيده‌ و متنوع‌ و دربياري‌ موارد با فعاليتهاي‌ تجاري‌ و اقتصادي‌آميخته‌ مي‌شد. جنبه‌هاي‌ مشخص‌ فعاليت‌هاي‌ اجتماعي‌ در بازار شامل‌ مذهب‌، قضاوت‌،سياست‌، خدمت‌، روابط‌ منفي‌، برخوردهاي‌ چهره‌ به‌ چهره‌ تفريح‌، آموزش‌ غيره‌ بوده‌است‌. مذهب‌ به‌ عنوان‌ عامل‌ اصلي‌ و تعيين‌ كننده‌ كليه‌ روابط‌ اجتماعي‌ گذشته‌ در بازار نيزعامل‌ تعيين‌ كننده‌اي‌ بوده‌ است‌. مسجد جامع‌ قطب‌ اصلي‌ فعاليت‌هاي‌ مذهبي‌ در بازار وامتداد محور آن‌ قرار مي‌گرفت‌. قهوه‌ خانه‌هاي‌ بازار نيز محل‌ بحث‌ و گفتو بوده‌ است‌ وحمام‌ها نيز عملكرد تفريحي‌ و اجتماعي‌ داشته‌اند.
‏عملكرد فيزيكي‌ بازار
‏بازار به‌ عنوان‌ يك‌ مركز فعال‌ و كامل‌ و به‌ عنوان‌ يكي‌ از خيابان‌هاي‌ اصلي‌ و رابط‌بين‌ محلات‌ مختلف‌ شهر نيز به‌ شمار مي‌رفته‌ است‌. در آب‌ و هواي‌ گرم‌ و سرد محيط‌مطلوب‌ و خوشايند بازارهاي‌ سرپوشيده‌ كه‌ ارتباط‌ دهنده‌ بسياري‌ از بناها و مراكزعمومي‌ شهر بوده‌ است‌. غالباً مسير مشابه‌ براي‌ عبور و مرور مردم‌ حتي‌ در صورت‌ عدم‌احتياج‌ به‌ خريد و فروش‌ بوده‌ است‌. راسته‌ اصلي‌ بازار ستون‌ فقران‌ شهر محسوب‌مي‌شده‌ است‌ و راسته‌هاي‌ درجه‌ دوم‌ و فرعي‌ آن‌ معمولاً در امتداد راه‌هاي‌ اصلي‌ به‌ مراكزعمومي‌ محلات‌ وصل‌ مي‌شده‌اند كه‌ بازارچه‌هاي‌ آن‌ از بازار اصلي‌ تغذيه‌ مي‌شوند.يكنواختي‌ راسته‌هاي‌ طولاني‌ بازار به‌ وسيله‌ فضاهاي‌ وسيعتر و مهمتر در محل‌ برخوردبا راسته‌هاي‌ ديگر (چهارسو
1
5
‏ق ‏) با گنبدهاي‌ بزرگتر و تزيينات‌ غليظ‌تر حل‌ يه‌ گشت‌روزنه‌هاي‌ پوشش‌ گنبدي‌ بين‌ ريتم‌ مغازه‌ها نور بازار را به‌ نحو مطلوبي‌ فراهم‌ مي‌كردمجموع‌ اين‌ عوامل‌ بازار را به‌ صورت‌ فضايي‌ راحت‌ و مشغول‌ كننده‌ درمي‌آورد.
‏تحولاتي‌ كه‌ به‌ موازات‌ صنعتي‌ شدن‌ در شالوده‌ شهرهاي‌ سنتي‌ تأثير گذاشت‌مفهوم‌ اساسي‌ و وجودي‌ بازار نيز يكجا تغيير داده‌ است‌. اگر بازار از يكسو نمايانگر يكي‌از بهترين‌ تجارب‌ معماري‌ و شهرسازي‌ در تاريخ‌ مراكز مسكوني‌ است‌ و نقطه‌ مثبتي‌ راعرضه‌ مي‌كند. از سوي‌ ديگر، به‌ ويژه‌ به‌ دليل‌ رسيدن‌ به‌ حد تكامل‌ كالبدي‌ و شكل‌گيري‌طبيعي‌ خود در جوابگويي‌ به‌ كاربردهاي‌ متفاوت‌ قدرت‌ جذب‌ يا پذيرش‌ فعاليت‌هاي‌ تازه‌ويژه‌ شهر صنعتي‌ را ندارد. به‌ عبارت‌ ديگر به‌ نظر مي‌آيد بازار با همه‌ غناي‌ فضايي‌ خوددر جوابگويي‌ به‌ كليه‌ حوائج‌ فرهنگي‌، اجتماعي‌ و انساني‌ شهر قديم‌ توسعه‌ يافته‌، در مقابل‌پديده‌ توليد صنعتي‌ و پي‌آوذدهاي‌ آن‌ غافلگير شده‌ است‌. بازار تهران‌ نيز در جريان‌ اين‌تحول‌ اگرچه‌ مركز تجاري‌ و هسته‌ اصلي‌ تمام‌ مجموعه‌هاي‌ شهر بوده‌ است‌ و در حال‌حاضر در يك‌ روند مضاعف‌ باعث‌ نگهداري‌ و توليد دوباره‌ خود گشت‌ است‌. معهذا باگسترش‌ روزافزون‌ تهران‌ و عدم‌ قبول‌ كالاها و روابط‌ جديد بازرگاني‌ به‌ خاطر فرم‌فيزيكي‌ مجموعه‌ (و نيز معتقدات‌ فرهنگي‌ و مذهبي‌) نمي‌تواند سرويس‌دهي‌ مركز بزرگ‌مسكوني‌ را تعهد كند.
‏بازارتهران‌ از نظر اقتصادي‌ واحد پيچيده‌اي‌ است‌ كه‌ در آن‌ انواع‌ گوناگون‌ تجارت‌خانه‌هاي‌ عمده‌ فروشي‌ مغازه‌هاي‌ خرده‌فروشي‌، انبارهاي‌ كاملا و كارگاه‌هاي‌ صنعتي‌كوچك‌ وجود دارد و بيشتر كارخانجات‌ بزرگ‌ به‌ منظور تماس‌ دائم‌ و مستقيم‌ باخرده‌فروشي‌ها و توزيع‌ مصرف‌ داخلي‌، در بازار نمايندگيها و يادمانها تجارتي‌ تأسيس‌كرده‌اند. به‌ طور كلي‌ فعاليت‌هاي‌ تجارتي‌ بازار اكثراً در سطح‌ كشور كار مي‌كندمع‌الوصف‌ خرده‌ فروشان‌ نيز سطح‌ بزرگي‌ از بازار را اشغال‌ كرده‌اند. مهمترين‌ حجم‌تجارت‌ را در بازار تهران‌ عمده‌فروش‌ها در دست‌ دارند. با اين‌ وجود مهمترين‌ عامل‌ جذب‌جمعيت‌ به‌ بازار و انشعابات‌ آن‌ واحدهاي‌ خرده‌ فروشي‌ بازار مي‌باشند. در عملكردهاي‌تجارتي‌ راسته‌هاي‌ بازار تهران‌ تعداد 33 نوع‌ فعاليت‌ مي‌توان‌ تشخيص‌ داد كه‌ تعداد كل‌واحدهاي‌ تجاري‌ متعلق‌ به‌ اين‌ فعاليت‌ها بالغ‌ بر 000/30 واحد مي‌باشد.

 
دسته بندی: دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق

تعداد مشاهده: 4057 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: .doc

تعداد صفحات: 45

حجم فایل:28 کیلوبایت

 قیمت: 8,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل