تحقیق برنامه ريزي روستايي و مديريت زمين 20ص
دسته بندي :
دانش آموزی و دانشجویی »
دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 24 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
1
Rural planning and land management
برنامه ريزي روستايي و مديريت زمين
فصل هاي قبلي برنامه هاي روستايي را از ديدگاه بودن برنامه ريزي شده اي بررسي کردند اما در هر فصل مشخص است که بسياري از موضوعات از طريق اندازه گيري برنامه ريزي ها تأثير مي پذيرند، براي مثال سياست جنگلداري طولاني مدت در فصل 3، سياست برقراري در فصل 4 و سياست انتقال روستايي در فصل 6، هدف اين کتاب بررسي تمام حدود و سياستهاي برنامه ريزي روستايي نيست، زيرا اين اهداف در هر جايي به طور کامل بررسي شده اند، اما در عوض براي فراهم آوردن يک حالت موقتي در مورد اين مناطق است در جائيکه جغرافيدانان روستا بسار فعال بوده اند، نه تنها به عنوان محقق بلکه به عنوان کساني که تغييرات سياسي را به وجود مي آورند يا از طريق کميته هايي که در دولت تشکيل مي دهند يا بسيار ساده تر به عنوان کارمندان دولتي.
با اين وجود جداسازي اثرات واضح برنامه هاي مناطق روستايي بسيار مشکل است، زيرا اندازه هاي برنامه ريزي روستايي بسيار پراکنده است و از هيچ منبعي يا مرجع قانوني منشأ نمي پذيرد و نيز به اين دليل است که در اکثر موارد آنها به صورت دوجانبه اي دربرگيرنده يا متناقض هستند.
علي رغم اين مطالب مشخص کردن تعدادي از مضامين اساسي در تنظيم روستايي ممکن است. براي مثال ديويد سون و ديبرلي (1977) برنامه ريزي روستايي را به دو فعاليت تقسيم کردند: (برنامه ريزي براي توسعه کشاورزي)، زمين زراعي و اوقات فراغت و منابع (برنامه ريزي براي حمايت از منابع، حيات وحش و مناظر). ديگر اهداف برنامه ريزي روستايي در طول 40 سال گذشته در جدول 1-9 نشان داده شده است و از اين جدول مي توان به اين نتيجه رسيد که سه نقش اصل
3
ي براي برنامه ريزي روستايي مي تواند تعريف شود: يک نقش توسعه دادن منبع، يک نقش راه حل تضادها، و يک مديريت زمين، نقش احياء و حفاظت از زمين. ارتباط اين نقش ها اکنون مورد بررسي قرار گرفته است. اين بررسي قبل از اينکه به صورت جزيي در ادامه اين فصل مورد بحث قرار گيرد. بصورت سرمقاله در اول فصل 9 آمده است.
نقش هاي برنامه ريزي روستايي Rural planning roles
اگرچه هدف کلي برنامه ريزي روستايي بايد خلق موقعيت هايي باشد که تحت آن شرايط فعاليت هاي روستايي بتوانند به وجود بيايند و مبانی حفاظت شوند، علائق و توجهات ديگري نيز وجود دارند که بعضي فعاليت ها را بيشتر از سايرين انعکاس مي دهند، و اينکه شانس هر کدام از سه نقش را که در بالا آمده است در طول 40 سال گذشته به حالت نوسان قرار مي دهد.
با اين وجود بيشتر اين دوره نقش رشد منابع دائمي بوده است. مخصوصاً در متن سايت کشاورزي، در جائيکه بريتانيا و ايالات متحده حجم گسترده اي از نقش حمايت از مزارع و سطح توليد و درآمد زياد از مزارع را پايه ريزي کرده اند.
با اين وجود در اواخر اين دهه، تقريباً ارتباط با سايتهاي توسعه کشاورزي مورد سئوال قرار گرفته است، مانند اثرات جانبي پيشرفت کشاورزي و يک کاهش در ديگر مناطق و اقتصاد روستايي به مرحله ي ظهور رسيده است. علاوه بر اين مشخص است که سياستهاي حمايتي به سمت جائي سوق داده مي شوند که نياز کمتري به وجود آنهاست و در ايالات متحده تخمين زده شده است که تقريباً نيم 2 بيليون دلار در نقص پرداخت در سال 1978 خرج شده است و به 10 درصد از کشاورزان که بيشترين توليد کننده ها بوده اند پرداخت شده است. اگرچه سياست هاي حمايت از کشاورزي هنوز سهم بزرگي از بودجه را به خود اختصاص داده است، برنامه ها
4
يي براي اجرا و پيشرفت اجتماعي نيز مهم ترين قسمت پيشرفت منابع روستايي است، مخصوصاً در مناطق دورافتاده و اکثر مناطق بلند، در جاهايي که کشاورزي پرهزينه است، نمي توان اقتصاد روستايي را فراهم آورد.
اقتصاد گسترده تر روستايي يکي از مهمترين نگراني ها است و دومين نقش را در برنامه ريزي روستايي دارد و آن را نقش نزاع برانگيز راه حل مي نامند. سال هاي زيادي هسته ي اصلي مشکل مناطق حومه اي بود و هنوز هم هست که به وسيله ي يک گروه کنترل مي شود، کشاورزاني که طوري کار مي کنند که اغلب با علائق ديگر اعضاء جامعه در ستيز هستند اکثريت بزرگي از جمعيت جاي شگفتي نيست که اين افراد خودشان را در زمينه فشار گروه هايي قرار داده اند که يا با موارد شخصي منازعه دارند يا يک نقش مهم را در فرمول سياسي بازي مي کنند. اما در سال هاي اخير اين نزاع بيشتر شده است و ديگر به همان سادگي گذشته بين زمين هاي زراعي و مناطق شهري نيست، اما بين يک گروه قدرتمند عليه ديگري است، و از يک سيستم با ارزش عليه ديگري است.
علاوه بر اين دولتها اين برنامه را از طريق وزيران تقطيع اراضي (تقسيم اراضي) و آژانس هاي دولتي انجام دادند. بنابراين سياست هاي آنها به سمت دسترسي به اهداف مخصوص در کشاورزي، جنگلداري احياء و حفاظت از طبيعت است. يک راه حل که اغلب در اين بخش پيشنهاد مي شود مسئله احياء يک وزارت کارهاي روستايي است. اما هر دو مورد، دولت محافظه کار و گروه مخالف کارگري اين نظريه را در سال 1980 نپذيرفتند، اگرچه حزب کارگر يک کميته اوليه را براي بررسي اثر سياست هاي دولت بر زمين هاي اطراف روستا پيشنهاد داده است.
يک مشکل اين است که هر وزارت روستايي با مشکلي مواجه است که هيچ موافقتي در مورد نوع محيط روستايي وجود ندارد که ما بخواه
4
يم طراحان روستايي آن را فراهم آورد، اگرچه تماسهاي زيادي با کميته برقرار شده است که آيا موافقت حاصل مي شود يا نه. با اين وجود يک مطلب اصلي وجود دارد و اين است که به نظر رضايت حاصل آمده است، و يک *** روستايي ** دارد که تاکنون مديريت است و به اينکه راه هاي را ارائه دهد ** را بيشتر مي کند. زيرا برانگيختن علاقه در دولتمردان به ** مي رسد به توجه مضاعفي در رسيدن به سطح ريشه هاي گياهي با ارتقاء سياست هاي زمين وجود دارد.
براي اين مسائل از نياز براي احياء هيأت و محافظت از مراتع حفاظت شده منشأ مي گيرد، مخصوصاً در پارک هاي ملي و اين روش براي گنجاندن ** توافق مديريت در کشاورزي و جنگلداري توسعه داده باشد و کاملترين معناي خود را در مفاهيم چندگانه در مورد استفاده از زمين و رشد روستايي را با استفاده از کميته اقتصاد روستايي به دست آورده است.
در ادامه ي اين فصل سه نقش ديگ و *** و با توجه مخصوص به مناسبت خود مسأله، پاسخ سياست که آن و موثر بودن اين پاسخ مخصوصاً از ديدگاه جغرافياي روستايي شرح خواهيم داد.
نقش هاي رشد منابع- سياست کشاورزي
اين زمينه با توجه به مسأله ي سياست کشاورزي بي نهايت از نظر تعداد متغيرهاي مربوط پيچيده و متغير است. از نظر عمومي توافق بر اين است که سياست هاي کشاورزي مورد نياز هستند و در واقع از نظر اخلاقي در هر کشور پيشرفته در جهان (OECD) به علت عوامل زيرين پذيرفته شده است. اول از همه نياز براي غلبه بر نوسازي هايي که در هوا وجود دارد و اين کمبود ** آن حس مي شود و نيز اطمينان طولاني مدت از وضع ثابت هوا مورد نياز است. در ثاني، يک نياز براي مديريت قابل مقايسه محصول در يک مکان نسبت به مکان ديگر براي مثال شير در مناطق معتدل و برعکس ن