تحقیق تربيت عقلانى 28 ص
دسته بندي :
دانش آموزی و دانشجویی »
دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 32 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
تربيت عقلانى
چكيده
گذشت كه تعليم و تربيت دراصطلاح رايجخود، بر عقلانيتيعنى پرورش انديشه دلالت دارد. انواع گوناگون تربيت كه اصطلاحا، اخلاقى، سياسى، زيبايىشناختى نام گرفتهاند، اولين حاميان تربيت عقلانى، رويكردهاى مختلف به تربيت عقلانى، ديدگاه سنتى تعليم و تربيت، بررسى بحثهاى معاصر در زمينه تربيت عقلانى و پيشنهاد بازگشتبه تعليم و تربيت ليبرال و عقلانى از سوى عدهاى از دانشمندان و مربيان و. . . از جمله موضوعات مورد بحث در اين مقال است. قسمت آخر اين مقاله را با هم پى مىگيريم:
بحث معاصر در زمينه تربيت عقلانى
هرگز نبايد تصور كرد كه بحثبين ديويى و طرفداران شيوه سنتى تعليم و تربيت طولانى است، بلكه لازم است فقط تربيت عقلانى را در برنامه درسى دهه گذشته مورد بررسى قرار دهيم.
امروزه ما شاهد بحث ديگرى در زمينه نوعى از تربيت عقلانى هستيم كه بايد برگزيده شود. هنوز واقعگرايى سنتى يا خردگرايى و تجربهگرايى عملى ديويى محورهاى بحث را تشكيل مىدهد. در
ميان انتقادهاى بسيارى كه از مدارس ما مىشود، يكى از عمدهترين و بارزترين آن، فقدان يك تربيت عقلانى جدى است. اين انتقادها در تمام سطوح تعليم و تربيت در ايالات متحده امريكا مطرح شده است.
يكى از پيشنهادهايى كه مجددا ارائه شده، بازگشتبه يك تعليم و تربيت آزاد و عقلانى دقيق است. اين طرح از سوى عدهاى از دانشمندان و مربيان و همچنين شخصيتهاى سياسى مانند ويليام بنت، (William Bennet) عضو سابق كميسيون تعليم و تربيتبيان شده بود.
هرچند در اين بحث، به تعليم و تربيت در مدارس توجهاتى شده، اما، دانشگاهها آماج بيشترين انتقادها قرار گرفتهاند. منتقدانى همچون آلان بلوم، (Allan Bloom) و اى. هرش، (Hirsch) از نبود سواد فرهنگى در ميان دانشجويان انتقاد كردهاند، تحقيقات نشان مىدهد كه نه تنها در رياضيات و علوم پايه - كه اكنون به طور گسترده از مقبوليتبرخوردارند - نارسايىهايى وجود دارد، بلكه در علوم انسانى نيز يك معرفت اساسى يافت نمىشود.
در حال حاضر كتابى كه بيشترين توجه و بحث را به خود اختصاص داده، كتاب «تنگ نظرى امريكايى چگونه آموزش عالى دموكراسى را نابود كرده و
روحيات دانشجويان را به تحليل برده است» (1987) نوشته آلان بلوم، (Allan Bloom) مىباشد. بلوم مبناى فلسفى مهمى نسبتبه نقدهاى كنونى به دست مىدهد. بحث او درباره تجديد بناى يك تعليم و تربيت آزاد است كه احساس مىنمايد از سوى مربيانى همچون جان ديويى از بين رفته است. بلوم از جديدترين دانشمندانى است كه عملگرايى و آزادى گرايى را به دليل آن كه از مسببان بيمارىهاى تعليم و تربيت امريكايى هستند سرزنش مىكند. استفاده وسيع او از آثار افلاطون در بحثهايش، نشان مىدهد كه نظريه سنتى به رغم نقدهاى بسيارى كه در طول ساليان متمادى به آن وارد شده، از بين نرفته است.
فروش فوق العاده اين كتاب و گسترش بحث نيز موجب تقويت اين نظريه گرديد. بلوم نطق شديد اللحن خود را عليه تعليم و تربيت پيشرفته (1) با رد نسبىگرايى فلسفى، كه نتيجه اصلى عملگرايى است، شروع كرد. او با شدت بيشترى نسبىگرايى فرهنگى را كه در اين فلسفه نهفته است، رد كرد. او «تعليم و تربيتبدون حد و مرز» ، كه حقوق طبيعى را برتر از طبقه، نژاد، دين، مليت و فرهنگ نمىپندارد، رد مىكند. اين فلسفه بدون حد و مرز (2) راه را براى تمام ايدئولوژىها باز مىگذارد; زيرا فاقد تفسيرهاى مشترك در ارتباط با منافع عمومى مىباشد. بلوم
اين فلسفه را مستقيما در انديشهها و افكار جان استوارت ميل، (John Stuart Mill) و جان ديويى مىيافت. (ص 290) او عقيده دارد كه اين عملگرايى ديويى بوده كه دموكراسى امريكايى را، كه از سوى بنيانگذاران امريكا ايجاد شده بود، از بين برد. (ص 56) بنيانگذاران امريكا بيشتر تحت تاثير تفكرات جان لاك و هابز در عصر پيش از روشنگرى بودند. بلوم همچنين بسيارى از تقصيرات را به گردن انديشمندان امريكايى مىاندازد كه با نسبىگرايى ارزشى، مطرح شده از جانب دانشمندان آلمانى مانند نيچه، (Nietszche) و فرويد، (Freud) موافقت كردهاند. بلوم، به خصوص از اين موضوع ناراحت است كه بى اعتنايى پيشرفتگرايى نسبتبه تفاوت ميان تعليم و تربيت آزاد و فنى به اين واقعيت منجر شد كه مشاهده مىشود يك فرد تحصيل كرده - هر چند متخصص كامپيوتر است - اما هيچ گونه معرفت اخلاقى، سياسى و مذهبى ندارد. (ص 59)
بلوم نسبىگرايى و باز بودن پيشرفتگرايى را مخالف اعتقاد بنيانگذاران به بينشهاى حقوق و اهداف عمومى مىداند. او از اين واقعيت متاسف است كه فلسفه و دين موضوعات الزامى در بسيارى از دانشگاهها نيستند، در حالى كه رشتههايى در فرهنگهاى غير غربى (كه او همه آنها را نژاد پرستانه مىپندارد) به طور فزايندهاى الزامى