دانلود مقاله درون گرايي و برون گرايي

دسته بندي : مقاله » مقالات فارسی مختلف
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 30 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏ 
‏کشاکش درون‏‌‏گرايي جهان‏‌‏ستيز
‏و برون‏‌‏گرايي جهان‏‌‏آميز در تاريخ ايران
‏ 
‏در احوال اجتماعي اقوام دو نگره‏‌‏ي برون‏‌‏گرايي و جهان‏‌‏آميزي از يک سو، و درون‏‌‏گراييِ خودبين و جهان‏‌‏ستيز از سوي ديگر، مي‏‌‏توانند درشکل و محتوايِ رفتار فردي و اجتماعي تعيين کننده باشند. بدينسان در تاريخ شکل‏‌‏گيري و رشد تمدن‏‌‏ها، با تقابل دو نيروي متضاد روبرو خواهيم بود: نيروهاي باز و آميزش‏‌‏جو در برابر نيروهاي بسته و خود‏‌‏گرا. بر پايه‏‌‏ي همين منطق در فلات ايران، مانند بسياري ديگر ازسرزمين‏‌‏هاي مهاجرپذير، از تشکيل اولين امپراطوري جهانشمولِ باستاني (هخامنشيان) تا ظهور حکومت‏‌‏هاي ايلخانان مغول و سپس شکل‏‌‏گيري سلسله‏‌‏ي خودگرايِ شيعيان صفوي، کشاکشِ اين دو نگره‏‌‏ي ذهني در نقش آفرينيِ فرهنگ ايرانيان از عوامل سرنوشت‏‌‏ساز بوده است.
‏***
‏خصلت جهان‏‌‏گرا و جهان‏‌‏جوي ايرانيان که ترکيبي بود از ريشه‏‌‏هاي کهن در عصر جهانگيري‏‌‏هاي باستان و ره‏‌‏آورد مهاجرت‏‌‏هاي قومي پس از سقوط دولت ساساني از قرن يکم تا پنجم خورشيدي، سرانجام در قرن دهم خورشيدي پس از نبرد معروف شاه اسماعيل و تاسيس سلسله‏‌‏ي صفوي، که از يک سوي شعله‏‌‏ي نوزايش سياسي ـ کشوري ايرانيان بود و از سوي ديگر خاکسترِ يک خاموشيِ فرهنگي ـ تمدني، در يک خواب تاريخي اندر غلطيد. چهره‏‌‏هايي چون ملاصدرا هم نتوانستند از اين خاکستر شعله‏‌‏اي برافروزانند. اين خاموشي و خواب فرهنگي که نتيجه‏‌‏ي خودگرايي ايرانيان در عصر صفوي بود سپس با بيشتر از يک سده خاموشي و بي‏‌‏لياقتي سياسي قاجارها تکميل شد و شرايط يک بحران کامل تمدني را در يک دو راهي تاريخي براي ايرانيان به وجود آورد: نوزايش تمدني در برابر از هم‏‌‏گسيختگي تمدني. ايران ذاتا و اصالتا يک سرزمين و تمدن مهاجرپذير است؛ زبان فارسي بهترين شاهد اين پديده‏‌‏ي تاريخي است. زبان فارسي، مانند انگليسي نزد مهاجران اروپايي در آمريکاي شمالي، گشوده‏‌‏ترين واقعيت فرهنگي از ميان رودان تا ورارود بوده و همچنان هست؛ شاهنامه
‏‌‏ي فردوسي و ديگر آثار ادب فارسي مانند ديوان سعدي‏‌‏، مثنوي‏‌‏هاي مولانا و نظامي گواهان تاريخي اين واقعيت‏‌‏اند که روح ايراني در طول چندين قرن از برخورد ميان انواع تمدن‏‌‏ها هم سوخت فرهنگي گرفته و هم انرژي مدني توليد کرده است. تمدن ايراني از خراسان بزرگ تا دجله و فرات و تا يونان و بندر اسکندريه، درِ گزينش را بر هيچ قوم و آييني نبست. از کوچه و بازار بلخ و مدارس نيشابور تا بازار و دربار خلافت در بغداد زبان فارسي جوهر فرهنگي گرفت و متون ادبي و علمي توليد کرد. (1) و واقعيت تاريخي اين است که هويت يا آنچه ما جوهره‏‌‏ي تمدني ايرانيان و نه پارسيان مي‏‌‏دانيم درطول دويست سال در قرن چهارم و پنجم خورشيدي محتواي بيدار و شکل زنده‏‌‏ي خود را ساخت. ايراني امروز بدون بنيادهاي فرهنگي که ميراث اين دو سده هستند نخواهد توانست به نوزايش توأمان خود (دولت ـ ملت) جايگاهي تمدني ببخشد. اين به معناي بازگشت به ريشه‏‌‏هاي کهن نيست بلکه مقصود از آن برخورد اومانيستي و عالمانه با اين ريشه‏‌‏هاي اشتراک روحاني است که روش‏‌‏هاي بحثي و ذوقِ گفتاري را نزد ايراني مدرن خواهد کرد و قابليت پذيرش علمي او را هرچه بيشتر گشوده و وسيع. به ويژه که از چهار قرن پيش به اين سوي تسلط سياسي بنيادهاي غيرعلمي در فرهنگ ايراني يک سد تمدني در برابر حرکت تاريخ در اين سرزمين ايجاد کرده است.
‏تشيع سياسي صفوي مانند تسلط زرتشتيان اواخر عصر ساساني گشودگي فرهنگي را يگان يگان محدود کرد و اعضاي روح ايراني را هر چه بيشتر نسبت به يکديگر منزوي ساخت. در نتيجه از يک سوي تحقق بالنده‏‌‏ي آن چيزي که به زبان هگلي روح قومي خوانده مي‏‌‏شود به تاخير افتاد، ضمن آن که از سوي ديگر، احساس ضرورت چنين تحققي در همان اعضاي از هم منزوي به صورت آرمان بيدار ماند.
‏با ورود حکمت علمي ـ تجربي از غرب و آشنايي و آميزش رواني دستاوردهاي آن با ميراث عقل‏‌‏گرايان و حکيمان ايراني پس از اقدامات اميرکبير و سپس کوشش‏‌‏هاي بنيادين نسل اول و دوم روشنفکران مشروطه اندک اندک، شرايطي فراهم شد که آن روح خودگراي جهان‏‌‏ستيز برخاسته از تشيع صفوي تا حدودي پس زده شود. خودگرايان درباري و مذهبي با وجود نفوذ فرهنگي

 
دسته بندی: مقاله » مقالات فارسی مختلف

تعداد مشاهده: 3870 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: .zip

تعداد صفحات: 30

حجم فایل:120 کیلوبایت

 قیمت: 14,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل