دانلود مقاله ماترياليسم

دسته بندي : مقاله » مقالات فارسی مختلف
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 31 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏1
‏ماترياليسم
‏ ‏موضوع بحث ، علل گرايش به ‏ماديگری ( ماترياليسم ) است . اول بايد ‏ماديگری ( ماترياليسم ) را كه موضوع بحث ‏امروز ماست ، از نظر اصطلاح‏ ‏متداول فعلی تعريف كنيم و حدود آن را بيان نماييم ‏، سپس وارد بحث شويم‏ .‏ ‏واژه ماترياليسم استعمالات مختلفی دارد كه همه آنها - ‏اكنون كه درباره‏ ‏علل گرايش به ماترياليسم بحث می‏كنيم - نمی تواند موضوع بحث ‏ما باشد . ‏مثلا گاهی ماترياليسم می‏گويند و مراد مكتب اصالت ماده است ، اما به ‏اين‏ ‏معنی كه ماده يك امر اصيل و يك امر واقعی در جهان هستی است ، نه يك‏ ‏امر فرضی و ذهنی و نمايشی و ساخته ذهن ، در مقابل ايده‏آليسم كه منكر ‏واقعيت‏ ‏ماده است و آن را مخلوق ذهن بشر می‏داند . اگر ماترياليسم را به اين معنی‏ ‏بگيريم بايد همه الهيون را - چه مسلمان و چه غير مسلمان - ماترياليست‏ ‏بخوانيم ، زيرا اينها همه ماده را كه واقعيتی است در بستر زمان و مكان ، ‏و ‏حقيقتی است متغير و متحول و متكامل و محسوس و ملموس ، امری عينی و ‏ماورای ذهنی ‏و ذی اثر می‏دانند . مادی بودن و ماترياليست بودن به اين‏ ‏معنی با مسأله خدا و ‏توحيد منافاتی ندارد ، بلكه عالم ماده و طبيعت به‏
‏عنوان يك واحد " كار " و يك ‏واحد " مصنوع " ، بهترين وسيله برای‏
‏شناسايی خداوند است . اراده حكيمانه ‏خداوند در جريان همين تحولات مادی‏
‏كشف می‏شود . قرآن كريم پديده‏های مادی را ‏به عنوان آيات الهی ياد می كند . ‏و گاهی اين كلمه استعمال می‏شود و مراد از ‏آن انكار موجود ماورای ماده‏
‏است ، يعنی مكتب انحصار ، مكتبی كه هستی و نظام ‏وجود را در انحصار ماده‏ ‏می‏داند و هستی را در چهارچوب آنچه در تغير و تبدل است ‏و در بستر زمان و ‏مكان واقع است محدود و محصور می‏كند و آنچه را كه از چهار ‏ديواری تغير و ‏تبدل و احساس و لمس بشر بيرون است ، منكر است و معدوم و نيست‏ ‏می‏پندارد‏ . ‏اكنون بحث ما پيرامون علل گرايش به اين مكتب يعنی مكتب انحصاراست‏ ‏كه چطور شد گروهی از بشر طرفدار انحصار گشتند و به مكتب نفی گراييدند و ‏در صدد انكار خدا برآمده ، بيرون از جهان ماده را نيست پنداشتند .
‏2
‏آيا انسان بالفطره الهی است يا مادی ؟
‏ ‏ ‏طرح ‏اين بحث به اين كيفيت كه علل گرايشهای مادی ‏چيست ، طبعا‏ ‏نمودار اين است كه ما مدعی هستيم انسان بالطبع نمی بايست‏ ‏گرايش ‏مادی پيدا كند ، ماديگری يك جريان مخالف طبيعت و فطرت انسان‏ ‏است و چون برخلاف ‏اصل‏ ‏است ، بايد به جستجوی علت آن پرداخت و از سببی‏ ‏كه آن را برخلاف اصل و ‏قاعده به وجود آورده كاوش نمود . و به عبارت‏ ‏ساده‏تر ، اعتقاد به خدا حكم ‏سلامت را دارد و گرايش مادی حكم بيماری را . ‏هيچ گاه از سر سلامت نبايد پرسيد ، ‏زيرا سلامت بر طبق مسير و جريان طبيعی‏ ‏نظام خلقت است ، اما اگر ديديم فردی يا ‏جمعيتی بيمارند ، آنجا بايد ‏پرسيد : چرا اين افراد بيمار شدند ؟ چه موجباتی سبب ‏بيماری آنها‏ شده است ؟ .
‏ ‏اين نظر ما درست بر خلاف آن است كه در كتب " تاريخ ‏اديان " معمولا ‏اظهار نظر می‏كنند . نويسندگان آن كتب غالبا به دنبال اين ‏می‏گردند كه چرا ‏بشر گرايش دينی پيدا كرد ؟ از نظر ما گرايش دينی نيازی به پرسش ‏ندارد . ‏آن ، كشش‏ ‏فطرت است ، بلكه بايد كاوش كرد كه چرا بشر گرايش به بی‏ ‏دينی پيدا كرد ؟ فعلا‏ ‏نمی‏خواهيم اين بحث را دنبال كنيم كه آيا دينی بودن‏ ‏يك امر طبيعی است و بی دينی‏ ‏امری غير طبيعی و يا برعكس است ؟ زيرا از ‏نظر ‏موضوع بحث اصلی ، ضرورتی نمی‏بينيم . .
‏ ‏البته اين مطلب را بايد توجه داشت كه ‏مقصود اين نيست كه چون گرايش‏ ‏توحيدی يك گرايش فطری و طبيعی است ، آنگاه كه در ‏سطح تعقلات علمی و ‏فلسفی طرح می‏شود هيچ گونه سؤالی به وجود نمی آورد . خير ، ‏مقصود اين‏ ‏نيست . اين مسأله مانند هر مسأله ديگر هر چند مورد تأييد يك غريزه ‏فطری‏ ‏باشد ، آنگاه كه در سطح تعقل طرح می‏شود ، طبعا سؤالات و اشكالات و شكوك‏ ‏و شبهاتی برای‏ ‏مبتدی به وجود می‏آورد و راه حلهای لذت بخشی هم در همان سطح دارد

 
دسته بندی: مقاله » مقالات فارسی مختلف

تعداد مشاهده: 2786 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: .zip

تعداد صفحات: 31

حجم فایل:46 کیلوبایت

 قیمت: 14,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل