دانلود مقاله مراتب توحيد 27 ص
دسته بندي :
مقاله »
مقالات فارسی مختلف
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 27 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
1
مراتب توحيد
از منظر قرآن، توحيد و شرك در زندگي انسان نقش اول را برعهده دارد، زيرا اعمال و رفتار انسان، جلوه عقيده و انديشه اوست. اگر انديشه او توحيدي گردد، اعمال او نيز صيغه توحيدي به خود ميگيرد و اگر شرك در انديشه و قلب او راه يابد، در اعمال او نيز متجلي ميشود. مراتب توحيد عبارتند از:
توحيد در ذات؛
توحيد در صفات؛
توحيد در خالقيت؛
توحيد در ربوبيت؛
توحيد در حاكميت؛
توحيد در اطاعت؛
توحيد در تقنين و تشريع؛
توحيد در عبادت و پرستش.
توحيد در ذات (ذاتي)
مقصود از توحيد ذاتي، اين است كه خدا يگانه و بيهمتا و بيمانند است. به عبارت روشنتر، ذات خدا به گونهاي است كه تعدد و كثرت برنميدارد و نميتوان در عالم خارج و ذهن، براي او فرد ديگر تصور نمود.
توحيد ذاتي در قرآن و روايات
قرآن و روايات به روشني بر يگانگي و بيهمتايي خدا و تعددناپذيري ذات مقدس او دلالت دارد. از جمله آيان قرآن كريم در اين باره عبارتند از:
yÎgx© ª!$# ¼çm¯Rr& Iw tm»s9Î) wÎ) uqèd èps3Í´¯»n=yJø9$#ur (#qä9'ré&ur ÉOù=Ïèø9$# $JJͬ!$s% ÅÝó¡É)ø9$$Î/
2
4 Iw tm»s9Î) wÎ) uqèd âÍyêø9$# ÞOÅ6yÛø9$#
خدا گواهي ميدهد كه معبودي جز او نيست و فرشتگان و صاحبان دانش گواهي ميدهند در حالي كه [خداوند در تمام عالم] به عدالت قيام دارد، معبودي جز او نيست كه هم توانا و هم حكيم است.
در اين آيه خداوند، فرشتگاه و عالمان به روشني بر توحيد شهادت ميدهند. در آيهاي ديگر آمده است:
}§øs9 ¾ÏmÎ=÷WÏJx. Öäïx« ( uqèdur ßìÏJ¡¡9$# çÅÁt7ø9$#
چيزي مانند او نيست و او شنوا و بيناست.
ö@è% uqèd ª!$# îymr& ÇÊÈ ª!$# ßyJ¢Á9$# ÇËÈ öNs9 ô$Î#t öNs9ur ôs9qã ÇÌÈ öNs9ur `ä3t ¼ã&©! #·qàÿà2 7ymr& ÇÍÈ
بگو، خدا، يكتا و يگانه است، خداي صمد، نه كس را زاده، نه زاييده از كس و براي او هيچگاه شبيه و مانند نبوده است.
اميرالمومنين علي(ع) در اين باره ميفرمايد:
هو واحد ليس له في الاشياء شبه
او يكي است و برايش در ميان موجودات، مانندي نيست.
و انه عز و جل احدي المعني لا ينقسم في وجود و لا وهم و لا عقل
او احدي المعني است، براي او نه در خارج و نه در وهم و نه در عقل، جزء متصور نيست.
از اين آيات و روايبات به خوبي برميآيد كه خدا يگانه و بيهمتاست و نيز ذات او بسيط است و داراي جزء نيست.
دليل عقلي بر توحيد ذاتي