دانلود مقاله هدف از عدالت اجتماعي 32 ص

دسته بندي : مقاله » مقالات فارسی مختلف
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 34 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏عدالت اجتماعي
‏هدف از عدالت اجتماعي:‏
‏ه‏ـــــــــ‏دف مااز ب‏ـــــ‏حث عدا‏ــ‏ــ‏لت اجت‏ـ‏ـــ‏ـــ‏ماع‏ـ‏ي بي‏ـــ‏ان آي‏ـ‏ات و روايات‏ــ‏ي است كه قران كري‏ـــ‏م و
‏پيشوايان معصوم در آن ها به حفظ حقوق‏،‏ ‏و مس‏ــ‏ـــــ‏ـ‏اوي بودن تمام مردم در برابر قانون‏،‏ ونفي تبعيض و استثمار و ظلم فرمان داد‏ه اند.‏ ‏ ‏
‏اس‏ـــ‏لام مكتب عدل و اعتدال است‏،‏ راه مستقيم است‏،‏ وامت اسلامي امت ميانه وسط اس‏ـــــــ‏ت‏،‏ نظام آن عادلانه است ‏،‏توضيح آن كه اگر شك دارد شمش‏ـ‏ير هم دارد اگر برنامه براي سلامتي بدن ميدهد توجه به رش‏ـــــ‏د معنوي و روح ما هم دارد‏،‏ ‏اگر ن‏ـــــ‏ماز دارد زكوة هم دارد‏،‏ اگر تولي و دوستي اولياء خدا دارد ت‏ـــ‏بري و دوري از دشمنان هم دارد‏،‏ اگر از علم طرفداري ميكند از ع‏ــــــ‏مل هم پشتيباني مي نمايد‏،‏ اگر ايم‏ــ‏ان را مط‏ــــ‏رح ميكند عمل صالح را هم در كنار آن لازم مي داند‏،‏ اگر فرمان به توكل به خدا ميدهد دس‏ــ‏تور فعاليت و تلاش هم ‏ميدهد ‏،‏اگر مالكيت را محترم ميشمرد قانون منع ضرر و عدم سوء استفاده از مال‏ــ‏ك‏ــ‏يت را هم مطرح ميكند‏،‏ اگر دستور عفو ميدهد در اجراء حدود فرمان به قاطعيت و اينكه رحم در شما اثر نكند را نيز دارد.‏ ‏ ‏
‏‍‌‏خ‏ـــ‏دمت امام مي گويند فلاني نمازه‏اي با توجهي مي خواند ميپرسد ‏‌‌«‏كيف عقله‏»‏ ط‏ــ‏رز تفكر او چگونه اس‏ــ‏ت؟ يعني اگر در عبادت فردي كمالي دارد بايد در نحوه تعقل و تف‏ــــ‏كر او هم دقت نمود.‏ ‏ ‏
‏رابطه عدالت اجتماعي با جهان بيني الهي:‏ ‏ ‏ ‏
‏ي‏ـ‏ــ‏ـ‏ك سري شعارهاي دهن پرك‏ــ‏ن در جامعه است كه تا از ريشه اي اصيل مايه نگيرد از مرز شع‏ـ‏ــــ‏ــ‏ار خ‏ــــ‏ارج نميشود كلمه عدالت اجتماعي نيز از همان‏ شعارهايي است كه تمام رژيم ها از آن دم مي زنند و خ‏ــ‏ود را طرفدار آن مي دانند ولي عملاً در هيچ رژيمي شما اثر چشمگيري از آن مشاهده نميكن‏ــ‏د و اين به خ‏ــ‏اطر آن است كه اين شع‏ــ‏ار به ريش‏ــ‏ه اي متصل نيست.‏ ‏ ‏
‏در اس‏ـــــ‏ــ‏لام مس‏ــ‏ــ‏ـ‏اوات و ب‏ـ‏ــ‏ـ‏راب‏ـ‏ــ‏ـ‏ري از ريش‏ـــ‏ه ه‏ــ‏اي‏ عم‏ــ‏يق‏ــ‏ي سرچ‏ــ‏شم‏ـــ‏ه ميگ‏ــ‏ـــ‏يرد از قبي‏ـ‏ـ‏ل‏ اين‏ــ‏كه:‏ ‏ ‏
‏1ـ تمام عالم هستي زير نظر خداي حكيم است و هرج و مرج نيست تا من هم كه جزئ‏ـــــــــــ‏ي از اي‏ــ‏ن عالم هستم به دلخواه خود هر كاري را انجام دهم و فقط خودم مطرح باشم.‏
‏2ـ ت‏ــ‏مام رفتار و كردار حتي افكارها زير نظر است و خداي ما در كم‏ــــــ‏ين است و همه بايد در دادگاه عدل او محاكمه شويم.‏ ‏ ‏
‏3ـ همه ما از خ‏ــــ‏اك هستيم و عاقبت همه به سوي خاك بر ميگرديم و ميان ذرات خاك فرقي نيست‏ تا ميان من و ديگري فرقي باشد.‏ ‏ ‏ ‏
‏صفحه4،5،6‏كتاب عدال‏ت اجتماعي
‏4ـ‏ تمام مردم بندگان خدا‏هستند‏و‏دوستي آن ها مورد رضاي خداست و بهترين مردم خيرخواه تري‏ است.
‏5ـ‏ ‏تمام ‏(1)
‏5ـ تمام ‏هستي از مرزو قانون به حقي كه آفريدگار براي آن ها مقرر داشته اس‏ــــــــ‏ت تجاوز نمي كند.
‏6ـ پدر و مادر همه ما يكي است.‏
‏اي‏ــــ‏ن تفسير و تلقي از جهان و انسان كه همان جهان بيني اله‏ـــ‏ي است مساعدترين زمينه براي ‏پذيرش عدالت است و محيط ورفيق و هوسهاست كه اين زمينه را از بين ميبرد.‏
‏عدالت خواهي فطري است‏ : ‏ ‏ ‏
‏قرآن مي فرمايد كه ما آشنايي با خوبيها و بديه‏ــــ‏ا را بطور فطري در انسان قرار داده اي‏ـــ‏ـــ‏ـــ‏م.‏«‏ فالِهمها فجورها و تقويها‏»‹‏1‏›‏.‏كودكي را در نظر بگيريد كه سيبي به شما مي سپارد و مي رود آبي مي خورد‏ و بر مي گردد و همين كه مي بيند شما كمي از سيب را خورده ايد ناراحت مي شود با نگاه مخص‏ــ‏وص مي خواهد چنين بگويد كه من شما را امين مي دانستم و سيب اما‏ـــــ‏نت بود و چرا به امانت خي‏ـ‏ـــــــ‏ـــ‏انت ك‏ــ‏رديد! اين معنا در ذهن كودك هست خواه به زبان آورد يا نياورد.‏ ‏
‏ملاحظه م‏ـــــ‏ي فرماييد كه بدي خيانت مسئله اي است كه نياز به معلم و مربي ندارد انسان از احس‏ــ‏اس و فطرتي كه دارد آنرا بد مي داند.عدالت هم از چيزهايي كه انسان فطرتاً آن را دوست دارد و دلي‏ــ‏ــ‏ــ‏ل آن اي‏ــ‏ن اس‏ـ‏ت كه حتي ستمگران براي ظلم خود دست به توجيه مي زنند و سعي ميكنند كار خود را عادلانه ج‏ـــــــ‏لوه دهند.گاهي چند نفر با شركت ‏يكديگر امكاناتي فراهم مي كنند و دست به ي‏ــــ‏ك دزدي مي زنند،ولي بعد از آنكه اموال سرقت شده را به مكان ديگري انتقال مي دهند و زمان تقسيم مي رسد به‏ــــ‏م م‏ــ‏ـــ‏ــ‏ي گويند بيائيد اموال را عادلانه تقسيم كنيم اين سخن گاهي ناخودآگاه گفته مي شود و اگر هم به زبان نياورند قلبأ تقسيم عادلانه را دوست دارند.اگر يكي از شركاء بخواهد س‏ـــــــــ‏هم زيادتري ب‏ــ‏ردارد ناراحت مي شوند.‏ ‏ ‏ ‏
‏همي‏ــ‏شه چن‏ـ‏ين بوده كه اگر كسي براي تحقق بخشيدن به عدالت اجتماعي و يا براي دفاع از جان و مال و مك‏ـــــــ‏تب و ك‏ــ‏شور خود كشته شود ويا جلو ستمگران ايستادگي كند،مورد تحسين جهانيان است.‏واين ني‏ـــ‏ست‏ مگر بخاطر اينكه حمايت از عدل و مبارزه با ظلم خواسته عقلي و طبيعي و فطري هر انساني است قانون عادلانه تنها در سايه مكتب انبياء است.‏ ‏
‏ش‏ــ‏ايد كمتر جامعه اي باشد كه از حق وقانون و عدالت سخن نگويد،و ك‏ـــــ‏متر دستگاه اداره كننده اي است كه خود را حامي حقوق و مصالح جامعه نداند ما به بررسي مي نشينيم و سئوالاتي را ط‏ــ‏ـــ‏ـــ‏رح مي كنيم،از جمله:‏ ‏
‏1ـ كدام قانون مي تواند صد در صد عادلانه‏ و از استبداد فردي يا گروهي بر كنار باشد؟‏


‏1.سوره شمس
‏كتاب‏ عدالت اجتماعي ‏ ‏ ‏7،8،9 ‏ ‏ ‏صفحه
‏(2)
‏2ـ كدام قانون گذار است كه هوي وهوس هاي شخصي او در قانونش اثر نگذاشته باشد؟‏
‏3ـ طبق كدام معيار قوانين عادلانه اي مقرر مي كنند؟‏
‏4ـ از كدام موضع اجتماعي سخن مي گويند وحافظ مصالح كدام‏ طبقه و گروه هستند؟‏

 
دسته بندی: مقاله » مقالات فارسی مختلف

تعداد مشاهده: 3425 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: .zip

تعداد صفحات: 34

حجم فایل:59 کیلوبایت

 قیمت: 14,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل