بررسي متغيرهاي كلان اقتصادي اثرگذاربركسري بودجه دولت
دسته بندي :
انسانی »
اقتصاد
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 4 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
عنوان طرح: بررسي متغيرهاي كلان اقتصادي اثرگذاربركسري بودجه دولت
مقدمه :
در ادوار مختلف تاريخ وظايف دولت و نقش آن در فعاليتهاي اقتصادي يكسان نبوده و حدود وظايف دولت با توجه به تحولاتي كه در زندگي اقتصادي و اجتماعي جوامع روي داده است تغيير كرد . و همچنين فلسلفه اجتماعي و سياسي كه در هر جامعه حاكم است نوع و حدود وظايف دولتها را تعيين مي كند . ايران توليد كننده نفت است و عمده نفت توسط دولت دريافت مي شود و نقش دولت در اقتصاد تا حدودي پررنگ مي باشددر نتيجه بررسي و تحقيق در مورد بودجه دولت از اهميت بسياري برخوردار است . در اين تحقيق عوامل موثربركسري بودجه دولت طي سالهاي 77- 1345 مورد بررسي قرار مي گيرد كه اين عمل مي تواند كمك موثري به برنامه ريزاني و بودجه بندي در سطح كلان كشور نمايد .
فرضيات تحقيق عبارتنداز:1- مالياتها،درآمدهاي نفتي،تورم وجمعيت مهمترين عوامل موثر بركسري بودجه دولت هستند2- سهم متغيرهاي معرفي شده در تغييرات كسري بودجه زياد وقابل توجه است3-شوكهايي كه از طرف متغيرهاي معرفي شده بركسري بودجه وارد مي شود با دوام هستند .
ادبيات موضوع :
پس از جنگ جهاني اول و به دنبال آن بحران بزرگ اقتصادي و در سالهاي 32- 1929 كه ركود و بيكاري بر اقتصاد جهان حكمفرما گرديده بود دولتها به اين فكر افتادند از چه طريقي رونق را به اقتصاد برگردانند و زمينه هاي لازم رشد و توسعه اقتصادي را فراهم نمايد به پيشنهاد و سياستمداران و اقتصاد دانان از جمله كينز ، دولتها شروع به مداخله جدي در اقتصاد كشورشان نمودند و با دستيابي به نتايج مثبت حوزه مداخلات خود را گسترش دارند و از طرف ديگر به علت نابرابري درآمدهاي دولت در براير مخارجش بخصوص در كشورهاي در حال توسعه به كسري بودجه روي آوردند و از اين جهت كسري بودجه يكي از مفاهيم اساسي در اقتصاد است از جمله تحقيقات انجام شده در خارج از كشور مطالعات شم بت مي باشد كه در سال 1991 عوامل موثر در افزايش هزينه هاي دولتي را مورد بررسي قرار داد ونتيجه گرفت كه نه تنها متغيرهاي اقتصادي ، اجتماعي بلكه عوامل سياسي نيز در افزايش هزينه هاي دولتي موثر است و از جمله مطالعات انجام شده در ايران
به مطالعات دكتر مهدي تقوي و عليرضا صنيع دانش اشاره داشت كه در مقاله اي به بررسي دلايل نوسان حجم فعاليتهاي دولت در اقتصاد ايران در فاصله زماني70-1350پرداخته اند نتيجه اصلي مقاله اين است كه نوسانات درآمدهاي نفتي ، بودجه عمومي دولت را بيشتر تحت تاثير قرار مي دهد و با آگاهي براين موضوع چون درآمد نفت متغير نيست كه كاملا" در اختيار دولت باشد و از حيطه كنترل دولت خارج است بنابراين دولت براي كاهش بار مالي خود بايد از حجم فعاليتهاي خود بكاهد .
بررسي مدل تجربي
1- معرفي متغيرها :
در اين تحقيق سالهاي 78 – 1345 مورد مطالعه قرار گرفته و متغيرهاي موثر در مدل عبارتند از :
BD=كسري بودجه،TAX= : درآمدهاي مالياتي ، OIL= : درآمد نفتي ،INF= : تورم و=POP : جمعيت كه بصورت لگاريتم مد نظر گرفته شده اند .
2- آزمون ديكي فولر :
براساس آزمون ريشه واحد ديكي فولرگسترش يافته تمام متغيرها انباشته از درجه يك هستند بجز جمعيت كه انباشته از درجه دو است و لذا از مدل حذف مي شود . و براساس آزمون عليت گرنجر هر سه متغير لگاريتم درآمدهاي مالياتي ، و درآمدهاي نفتي و تورم عليت گرنجر لگاريتم كسري بودجه دولت هستند ،
شوكها و تجزيه واريانش خطاي پيش بيني :
الف : اثر شوكها با استفاده از توابع عكس العمل آني :
1- اگر شوك مثبتي از ناحيه لگاريتم كسري بودجه وارد شود باعث مي شود كه لگاريتم كسري بودجه در ابتدا افزايش يابد ولي ميزان اين افزايش به مرور زمان بعد از 5 دوره كاملا" از بين رفته و مستهلك مي شود از دوره پنجم به بعد اثر اين شوك به مقدار خيلي ناچيز و منفي شده بطوريكه تا پايان دوره مورد نظر روند ثابت خود را حفظ خواهد كرد.
2- اگر شوك مثبتي ناحيه لگاريتم درآمدهاي نفتي ، بر لگاريتم كسري بودجه وارد شود اين شوك در ابتدا بصورت منفي ظاهر شده و طي دوره باعث كاهش آن مي شود وبعد از آن ميزان كاهش كسري بودجه كم شده ولي باز هم اثر آن منفي است و نهايتا" از دوره پنجم به بعد اثر اين شوك مثبت و بسيار ناچيز شده بطوريكه تا آخر دوره روند ثابت خود را حفظ خواهد كرد .
3- اگر شوكي از ناحيه لگاريتم درآمدهاي مالياتي بر لگاريتم كسري بودجه وارد شود ، اين شوك نيز در ابتدا باعث كاهش كسري بودجه به مقدار ناچيز شده و از دوره دوم به بعد اين شوك روند افزايشي را طي خواهد كرد بطوريكه در دوره سوم تقريبا" اثر اين شوك به صفر رسيده و از ايــن دوره بـه بعد اثــر ايــن شوك مثبت شده ولي در سطح ثابتي باقي خواهد ماند .
4- اگر شوكي از ناحيه تورم بر لگاريتم كسري بودجه وارد شود اين شوك در دوره اول تقريبا" اثري بركسري بودجه نمي گذارد ولي از دوره دوم به بعد اين شوك باعث جهش مثبت برلگاريتم كسري بودجه طي چهار دوره شده و تقريبا" از دوره ششم به بعد شدت آن كاهش يافته ، بطوريكه باز هم روند مثبت و ثابت خود را حفظ كرده است نهايتا" چنانچه ديده مي شود در بين شوكهاي وارد شده از جانب متغيرها بر كسري بودجه در كوتاه مدت ، شوكي كه از طرف درآمدهاي نفتي وتورم وارد شده بيشترين اثر را بر كسري بودجه مي گذارد .( از ميان شوكهاي وارد شده از جانب متغيرها بركسري بودجه در كوتاه مدت مي توان گفت كه شوكي كه از طرف درآمدهاي نفتي و تورم وارد شده بيشترين اثر را بر كسري بودجه مي گذارند در بلند مدت اثر هر شوك تقريبا" به صفر نزديك مي شود
ب : تجزيه واريانس :
تجزيه واريانس نشان مي دهد كه در كوتاه مدت بيشترين درصد تغييرات لگاريتم كسري بودجه به لگاريتم كسري بـودجــه و سپس به لگاريتم درآمـدهــاي نفتي نسبت داده مي شود كه در بلندمدت و ............. ) نتايج حاصل از تجزيه واريانس نشان مي دهد كه درآمدهاي نفتي در كوتاه مدت بيشترين اثر را بر كسري بودجه دولت مي گذارد ولي در بلند مدت درآمدهاي مالياتي بعنوان مهمترين عامل موثر بركسري بودجه در نظر گرفته مي شود .
نتيجه گيري :