تحقیق بررسي جرم قاچاق كالا و ارز از ديدگاه فقه اسلامي و حقوق ايران
دسته بندي :
دانش آموزی و دانشجویی »
دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 64 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
1
دانشگاه پیام نور واحد پردیس
موضوع تحقيق:
بررسي جرم قاچاق كالا و ارز از ديدگاه فقه اسلامي و حقوق ايران
فهرست مطالب
مقدمه
فصل اول: عوامل مؤثر بر تقاضاي كالاهاي قاچاق
فصل دوم: عوامل مؤثر بر عرضه و توزيع كالاهاي قاچاق
فصل سوم: سياستهاي دولت و دستگاههاي متولي مبارزه با قاچاق
فصل چهارم: ساير عوامل مؤثر بر قاچاق كالاها
فصل پنجم: راههاي مبارزه با قاچاق
نتيجهگيري
مقدمه:
2
يكي از مهمترين منابع درآمدي دولتها در حال حاضر درآمدهاي گمركي است كه با نظارت و اعمال قانون بر ورود و خروج كالا از كشور تحقق مييابد. در كشور ما درآمدهاي گمركي سومين درآمد دولت بعد از ماليات و نفت است. و مهمترين اثر جرم قاچاق نيز محروم كردن دولت از اين منابع درآمدي است. البته اثرات مخرب قاچاق به اين مورد محدود نميشود. از بين بردن فضاي اقتصادي كشور براي فعاليت اقتصادي سالم و خارج شدن جريان ورود و خروج كالا از نظارت دولت نيز ار تبعات قاچاق محسوب ميشو. در ساليان اخير افزايش حجم قاچاق كالا و ارز به كشور باعث توجه خاص مقامات عالي نظام به اين معضل شده است.
قاچاق در حقيقت جرم فرار از پرداخت حقوق و عوارض گمركي است. بنابراين جرم قاچاق كالا و ارز، از حيث حقوقي، ريشه در قانون امور گمركي، قانون مقررات صادرات و واردات و مقررات مبادلات مرزي دارد.
ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز با توجه به وظيفه سياستگذاري، برنامهريزي، هماهنگي و نظارت در حوزه امور اجرايي مبارزه با قاچاق بر آن شده است كه مجموعه مدوني از قوانين و مقرراتي را در اين ارتباط منتشر سازد كه در انتهاي اين نوشته تحت عنوان ضمائم آورده ميشود.
فصل اول: عوامل مؤثر بر تقاضاي كالاهاي قاچاق
تقاضا:
كشش تقاضا براي كالاهاي مختلف متفاوت ميباشد؛ اما به هر حال تحت تأثير عوامل گوناگون، از جمله نياز مصرفكنندگان، درآمد آنها و . . . اين كشش وجود دارد، تا زماني كه كشش تقاضا براي كالايي وجود داشته باشد، مصرفكنندگان درصدد ابتياع آن بر ميآيند و بنا به ميزان كشش تقاضا، قيمت كالا، تحت تأثير قرار ميگيرد. تقاضا براي كالاهاي قاچاق در بازار داخلي و بازارهاي خارجي همواره وجود دارد و همين امر موجب ميشود كه عرضه كالا به طريق غيرقانوني، در بازارها صورت بگيرد. بررسي كارشناسان در مورد علل اشتياق به استفاده از كالاهاي قاچاق، نشان مي
4
دهد كه تقاضا براي اين كالاها تحت تأثير عوامل گوناگون به شرح بندهاي بعد، وجود دارد: . نقل از مجله بررسيهاي بازرگاني، ص 11، شماره 135.
زيبايي و نوآوري در طرح و رنگ توليدات: . نقل از بررسيهاي بازرگاني، ص 12، شماره 135.
هر اندازه كه طراحي و رنگآميزي كالا بيشتر جلب توجه نمايد، تقاضا براي آن تحت تأثير قرار ميگيرد به همين جهت است كه شركتهاي بزرگ چند مليتي در عصر توليدات انبوه كالاها، همواره به نوآوري و ابتكار در طراحي صنعتي توجه دارند براي مثال لوازم خانگي را با توجه به الگوي مسكن، در اندازههاي مختلف ميسازند و عرضه ميكنند يا به تغيير مستمر شكل ظاهري كالاها، حتي بدون تغييرات مؤثر در كيفيت و نحوه ساخت كالا اقدام ميكنند و حتي كيفيت كالا را براي كاهش هزينه، تنزل ميدهند كه اين امر از جمله در مورد اتومبيلها صادق است در اين نوآوريها به رنگ كالا هم اهميت زيادي داده ميشود اين امر، در كشور ما در توليد كفش و پوشاك صادق است. يا اخيراً در بستهبندي كالاهاي مصرفي، خصوصاً لبنيات و چاي پيشرفت خوبي داشته است، هر چند اين پيشرفت بيشتر براي بازار داخلي و مصرف داخل كشور است گر چه مقاديري از پوشاك، كفش و لبنيات توليد داخل به خارج از كشور نيز صادر ميشود و اين بهبود كيفيت بستهبندي اشتياق به كالاي خارجي را كاهش ميدهد.
كيفيت كالا: . نقل از مجله بررسيهاي بازرگاني، ص 11، شماره 135.
آنچه در ذهن عامه، از پيش از انقلاب تاكنون جاي گرفته اين است كه كالاي خارجي بهتر از كالاي داخلي است و يا كالاي خارجي با وجود گران بودن از دوام و استحكام بيشتري برخوردار است و يا كالاي خارجي با وجود گران بودن از دوام و استحكام بيشتري برخوردار است يا به اصطلاح اين جنس هر چه باشد ايراني است. به هر حال توجه به كيفيت كالاي توليد داخلي ميتواند در كاهش تقاضاي كالاي خارجي مؤثر باشد و در اين زمينه دقت در رعايت استانداردهاي بينالمللي در توليد كالا، ميتواند در پيشرفت كيفيت كالا و جذب مشتري مؤثر باشد. كالاهاي خارجي و لو اينكه فاقد خدمات پس از فروش باشند، چه بسا مصرف كننده حاضر باشد براي جنس مرغوبتر خارجي، قيمت بيشتري از قيمت كالاهاي داخلي بپردازد بنابراين، كيفيت در امر تقاضا، داراي جايگاه ويژه
4
اي است.
در كشور ما محصولات صنعتي داراي كيفيت رقابتي با كشورهاي پيشرفته صنعتي نيستند و محصولات صنايع، اكثراً براي رفع نياز داخلي و كشورهاي همسايه توليد ميشوند و داراي كيفيت و استحكام و دوام لازم و قابل رقابت با محصولات خارجي نميباشند؛ واردات كالاي قاچاق محصولات صنعتي جاذبه خاصي براي خريداران دارد و لذا تقاضا و خريدار زياد است.
تبليغ: . نقل از مجله بررسيهاي بازرگاني، ص 11، شماره 135.
گسترش ارتباطات راه دور – وجود ماهوارههاي تلويزيوني، دسترسي سريع به اطلاعات مربوطه به عرضه كالاهاي جديد و نيز كيفيت آنها و . . . سبب شده است كه مصرفكنندگان به ويژه قشر نوجوان و جوان، هر روز با كالاهاي نو و خوشظاهري آشنا شوند، به ويژه آنكه رسانهها و دستگاههاي تبليغاتي، در انجام امور تبليغاتي خود به انواع ابزار، تصاوير، رنگها و . . . توجه دارند، تا بتوانند بيشتر و بهتر در مصرفكنندگان تأثير بگذارند و تقاضا براي كالاهاي مصرفي را زياد كنند، از جمله روزنامهها و مجلات با عكسها و تصاوير رنگارنگ، براي كالاهاي خارجي را كه نمايندگي در ايران دارند و تبليغات محصولات خود را به آنها ميدهند ايجاد تقاضاهاي جديد يا تقاضاي بيشتر در مردم مينمايند و نمايندگيهاي خارجي با تبليغات گسترده در راديو و تلويزيون، پوسترهاي خياباني روي ديوارها و تابلوها و اتوبوسها و روزنامهها خصوصاً مجلات مردم را وسوسه ميكنند كه حتي با اقساط درازمدت، كالاهاي خارجي و لوكس خريداري نمايند. براي انتشار اينگونه تبليغات، در انواع وسايلي كه به طور مستمر استفاده ميشود مثل تقويم، دفتر سررسيد، فندك، كيف، كفش، لباس، كلاه، ساك، چمدان، كيسههاي پلاستيكي منقوش به تبليغات كالاهاي خارجي نقش ميگردد يكي از محلهاي درآمد شهرداريها، مجلات، روزنامهها و راديو و تلويزيون هزينههاي تبليغاتي است كه دريافت ميكنند و رسانههاي مزبور به ممنوع بودن خريد و فروش كالاي لوكس و غيرقانوني بودن آن توجهي ندارند و قانوني در اين مورد وجود ندارد تا جلوي آن گرفته شود و رسانه