تحقیق استفاده از تقريب پوتيه براي تخمين راكتانس پراكندگي ژنراتورها 20 ص
دسته بندي :
دانش آموزی و دانشجویی »
دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 26 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
2
استفاده از تقريب پوتيه براي تخمين راكتانس پراكندگي ژنراتورها
واژههاي كليدي: راكتانس پراكندگي – راكتانس پوتيه- منحني مدار باز- منحني ضريب قدرت صفر
راكتانس پراكندگي آرميچر در ژنراتورهاي سنكرون نماينده بخشي از شار ماشين است كه تحريك را در بر نميگيرد و مسير شار آن عمدتاً از فاصله هوايي بسته ميشود. براي به دست آوردن پارامترهاي مدار معادل و انجام مطالعات مختلف اعم از بررسي اشباع، ديناميك و غيره در ژنراتور سنكرون، در اولين قدم به اطلاعات مربوط به راكتانس پراكندگي نياز خواهيم داشت. به طور معمول اين راكتانس توسط سازنده ارايه ميشود. با اين وجود در بسياري از واحدهاي نيروگاهي قديمي در شبكه برق ايران، اين راكتانس به صورت مشخص توسط سازنده ارايه نشده است.
در اين مقاله سعي شده است با استفاده از تكنيك تخمين پوتيه در بالاترين نقطهاي در ناحيه اشباع ماشين كه امكان استخراج راكتانس پوتيه موجود باشد،مقداري تقريبي براي راكتانس پراكندگي ماشين محاسبه شود. اين روش براي دو گروه ژنراتور انجام شده است كه در گروه اول راكتانس مورد نظر توسط سازنده داده شده است ودر گروه دوم اطلاعاتي از راكتانس مورد نظر در دست نيست. در نهايت ميزان خطا و مقادير راكتانس به دست آمده در واحدهاي مختلف ارايه شده است.
تخمين پارامترهاي مدار معادل ماشين سنكرون از تستهاي SSFR و ارايه يك مدار معادل كاهش درجه يافته با استفاده از Vector Fitting
واژههاي كليدي: شناسايي مدار معادل،( Vector Fitting VF) ، ماشين سنكرون
شناسايي و تخمين دقيق پارامترهاي مدار معادل ماشين سنكرون براي بسياري از مطالعات مهم شبكه نظير مطالعات پايداري و گذرا ضرورت دارد. در اين ميان استفاده از روشهاي تست پاسخ فركانسي در حالت سكون ماشين كه به SSFR موسوم است، به صورت روشي موثر و پذيرفته شده در قالب استانداردهاي IEEE115 تدوين يافته و در اين رابطه شناسايي پارامترهاي مدار معادل از روي نتايج تستهاي مذكور تلاشهاي تحقيقاتي بسياري را مصروف خود كرده است. در اين مقاله براي اولين بار روش Vector Fitting (VF) براي تخمين و استخراج پارامترهاي مدار معادل محورهاي qd پيشنهاد شده است. مثالهاي ارايه شده در مقاله نشان ميدهند كه با استفاده از VF ضمن آنكه ميتوان به مدار معادلي دست يافت كه قادر است پاسخهاي فركانسي منتجه از تستهاي SSFR را با دقت بسيار بالا تخمين زند، ميتوان به يك مدار معادل كاهش درجه يافته با دقت قابل قبول نيز دست يافت.
آناليز و مدلسازي ماشين القايي در خطاي روتوري با استفاده از جريان ميلهها
واژههاي كليدي: ماشينهاي القايي- مدلسازي جريان شاخهها- شكست ميله- شبيهسازي
ماشينهاي الكتريكي القايي به صورت گسترده در صنعت، تجارت و مصارف خانوادگي استفاده ميشوند. معمولاً ماشينهاي القايي در شرايط سخت بهرهبرداري مورد استفاده قرار ميگيرند. اين امر باعث آسيب ديدن روتور در درازمدت ميشود و در نهايت به شكست ميلههاي روتور منجر ميشود. در اين مقاله شكست ميلههاي روتور كه يكي از شايعترين خطاهاي داخلي ماشين القايي است، معرفي ميشود. اخيراً براي مدلسازي و تحليل ماشينهاي الكتريكي در شرايط خطاي مذكور از مدل ولتاژ مبني بر جريان مش و يا روشهاي اندازهگيري آزمايشگاهي استفاده ميشود كه روشهاي فوق بسيار پيچيده و يا گران قيمت هستند. در اين مقاله مدلي بر مبناي جريان شاخههاي روتور ارايه شده و ماشين القايي سه فازه براي مطالعه تحت شرايط سالم و شكست يك ميله مورد مطالعه قرار ميگيرد. نتايج شبيهسازي نشان دهنده نوسان قابل توجه در جريانهاي سه فازه استاتور و نوسان كوچكي در منحني گشتاور و سرعت روتور است. نوسانات موجود در منحني گشتاور و سرعت روتور تحت شرايط كاركرد مانا موثرتر از حالت راهاندازي ظاهر ميشود.
2
بررسي تاثير تغيير پارامترهاي ديناميكي ژنراتور سنكرون بر رفتار حالت گذراي اتصال كوتاه آن
واژههاي كليدي: ژنراتور سنكرون- اتصال كوتاه و حالات گذرا
هدف از اين مقاله، بررسي تاثير تغييرات پارامترهاي الكتريكي و مكانيكي ژنراتور سنكرون بر روي جريان اتصال كوتاه سه فاز و بدست آوردن خواص ژنراتور اتصال كوتاه است. اين پارامترها شامل مقاومتهاي الكتريكي تحريك روتور، سيمپيچي استاتور، دمپرها و راكتانسهاي و اندوكتانسهاي نشتي مربوطه، ولتاژ تحريك و لختي مجموعه رتور سنكرون اتصال كوتاه است. تحليل صورت گرفته شامل بررسي دامنه جريان اتصال كوتاه و رفتار گذراي ژنراتور است. در اين بررسي از مدل d-q ژنراتور براي شبيهسازي استفاده ميشود. براي اين تحليل يك ژنراتور MVA2، V400 در نظر گرفته شده است.
بهبود عملكرد مولد ديسكي آهنرباي دائم شار محوري، با اصلاح ساختار قبلي
واژههاي كليدي: مولد ديسكي،شار محوري- آهنربا- دندانه روتور- طراحي- هسته استاتور
در اين مقاله، ساختار جديد مولد ديسكي آهنرباي دائم شار محوري، ارايه شده توسط مولفين، به منظور دستيابي به عملكرد بهتر اصلاح ميشود. اين مولد جديد دو روتور، ديسكي در بيرون و يك استاتور بدون هسته در وسط دارد. آهنرباها در درون ديسكهاي روتور قرار گرفتهاند و جهت آنها دايروي و يكسو است. براي دستيابي به مشخصات عملكردي بهتر، در شكل مسطح آهن ديسك روتور كه مابين يك آهنربا ويك شيار قرار دارد، دندانهاي به صورت شبه سينوسي ايجاد ميشود. نشان داده خواهد شد كه اين تغيير باعث افزايش توان خروجي مولد، كاهش تلفات جريان گردابي و افزايش بازدهي ماشين ميشود.
3
مدلسازي تحليلي ماشين ديسكي شار- محوري آهنرباي دائم و طراحي بهينه آن
واژههاي كليدي: ماشين ديسكي شار- محوري، مدلسازي تحليلي، اجزا محدود، بهينهسازي، طراحي، الگوريتم ژنتيك
در اين مقاله يك روش تحليلي براي مدلسازي ماشين ديسكي شار- محوري آهنرباي دائم ارايه شده است. اساس كار مدلسازي در اينجا بر پايه محاسبه پتانسيل مغناطيسي برداري و عددي است. همچنين در مدلسازي از بردار مغناطيس شوندگي براي توصيف آهنرباي دائم و جريان سطحي در دو بعد براي توصيف جريان سيمپيچي آرميچر استفاده شده است. براي سادگي مفروضاتي چون هسته آهني ايدهآل و بردار مغناطيس شوندگي ثابت منظور شدهاند. از نكات مهمي كه در اين مدلسازي ديده شدهاند، و در اكثر مطالعات پيش از اين در نظر گرفته نشده بودند، اثر واكنش آرميچر و اثر هماهنگهاست. همانگونه كه نشان داده خواهد شد واكنش آرميچر اثر عرضي بر روي چگالي شار مغناطيسي در شكاف هوايي دارد و هماهنگها نيز اثر قابل توجهي بربازدهي كل ماشين خواهند داشت. در اين پژوهش ميدان مغناطيسي بدست آمده از روش تحليلي با نتايج بدست آمده از روش اجزا محدود مقايسه ميشود. مقايسه نتايج اختلاف حداكثر 4 درصدي را نشان ميدهد كه خود تاييدي بر دقت مدل است. در پايان با استفاده از مدل بدست آمده طراحي بهينهاي بر اساس توابع هدف مناسب و با كمك روش الگوريتم ژنتيك، كه روشي كارآ در بحث بهينهسازي ماشينهاي الكتريكي است، انجام خواهد شد.
بهبود كنترل كننده بار- فركانس غير متمركز در سيستم هاي دو ناحيه اي به روش جديد بااستفاده از الگوريتم ژنتيك
واژه هاي كليدي كنترل بار فركانس غير متمركز، سيستم قدرت دو ناحيه اي، الگوريتم ژنتيك
در اين مقاله سعي شده است با بهبود كنترل كننده بار - فركانس و پياده سازي يك روش جديد مقدار انحراف فركانس در حين حالت ديناميكي كاهش يابد. روش جديد بكار گرفته شده مبتني بر حداقل سازي مجموع مربعات زمان نشست و اوج پاسخ پله انحراف فركانس به ازاي تغييرات بار با استفاده از الگوريتم ژنتيك مي باشد. كنترل كننده مذكور براي يك سيستم قدرت دو ناحيه اي غير متمركز طراحي شده است. شبيه سازي هاي انجام گرفته بر روي سيستم قدرت دو ناحيه اي نشان دهنده بهبود پارامترهاي سيستم همچون زمان نشست و اوج پاسخ پله مي باشد.
4
كنترل برداري موتور القايي بدون سنسور مبتني بر تخمين گر جديد سرعت فازي تطبيقي
واژه هاي كليدي: موتور القايي، فيلتر ديجيتال تطبيقي، كنترل برداري با جهت يابي شار رتور، ميانگين وزني،تخمين گر سرعت
امروزه با توجه به كاربرد و اهميت فراوان سيستم هاي درايو بدون سنسور، طراحي سيستم هاي هوشمند و دقيق در اين زمينه مورد بحث و تحقيق بسياري از محققان است. در اين مقاله از يك فيلتر ديجيتال تطبيقي فازي استفاده شده كه اين فيلتر مولفة توليد كنندة گشتاور جريان استاتور را مورد آناليز قرار ميدهد و تخمين سرعت به روش حلقه باز را بهبود مي بخشد . در اين روش ، سرعتهاي محاسبه شده با روش حالت دائم و حلقه باز بهبود يافته با توجه به شرايط كاري موتور وزن دهي ميشود و سپس با كمك روش ميانگين گير وزني فازي ، از دو مقدار تخميني ميانگين گرفته ميشود و مقدار نهايي سرعت به صورت بهينه تخمين زده مي شود . در اين طرح از دو سيستم فازي به طور همزمان براي تخمين سرعت بهره گرفته مي شود .مراحل طراحي و شبيه سازي تخمين گر سرعت بر روي يك سيستم كنترل برداري با جهت يابي شار رتور در محيط SIMULINK/MATLAB مورد مطالعه و بررسي قرار گرفته است.
كنترل سطح درام و فشار ديفرنس واحد اشكوداي نيروگاه مشهد
واژههاي كليدي: لختي والو، ديفرنس والو، رگولاتور والو، تبديل لاپلاس، Hammering ،Priming ، درام و الگوريتم n4sid و PLC
در اين مقاله، ابتدا سيستم كنترل سطح درام و فشار ديفرنس واحد اشكوداي نيروگاه مشهد معرفي شده است. سپس معايب سيستم قبلي از قبيل كندي سيستم كنترل سطح درام، مشكل مكانيكي والوها، لختي والوها و عملكرد غيرخطي عملگر والو توضيح داده شده است. در ادامه پديدههاي Priming و Hammering و مشكلاتي كه در صورت لحاظ نشدن آنها در سيستم پيش خواهد آمد، بيان شده است.
پس از بيان اشكالات سيستم، از روش تبديل لاپلاس و همچنين از طريق نرمافزار MATLAB و الگوريتم n4sid توابع تبديل سيستم محاسبه شده و نتايج دو روش با هم مقايسه شده و روش بهتر انتخاب شده است. سپس به طراحي كنترلر جديد براي سيستم پرداخته شده است و راهكارهاي مناسب جهت رفع معايب سيستم مطرح شده است. در اين قسمت براي رفع مشكل