دانلود مقاله در مورد ضرورت حمايت از توسعه تجارت الكترونيكي در 48 ص
دسته بندي :
مقاله »
مقالات فارسی مختلف
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 52 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
ضرورت حمايت از توسعه تجارت الكترونيكي در
SMEs
معاونت برنامهريزي و بررسيهاي اقتصادي
دفتر توسعه تجارت الكترونيكي شماره مركز اسناد معاونت: 462/83
4/11/83
فهرست مطالب
عنوان صفحه
1. مقدمه 1
2. تعاريف و مفاهيم شركتهاي كوچك و متوسط 2
3. توسعه اقتصادي، تغيير ساختار صنعتي و نقش و اهميت صنايع كوچك و متوسط 4
4. تعريف و تبيين مفهوم تجارت الكترونيكي 9
5. بكارگيري تجارت الكترونيكي در شركتهاي كوچك و متوسط 10
6. چالشهاي بكارگيري تجارت الكترونيكي در شركتهاي كوچك و متوسط 15
7. سياستهاي حمايتي از SMEها در توسعه تجارت الكترونيكي 22
8. تجربه کشورها در حمايت از SMEs برای استفاده از تجارت الکترونيکی 24
9. پيشنهادات آنكتاد براي توسعه تجارت الكترونيكي بين شركتهاي كوچك و متوسط در كشورهاي در حال توسعه 40
10. پيشنهادات 41
11. منابع و مآخذ 44
1
مقدمه
شركتهاي كوچك و متوسط امروزه به عنوان عامل عمده رشد ساختار صنعتي بسياري كشورها محسوب ميشوند و اينگونه صنايع براي بسياري از كشورهاي در حال توسعه كه درصدد احياي ساختار اقتصادي خود هستند، بسيار حائز اهميت است. اين كشورها دريافتهاند كه براي سرعت بخشيدن به روند صنعتي شدن، اولويت بايد به رشد صنايع كوچك و متوسط داده شود نه صنايع بزرگ. به همين دليل در حال حاضر اشتياق و تمايل بيسابقهاي نسبت به صنايع كوچك در بسياري از كشورهاي جهان وجود دارد. (موسينژاد، 1372)
بسياري از كشورهاي جهان حمايت قابل توجهي از صنايع كوچك خود به عمل آوردهاند و در جهت گسترش و تقويت آنها سياستهاي اقتصادي متعددي را تدوين كردهاند. اين مسأله آنقدر اهميت يافته كه كمتر كشوري ميتوان يافت كه در آن قانون يا قوانيني در جهت حمايت از صنايع كوچك وجود نداشته باشد.
اخيراً بسياري از كشورها دريافتهاند كه واحدهاي توليدي كوچك قادر به ايفاي نقش عمدهاي در اقتصاد ملي هستند. در برخي از كشورها چنين به نظر ميرسد كه اقتصاد ملي بر پايه واحدهاي كوچك بنا شده است. در تايوان 90 درصد صادرات توسط اين بخش تامين ميگردد. تجربه تايوان باعث شد كه بسياري از كشورها همانند سنگاپور و مالزي اقتصاد خود را به سمت واحدهاي كوچك و متوسط سوق دهند(كياني، 1372). در ايران، حدود 7/99 درصد كارگاههاي صنعتي كشور، سازمانهايي هستند كه كمتر از 50 نفر پرسنل دارند و اين سازمانهاي كوچك 8/53 درصد ارزش توليدات صنعتي كشور را تشكيل ميدهند. در ديگر كشورهاي جهان نيز بخش مهمي از درآمد ملي صنعتي توسط اين سازمانها تامين ميشود. شركتهاي كوچك و متوسط با سرمايهگذاري كم، اشتغال قابل ملاحظهاي ميآفرينند و به علت انعطاف پذيري جغرافيايي، اجراي برنامه عدم تمركز در فعاليتهاي صنعتي را آسان ميسازند، ضمن اينكه ميتوانند به صورت صنايع جنبي در خدمت صنايع بزرگ باشند. امتيازهاي عمده صنايع كوچك عبارتند از:
الف) غالباً داراي تكنولوژي ملي بوده و وابستگي آنها به خارج كمتر است.
ب ) روش توليد آنها نسبتاً ساده و امور فني و اداري آنها توسط يك نفر و يا چند نفر ميتواند اداره شود.
ج ) انعطافپذيري زيادي دارند كه بواسطه آن ميتوان تصميمات لازم را به سرعت اتخاذ و اجرا كرد. (خاكي 1372)
3
ظهور اينترنت و آغاز قرن ديجيتالي، تحولات عظيمي را در ابعاد مختلف فعاليتهاي اقتصادي پديد آورده، و چالشهاي نويني را در مقابل فعالان اقتصادي مطرح نموده است. ويژگيهاي خاص صنايع كوچك و متوسط باعث شده كه اين شركتها در پذيرش تكنولوژيهاي نوين با موانع و مشكلات خاص خود روبرو شوند. كشورهاي مختلف جهان با علم به اينكه عدم رفع اين موانع و عدم استفاده از قابليتها و فرصتهاي ارائه شده بوسيله اينترنت، توان رقابتي كسب و كارهاي كوچك و متوسط را كاهش ميدهد و باعث محدود شدن فعاليت تجاري آنها ميشود و با توجه به اينكه اين مسأله ميتواند ضربات جبران ناپذيري به اقتصاد ملي وارد نمايد، سياستهاي حمايتي وسيعي را جهت استفاده از اينترنت در اين بخش (شركتهاي كوچك و متوسط) اتخاذ نمودهاند. در تدوين سياستهاي حمايت از كسب و كارهاي كوچك و متوسط، اقدامات بايد بر پايه مطالعات وسيع علمي صورت گيرد، تا سياستهاي اتخاذ شده از كارايي لازم برخوردار باشند. از جمله اين مطالعات ميتوان به بررسي تجربه كشورها در اين زمينه اشاره كرد كه هدف اساسي اين گزارش ميباشد. اين گزارش در چهار بخش اساسي تدوين شده است. در بخش اول تعريف شرکتهاي کوچک و متوسط(SMEs) . Small and Medium Sized Enterprises (SMEs)
و نقش آنها در توسعه اقتصادي مطرح ميشود. سپس تعريف تجارت الكترونيكي و كسب و كار الكترونيكي ارائه شده و كاربرد آن در شركتهاي كوچك و متوسط، مزايا و معايب تجارت الكترونيكي براي اين شركتها و چالشهاي پيش رو براي پذيرش آن مورد توجه قرار گرفته است. در بخش بعدی به بيان سياستهاي حمايتي از SME ها در توسعه تجارت الكترونيكي و بيان تجربه كشورها در اين رابطه پرداخته و آموزههايي از اين تجربيات ارائه خواهد شد. در بخش پاياني نيز نتيجهگيري و توصيههاي سياستي ارائه شده است.
تعاريف و مفاهيم شركتهاي كوچك و متوسط
سوالي كه اساساً مطرح ميشود اين است كه سازمانهاي يا شركتهاي كوچك و متوسط چه نوع سازمانهايي هستند؟ در پاسخ بايد گفت براي سازمانهاي كوچك يا كسب و كارهاي كوچك، تعريف مشخصي كه مورد قبول عام باشد، وجود ندارد. به لحاظ نظري، براي تعيين اندازه سازمان، شاخصهاي مختلفي از قبيل ميزان فروش، حجم عمليات توليدي يا خدماتي، سرمايه و فعل و انفعالات پولي و بانكي، ارزش ماشينآلات، وسعت فيزيكي و جغرافيايي، كثرت ارباب رجوع و تعداد پرسنل ارائه شده است