مبانی نظری و پیشینه تحقیق مسئوليت های اجتماعی سازمانها و شرکتها
دسته بندي :
پیشینه تحقیق »
نمونه پیشینه تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..docx) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 30 صفحه
قسمتی از متن word (..docx) :
2-3 مبانی نظری متغیر وابسته؛ مسئولیت اجتماعی
2-3-1 مقدمه
شرکت بزرگ و فرا ملی عمدتاً گزارشاتی تحت عنوان مسئولیت اجتماعی شرکتها را هر ساله منتشر کرده و در دسترس عموم قرار می دهند که در آن با بر شمردن برخی از ضوابط و اصول کاری خود گزارشی از فعالیتهای اجتماعی خود، سرمایه گذاری های اجتماعی خود، مشارکتهای اجتماعی خود را ارایه می دهند. گزارش دهي اجتماعي شركتها روشي براي مديريت اثر گذار و پذيرش اجتماعی است كه توسط شركتها طرح ميشود تا رضايتمندي ذينفعان گوناگون را در مورد رفتارهاي عموميشان تضمين كنند. شرکتها گزارش دهي اجتماعي را بعنوان فرآيند ارتباط اثرات زيست محيطي و اجتماعي فعاليتهاي اقتصادي شركت بر روي گروههاي ذي نفع ويژه در بين جامعه و در سطح وسيع آن می بینند. هر ساله نیز موسساتی براساس این گزارشات، شرکتها را از نظر مسئولیت پذیری اجتماعی رده بندی می کنند، در سال 2005 مجله فورچون شرکتها را براساس مسئولیت پذیری اجتماعی و زیست محیطی رده بندی کرده است.
شركت هاى بريتيش پتروليوم، رويال داچ شل و ودافن به عنوان سه شركت نخست دنيا از نظر مسؤوليت پذيرى در قبال مسائل اجتماعى و زيست محيطى معرفى شدند.
به نوعی برای ما مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکتها یعنی چگونه از طریق کسب و کار مسئولانه ایجاد ثروت کنیم. بنابراین رفتارهای تجاری شرکت حوزه کارکنان، مشتریان، پیمانکاران، محیط زیست و جامعه را در برمیگیرد. بنابراین یک رابطه برنده- برنده و خلق ارزش مشترک هم برای جامعه و هم برای بنگاه، زیربنای مفهومی موضوع مسئولیت شرکتی است. مسئولیت اجتماعی شركتها بر مسئولیت و پاسخگویی به عنوان پایه و اساس رفتار یک سازمان در اجتماع تاکید دارد و ناظر بر چگونگی کسب و کار مسئولانه همراه با تولید ثروت است. این نیازهای اجتماعی جامعه است که بازارهای اقتصادی را تعریف می کند. بنگاههای اقتصادی در قبال کلیه ذینفعان مسئول هستند و ذینفعان مشتری، کارمند، خود سازمان، مصرفکنندگان، محیط زیست، جامعه محلی، همسایهها، دانشگاه و اقتصاد آن ملت را شامل میشود.